Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?

Udskriv debat

  Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af MSS, 19/7-2008 23:27 (#1)

Er der nogle der har hørt om transportministeriet skulle have udtalt sig positivt om dette emne? Det er jo netop det væsentlige hvis IC-nettet skal elektrificeres!
Mit spørgsmål kommer på baggrund af en kommentar i et tysk jernbaneforum, hvor skribenten hævder at transportministeriet i øjeblikket regner på hvad en sådan elektrificering vil koste. Han nævner bl.a. Jyllandsposten som kilde:
http://drehscheib...sg-3885488
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af KH, 20/7-2008 00:38 (#2)

Trafikministeriet beregnede i 2001 at el på de resterende jyske etaper vil beløbe sig til mellem 3,1 og 3,6 mia. kr. og på de sjællandske til mellem 1,1 og 1,4 mia. kr.

- Fredericia-Ã…rhus ville koste 1,2 milliarder kroner. (i 2001-priser)
- Ã…rhus-Ã…lborg ville koste omkring 1,3 milliarder kroner. (i 2001-priser)
- Lunderskov-Esbjerg ville koste små 500 millioner kroner. (i 2001-priser)

Kilde: http://ing.dk/artikel/82887

Men denne artikel fra 2. juni 2008 siger at det anslås at koste hen ved 7 milliarder at elektrificere DK i dag: http://ing.dk/artikel/88660

Tak til Google Wink
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af jorgenandersen, 20/7-2008 04:48 (#3)

Og det helt idiotiske er jo så at man i tidernes morgen valgte 25 KV 50 Hz, når begge naboerne (bane-elektrisk set) bruger et andet system, både i Sverige og Tyskland bruger man jo 15 KV 16 2/3 Hz.

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 76
Status:


SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af HenrHans, 20/7-2008 10:47 (#4)

jorgenandersen skrev: Og det helt idiotiske er jo så at man i tidernes morgen valgte 25 KV 50 Hz, når begge naboerne (bane-elektrisk set) bruger et andet system, både i Sverige og Tyskland bruger man jo 15 KV 16 2/3 Hz.


Nej, det ville netop være 'idiotisk' at have valgt et stærk forældet system som 15 Kv/16 2/3 Hz er.

Der kræves specielle omformere for at generer de 16 2/3Hz, en frekvens der blev valgt, fordi man på daværende tidspunkt ikke kunne fremstille elektromotorer der kunne arbejde med 50 Hz.

DSB var fremsynede da man valgte system, og alle nye baner i andre lande, bliver da også idag anlagt med 25 KV/50 Hz, hvis der ikke er gamle bindinger til 15 Kv systemet.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af MSS, 21/7-2008 00:42 (#5)

KH skrev:
Men denne artikel fra 2. juni 2008 siger at det anslås at koste hen ved 7 milliarder at elektrificere DK i dag: http://ing.dk/artikel/88660[/quote]

Det må så være disse resultater der refereres til?

HenrHans skrev:
Nej, det ville netop være 'idiotisk' at have valgt et stærk forældet system som 15 Kv/16 2/3 Hz er.

Der kræves specielle omformere for at generer de 16 2/3Hz, en frekvens der blev valgt, fordi man på daværende tidspunkt ikke kunne fremstille elektromotorer der kunne arbejde med 50 Hz.

DSB var fremsynede da man valgte system, og alle nye baner i andre lande, bliver da også idag anlagt med 25 KV/50 Hz, hvis der ikke er gamle bindinger til 15 Kv systemet.

/Henrik


Lige præcis.
25 kV systemet er langt billigere at etablere og drive, og med nutidens teknink er flersystem-materiel ingen sag, og er standard hos f.eks. Bombardier, Alstom og Siemens.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af jorgenandersen, 21/7-2008 01:25 (#6)

Må jeg respektfuldt erklære mig uenig med begge d'Herrer. Så vidt jeg ved er ICE og den svenske modpart ikke flersystemstog, og det ville nu vare smart hvis man kunne köre fra Munchen til Stockholm med disse, som det er nu skal man köre lokomotivtrukket med mulige maskinskift. Med 50 Hz skal man også passe på indstrålingen af elektrisk stöj i de telekabler der ligger langs med banen.

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 76
Status:


SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af MSS, 21/7-2008 01:32 (#7)

Det tager du fejl Jørgen.
Både ICE3 og X2000 er lavet i flersystemudgaver. ICE3 kører således dagligt til Holland, der ligesom Danmark har 25 kV systemet. Enkelte af togene er sågar ejet af NS.
X2000 kører dagligt til København..! Tosystem-udgaven hedder X2K.
Dertil vil jeg nævne at de eneste samlebåndslokomotiver man kan købe for øjeblikket hos Siemens, Bombardier og Alstom (de tre totalt dominerende fabrikanter i Europa) er designet son flersystemloks.
Hvilket strømsystem man anvender er altså underordnet, prisforskellen er minimal. Dette er også grunden til at DBAG nyligt har købt 100 4-systemloks (BR 189) og over 400 2-systemloks (25 BR 182 og knapt 400 BR 185).
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af J.C, 24/7-2008 12:25 (#8)

