Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Hk skal have nyt sikringsanlæg i Utide

Udskriv debat

  Hk skal have nyt sikringsanlæg i Utide
Skrevet af AndreasM, 6/9-2010 17:22 (#61)

fætter.gu skrev: PS: Førerumssignal er de informationer lokomotivføreren modtager når der køres på HKT eller ATC-strækninger.

Nej, i ATC sammenhæng er førerrumssignalet det fysiske stykke udstyr, der på det meste materiel sidder ca. midt på førerbordet og bl.a. indeholder en hastighedsviser, en overvågningshastighed, om der er ATC fejl osv. Det har intet med dataene at gøre, men er den fysiske enhed. Førerrumssignalet er stadig aktivt ved kørsel på strækninger uden ATC, men overvåger kun strækningshastigheden.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:



SV: Hk skal have nyt sikringsanlæg i Utide
Skrevet af svadosa, 7/9-2010 14:41 (#62)

AndreasM skrev:
svadosa skrev: Det er et førerrumsignal. Det må dog ikke stå alene, det blev så vidt jeg husker præciseret efter afsporingen i Rg.

Kun i den specifikke situation at signalet er blevet taget tilbage, da må en ny køretilladelse i signaler og/eller førerrumsignal først efterkommes efter mundtlig orientering fra stationsbestyreren. Se evt. mere i Sikkerhedscirkulære 11/2010 hos bane.dk Smile



Uanset hvad der står i et cirkulære angående tilbagetagning af signaler, kan du ikke afgå fra en station alene baseret på ATC.
SR
§ 50 stk 3.1

/S
Brugers avatar
svadosa

Medlem



Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 11/7-2007
Status:


SV: Hk skal have nyt sikringsanlæg i Utide
Skrevet af AndreasM, 7/9-2010 20:17 (#63)

svadosa skrev: Uanset hvad der står i et cirkulære angående tilbagetagning af signaler, kan du ikke afgå fra en station alene baseret på ATC.
SR
§ 50 stk 3.1

Har jeg heller ikke skrevet, jeg kommenterede blot hvad det var der blev præciseret efter Ringsted afsporingen Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Hk skal have nyt sikringsanlæg i Utide
Skrevet af svadosa, 7/9-2010 20:45 (#64)

AndreasM skrev:
svadosa skrev: Uanset hvad der står i et cirkulære angående tilbagetagning af signaler, kan du ikke afgå fra en station alene baseret på ATC.
SR
§ 50 stk 3.1

Har jeg heller ikke skrevet, jeg kommenterede blot hvad det var der blev præciseret efter Ringsted afsporingen Smile


Præciseret og præciseret..

Der er snarere tale om (endnu) en restriktion. Man har (mig bekendt) aldrig måttet køre på ATC alene.
Det i Ringsted var iøvrigt sammenfald af flere uheldige omstændigheder, og det der sikkerhedscirkulære hjælper ingen, tværtimod, det skaber mere besvær.

/S
Brugers avatar
svadosa

Medlem



Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 11/7-2007
Status:



SV: Hk skal have nyt sikringsanlæg i Utide
Skrevet af tm09, 8/9-2010 14:53 (#65)

svadosa skrev:
AndreasM skrev:
svadosa skrev: Det er et førerrumsignal. Det må dog ikke stå alene, det blev så vidt jeg husker præciseret efter afsporingen i Rg.

Kun i den specifikke situation at signalet er blevet taget tilbage, da må en ny køretilladelse i signaler og/eller førerrumsignal først efterkommes efter mundtlig orientering fra stationsbestyreren. Se evt. mere i Sikkerhedscirkulære 11/2010 hos bane.dk Smile



Uanset hvad der står i et cirkulære angående tilbagetagning af signaler, kan du ikke afgå fra en station alene baseret på ATC.
SR
§ 50 stk 3.1

Jeg bestrider ikke at du har ret, men du kan ikke påføre dagens regler på en historisk begivenhed, på den måde.

Det står direkte i havarikommisionens rapport at ulykken er den direkte årsag til omtalte sikkerhedscirkulære, samt at det på ulykkens tidspunkt var tilladt at køre udelukkende på en tilladelse i førerrumssignalet.
http://www.trm.dk...afspor.pdf
(mine understregninger/fremhævninger)
Sikkerhedsmæssige rekommandationer
Trafikstyrelsen pålagde efter ulykken Banedanmark, at udsende et sikkerhedscirkulære med instruktion om, at kommunikation om tilbagetagning af signal skulle foregå som sikkerhedsmelding, samt at ”der må ikke gives tilladelse til at fortsætte kørslen før der igen er stillet signal, og der er udvekslet sikkerhedsmelding om dette” Instruktionen er fornyet flere gange, senest med udløb af sikkerhedscirkulærets gyldighedsperiode pr. 01.02.2009.

På baggrund af det afdækkede hændelsesforløb og de gennem forløbet påviste svagheder i samspillet mellem sikringsanlæg og ATC-anlæg, anbefaler Havarikommissionen, at Trafikstyrelsen foranlediger:

1: at Banedanmark analyserer den afdækkede form for samspil mellem sikringsanlæg og ATC nærmere og identificerer de steder, hvor tilsvarende faresituationer ville kunne opstå, og efterfølgende vurderer, hvilke tekniske foranstaltninger der kan træffes for at imødegå de afdækkede risici.

2: at Banedanmark indtil analyse og de affødte foranstaltninger er gennemført, foranlediger den permanente instruktion midlertidigt ændret, således at kørsel udelukkende på førerrumssignalet ikke er tilladt i denne type situationer.
Brugers avatar
tm09

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 22/9-2009
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvad skal jeg købe til min søn? Andet 11 13-05-2013 10:46
Nyt sikringsanlæg Ab-Fh i 2011 Real-Life-Tog 5 22-10-2010 09:28
hvilke signaler skal stå hvor? Ruter 5 19-07-2010 18:32
DK-Ängelholm - tider og materiel der skal afsted? Real-Life-Tog 14 17-05-2010 09:56
Hvad skal køre... Real-Life-Tog 6 28-11-2009 15:24
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: