Marc skrev: ...
Det er rent teknisk umuligt at få højhastigheds strækninger i Danmark, medmindre vi graver dem ned.
Højhastighedsstrækninger i Danmark er bestemt ikke teknisk umuligt.
Det kræver, som du selv skriver, "blot" at banerne rettes ud, eller bedre at der bygges helt nye linier. I den forbindelse vil man naturligvis føre banen uden om landsbyerne og ikke lige igennem. Selvom højhastighedsbanerne skal have et mere lige forløb end de danske bumletogsbaner, er der alligevel gode muligheder for at "kringle" banerne uden om byerne.
At opgradere Nordvestbanen til højhastighed i forbindelse med en Kattegatforbindelse, tror jeg ikke på. Hvis man laver en Kattegatforbindelse, er det nødvendigt med en ny højhastighedsbane over hele Sjælland, og mellem broen og Århus. Ellers tror jeg ikke passagergrundlaget vil være tilstrækkeligt.
I Danmark mener jeg der er gode muligheder for højhastighedstog, hvis bare politikerne var villige til at betale for det. Men selvfølgelig skulle der lige laves detaljerede samfundsberegninger på det, for at vide om det overhovedet kunne løbe rundt.
Jeg har følgende forslag til højhastighedsnet:
Ny bane København-Ringsted over Køge 200/250 km/t
Opgradering/udbygning (til 4 spor) Ringsted-Odense 200/250
Ny bane Odense-Middelfart/Fredericia 250/300 (Måske ny lillebæltsbro)
Ny bane Børkop-Hedensted inkl. ny bro over Vejle Fjord 250/300
Opgradering/udbygning (til 4 spor) Hedensted-Horsens 200/250
Ny bane Horsens-Skanderborg 250/300
Opgradering/udbygning (til 4 spor) Skanderborg-Ã…rhus 200/250
Ny bane Ã…rhus-Randers (tunnel Ã…rhus H-Skejby) 250/300[/list:u]
Med disse forbedringer burde det være muligt at opnå væsentlige rejsetidsbesparelser i forhold til i dag. Samtidig kunne man genåbne stationer på de gamle baner, og intensivere regionaltogsforbindelserne.