MSS skrev: Er der nogle der har hørt om transportministeriet skulle have udtalt sig positivt om dette emne? Det er jo netop det væsentlige hvis IC-nettet skal elektrificeres!
Mit spørgsmål kommer på baggrund af en kommentar i et tysk jernbaneforum, hvor skribenten hævder at transportministeriet i øjeblikket regner på hvad en sådan elektrificering vil koste. Han nævner bl.a. Jyllandsposten som kilde:
http://drehscheib...sg-3885488



Transportministeriet har igangsat en undersøgelse af hvad det vil koste at elektrificere strækningerne Lunderskov-Esbjerg og Fredericia-Aarhus-Frederikshavn. Undersøgelsen er begyndt umiddelbart efter at DSB fremsatte deres ultimatum til Ansaldobreda.

Holdingen til at afsætte midler til elektrificering er blevet væsenligt mere positiv efter at DSB har givet Ansaldobreda sit ultimatum til IC4.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af Steamhammer, 24/7-2008 20:32 (#9)

Ja, så bliver det jo spændende at se om de tør stå ved deres ultimatum! Wink
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af jorgenandersen, 25/7-2008 03:43 (#10)

Jeg troede ellers (men min information kan naturligvis være forældet og ting ændrer sig) at Holland havde 1.5 KV Jævnström og Belgien 3 KV... er det stadig sådan, eller hur?

Jörgen i Colorado
Brugers avatar
jorgenandersen

Erfaren bruger



Antal indlæg: 736
Tilmeldt: 29/4-2004
Bopæl: Castle Rock, Colorado, USA
Alder: 76
Status:


SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af DVG, 25/7-2008 04:27 (#11)

JA men ICE3M kan kører på 15 kV 16,67 Hz, 25 kV 50 Hz, 1,5 kV= og 3 kV=.. Der kørers Dagligt til Paris, Amsterdam og
Bruxelles..

I øvrigt er man lige blevet færdig men en ny bane mellem Holland og Belgien på 25 kV, der også en Bane fra Rotterdam næsten til den tyske grænse ligeledes på 25 kV..
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af Horsecreek, 25/7-2008 12:03 (#12)

DVG skrev: JA men ICE3M kan kører på 15 kV 16,67 Hz, 25 kV 50 Hz, 1,5 kV= og 3 kV=..

1500 V. Så skal vi have ICE tog på S-banen. Grin
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af hec, 25/7-2008 15:37 (#13)

KH skrev: Trafikministeriet beregnede i 2001 at el på de resterende jyske etaper vil beløbe sig til mellem 3,1 og 3,6 mia. kr. og på de sjællandske til mellem 1,1 og 1,4 mia. kr.

- Fredericia-Ã…rhus ville koste 1,2 milliarder kroner. (i 2001-priser)
- Ã…rhus-Ã…lborg ville koste omkring 1,3 milliarder kroner. (i 2001-priser)
- Lunderskov-Esbjerg ville koste små 500 millioner kroner. (i 2001-priser)

Kilde: http://ing.dk/artikel/82887

Men denne artikel fra 2. juni 2008 siger at det anslås at koste hen ved 7 milliarder at elektrificere DK i dag: http://ing.dk/artikel/88660

Tak til Google Wink


da skal bare se at komme igang el tog er fremtiden
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af Steamhammer, 27/7-2008 20:59 (#14)

Ja Hans Erik, mit elektriske tog står også bare i kasserne og venter på at komme ud at køre! Wink
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af carlove, 27/7-2008 21:41 (#15)

Du har vel stikkontakter i dit nye hus Mogens, hvis ikke må du se at komme i "stødet".
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af KH, 8/12-2008 15:26 (#16)

Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk


SV: Elektrificering Kolding-Esbjerg og Fredericia-Ã…rhus-Fr.havn?
Skrevet af Sølvpilen, 8/12-2008 15:50 (#17)

Ja hvis bare det var så simpelt som overskriften siger i BT-artiklen "Regeringen satser på vejafgifter og tog". Jeg håber at man går videre med det, ovenpå "katastrofen i 90'erne, hvor man stoppede den planlagte elektricificering. Især Frederikshavn-Fredericia, som trodsalt er en del af hovedlinien.
Brugers avatar
Sølvpilen

Meget øvet



Antal indlæg: 273
Tilmeldt: 29/11-2008
Bopæl: Århus
Alder: 35
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Jeg man mangler ting til IC 821 - Helgoland-Esbjerg Materiel 15 27-07-2021 14:04
IC121 København - Århus Aktiviteter 18 14-01-2013 19:45
Hjælp til København H - Århus H (DK2000 H & Northen Denmark) Ruter 9 01-04-2012 17:42
Mangler materiel til RE 3335 Esbjerg - Ã…rhus H Materiel 1 15-02-2012 13:52
Aktivitet IC 821 Helgoland - Esbjerg Aktiviteter 22 22-04-2011 12:54
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: