I sommers var der på Regionstogs strækning Østbanen et hav af sporreperationer i forbindelse med at kunne hæve hastigheden. På Faxe S station blev der lavet mest. Der var så vidt jeg ved et gammelt sidespor man aldrig brugte. Men det der er lavet nu kunne jeg godt tænke mig at få en fornuftig forklaring på, hvis muligt.
Der er lavet et blindt sidespor man kan køre ind på hvis man kommer fra Faxe Ladeplads. Hvad gør det godt for? Jeg forstår det ikke...
En sidebemærkning, er der nogen der ved om Østbanens strækning stadig fjernstyres fra Lokalbanen i Hillerød, eller om Regionstog er ved at få det overdraget? og i givet fald, hvor?
Ja, der er mange stationer der har et blindt sidespor. Er ikke så meget det. Men det er lavet spritnyt her i sommers. Hele stationen var gravet op, og man har lagt nye spor hele vejen igennem. Hvorfor ofre skiftespor og spor og stopbom og arbejde for et blindt spor uden perron hvor der maks kan holde 2 lint (sådan på slum vurderet)? Hvad pokker skal man bruge det til? Kan forstå fra gamle dage med gods osv. Men det er det jo overhovedet ikke brugbart til... Synes det virker mærkeligt.
Tak for info med Maribo, gælder det så også Vestsjællands baner? Så de samler det hele dernede?
Dette er blot et gæt, men man kan formode at det er ganske praktisk i tilfælde af evt. nedbrud, hvor man skal have togsættet "parkeret" et sted så det ikke spærre for den øvrige toggang. Derudover er det også praktisk når der skal fortages vedligeholdelse af den ene eller anden art. Så kan arbejdskøretøjerne holde ved disse sidespor, i stedet for at optage plads på stationerne.
Marc
Ekspert
Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004 Bopæl: Skævinge Alder: 37 Status: