Kommission frifinder lokomotivfører
25.09.2008, DSB i dag Online, Andreas B. Magnussen
Havarikommissionens har netop offentliggjort rapporten om afsporingen af et regionaltog på Ringsted station den 4. november 2007, hvor ingen personer kom til skade.
I konklusionen er der ikke en finger at sætte på den lokomotivfører under litrauddannelse samt kørerlærer, der kørte toget den pågældende søndag aften.
Dermed bliver DSB ikke draget til ansvar for afsporingen, som skete godt 400 meter nord for perronen.
»DSB er godt tilfreds med rapporten og tager dens konklusioner til efterretning,« siger Peder Jespersen, underdirektør, Risk Management.
Hvad skete der?
På grund af en fejl ved en dør i fjerde vogn giver togføreren signal til lokomotivføreren om at bringe toget til standsning cirka 150 meter fra perronen.
Da lokomotivfører og kørelærer konstaterer, at der igen er signal til udkørsel fortsætter toget cirka 350 meter, hvor styrevognen afspores med alle aksler og fortsætter cirka 100 meter.
»Afsporingen sker i et såkaldt uopskærligt sporskifte, hvor hjulene på styrevognen forsøgte at presse tungerne til venstre. I et almindeligt opsærligt sporskifte ville dette sandsynligvis være lykkedes, men holdekraften var her så stor, at vognen i stedet afspores,« fremgår det af rapporten.
Ingen af de 68 passager kommer til skade.
Ingen gentagelser
DSB har allerede været i dialog med Banedanmark og opfordret til at den midlertidige instruktion hurtigst mulig optages i Sikkerhedsreglementet, der er den permanente instruktion på området.
Havarikommissionens rekommandation vil medføre, at der fremover ikke må gives tilladelse til at fortsætte kørslen før der igen er stillet signal, og at der er udvekslet sikkerhedsmelding om dette.
»Vi har også foreslået Banedanmark, at de i konsekvens heraf sletter Sikkerhedsreglementets mulighed for at ATC-overvågede tog, der holder så lokomotivføreren ikke kan se signalgivningen for det pågældende spor, godt må afgå på basis at førerrumssignalet,« siger Peder Jespersen.
Download rapporten her:
http://www.hclj.dk/sw108946.asp