Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
V200 i Danmark (billeder)

Udskriv debat

  V200 i Danmark (billeder)
Skrevet af Marc, 19/6-2009 13:20 (#1)

Jeg fandt den her hjemmeside, som har nogle billeder fra den tid hvor V200 kørte i plandrift herhjemme.
http://www.btinte...enmark.htm

Jeg finder det dog overraskende at de blev brugt til fremføring af IC-tog. Jeg troede faktisk kun, at man brugte dem i "Nordpilen" og i Regionaltogene til Lolland-Falster.

Er der nogen som ved hvor hyppigt de blev brugt i IC-tog? Fordi jeg har aldrig set billeder af sådan en oprangering før. Shock
Er det et særtilfælde måske?
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:



SV: V200 i Danmark (billeder)
Skrevet af Thomas_, 19/6-2009 13:29 (#2)

Der er også lidt billeder her: http://hupfeldt.de/feb.htm
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: V200 i Danmark (billeder)
Skrevet af ozzie, 19/6-2009 14:13 (#3)

pga lokomotivmangel hos DSB, blev der i sommeren 1981 lejet ni lokomotiver af typen BR 220, hos DB og havde i dobbelttraktion trukket alle togarter i Jylland og på fyn, dobbelttraktionen var nødvendig da de var indsat i omløbsplaner, som svarede til DSB´s MZ lok. Lokomotiverne blev kørt af tyske lokofører under ledsagelse af danske som kørte med som lods.

Mvh Ozzie
Brugers avatar
ozzie

Lidt øvet



Antal indlæg: 36
Tilmeldt: 20/2-2009
Status:



SV: V200 i Danmark (billeder)
Skrevet af ozzie, 19/6-2009 14:56 (#4)

Lokomotivfabrikkken Hensel var kontraktligt forpligtet til at betale dagbøder i forbindelse med den forsinkede levering af litra ME. Dagbøderne blev bl.a. anvendt til at leje ni tyske lokomotiver af serie 220 til brug i sommerkøreplanen 1981, hvorfra de 4 den 30. maj sendtes i særtog til århus for at blive sat i drift derfra. Maskinerne skulle sammenkobles to og to og køre vest for storebældt i lukkede løb med dansk lokomotivfører og en tysk kollega som maskinteknisk sagkyndig. Det sidste lokomotiv stod som reserve i Padborg, hvor eftersyn også foregik. Lokomotiverne var bygget i perioden 1953-59 med 2200 hk og hydraulisk kraftoverføring. Allerede i 1981 var de udrangeret i stort tal i Vesttyskland, og bl.a. var flere solgt til et stort entreprenørfirma i forbindelse med jernbanebyggerig i Nordafrika. Som følge af nedbrud blev enkelte tog fremført af kun en 220 eller i forspand med en dansk maskine, men det hørte til undtagelderne. Ved støre nedbrud måtte maskinerne sendes til Tyskland for repation, og det var derfor muligt at se i alt 18 forskellige lokomotiver her i landet en enkelt nåede dog aldrig at komme til at fremføre tog. De 18 lokomotiver var: 220 : 010, 012-015, 022, 026, 031, 033, 037, 039, 048, 051, 053, 060, samt 074-076. Der var også planer om leje DB lokomotiver året efter, uden det blev til noget. Sidste driftdag var den 26. September 1981, og alle blev retuneret den 28.september.

jeg håber i kan bruge det til noget.

mvh Ozzie
Brugers avatar
ozzie

Lidt øvet



Antal indlæg: 36
Tilmeldt: 20/2-2009
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hjælp til en Danmark 2000 rute! Ruter 12 23-05-2014 12:19
Fødselsdag hos Team Railworks Danmark Hjemmesider 1 13-10-2012 11:41
Hectorrail i Danmark Real-Life-Tog 7 27-09-2011 17:16
Virgin Trains måske i Danmark Real-Life-Tog 18 05-04-2011 15:07
ARRIVA Danmark Ruter 2 16-02-2011 10:29
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: