svadosa skrev: AndreasM skrev: svadosa skrev: Det er et førerrumsignal. Det må dog ikke stå alene, det blev så vidt jeg husker præciseret efter afsporingen i Rg.
Kun i den specifikke situation at signalet er blevet taget tilbage, da må en ny køretilladelse i signaler og/eller førerrumsignal først efterkommes efter mundtlig orientering fra stationsbestyreren. Se evt. mere i
Sikkerhedscirkulære 11/2010 hos bane.dk
Uanset hvad der står i et cirkulære angående tilbagetagning af signaler, kan du ikke afgå fra en station alene baseret på ATC.
SR
§ 50 stk 3.1
Jeg bestrider ikke at du har ret, men du kan ikke påføre dagens regler på en historisk begivenhed, på den måde.
Det står direkte i havarikommisionens rapport at ulykken er den direkte årsag til omtalte sikkerhedscirkulære, samt at det på ulykkens tidspunkt var tilladt at køre udelukkende på en tilladelse i førerrumssignalet.
http://www.trm.dk...afspor.pdf
(mine understregninger/fremhævninger)
Sikkerhedsmæssige rekommandationer
Trafikstyrelsen pålagde efter ulykken Banedanmark, at udsende et sikkerhedscirkulære med instruktion om, at kommunikation om tilbagetagning af signal skulle foregå som sikkerhedsmelding, samt at ”der må ikke gives tilladelse til at fortsætte kørslen før der igen er stillet signal, og der er udvekslet sikkerhedsmelding om dette” Instruktionen er fornyet flere gange, senest med udløb af sikkerhedscirkulærets gyldighedsperiode pr. 01.02.2009.
På baggrund af det afdækkede hændelsesforløb og de gennem forløbet påviste svagheder i samspillet mellem sikringsanlæg og ATC-anlæg, anbefaler Havarikommissionen, at Trafikstyrelsen foranlediger:
1: at Banedanmark analyserer den afdækkede form for samspil mellem sikringsanlæg og ATC nærmere og identificerer de steder, hvor tilsvarende faresituationer ville kunne opstå, og efterfølgende vurderer, hvilke tekniske foranstaltninger der kan træffes for at imødegå de afdækkede risici.
2: at Banedanmark indtil analyse og de affødte foranstaltninger er gennemført, foranlediger den permanente instruktion midlertidigt ændret, således at kørsel udelukkende på førerrumssignalet ikke er tilladt i denne type situationer.