Greforb skrev: passerby skrev: Greforb skrev: Tog på hurtigfærger? Æh, så ryger al klimavenlighed jo af togene. Sådan en færge sluger jo dælme diesel som ingen anden maskine i DK. En kattegatbro er en engangs-CO2 belastning at bygge (og så kommer der vedligehold, men det er vist en ganske lille del af co2 budgettet).
du kan ikke bare sige klimavenligheden ryger med hurtigfærger. det kommer jo helt an på, hvor hurtigt der sejles, hvor langt og med hvor mange passagerer. Og husk på, at færgerne sejler jo altså alligevel. En løsning, hvor togene bare fodrede bilfærger med passagerer vil jo logisk være en ren co2 gevinst
Mht kattegatbroen har du da ret i, at det bare er en engangsbelastning med CO2, men sikken en belastning med et sådan gigantisk årti-langt insutrielt projekt af den tungeste slags. Broen ville i bedste fald stå færdig i i hvad, 2040? Der skal den så først igang med at tjene sit gigantiske co2 svineri hjem igen. Hvornår vil det ske? 2060, 2070? Til den tid kører bilerne slet ikke på benzin længere alligevel og mon ikke hurtigfærgerne er på solenergi og mælkebøtter.
Altså hvor meget er det de nuværende hurtigfærger sviner, jeg synes jeg hørte noget i retning af det der svarer til 40000 personbiler pr. færge, men det er muligvis skudt helt ved siden af. Uanset hvad så sviner de væsentlig mere end hvis folk bare kørte i deres bil over storebælt og dermed langt mere end hvis et tog tager samme tur og i særdeleshede end hvis toget tager turen over storebælt. Desuden tager det jo, uanset hvordan man vender og drejer den, tid at køre tog af og på færgerne.
Det er hamrende ligegyldigt og særdeles uinteressant i CO2 diskussionen hvornår broen er færdig. Dui begår præcis samme fejl som alle andre, du tænker kun 100 år frem i tiden og ikke længere. Det er som om at i år 2100 der stopper CO2 diskussionen. Æh, nej det gør den altså ikke. Desuden er det naivt at tro bilerne ikke kører på benzin i 2060, måske nogle kører på 1. gen biobrændstof, men det er jo ikke en skid bedre.
Derudover vil en Kattegatbro været et enormt aktiv rent infrastrukturmæssigt.
co2 er næppe det samme problem om 100 år, da der sker en enorm teknologisk udvikling. Det er på langt kortere sigt, det er vigtigt at få stoppet væksten i udledningerne.
Biler kan ikke køre på benzin i 2060. Det ville kræve næsten endeløse nye fund af olie, og det er ikke realistisk. Eller også vil det kræve, at der køres meget mindre, men så falder de økonomiske forudsætninger for kattegatbroen.
Jeg er enig i, at broen sandsynligt bliver et enormt aktiv trafikalt, men alt kan blive for dyrt. Samtidig fremstår projektet trods omfanget meget discount-agtigt med en dårlig linieføring, hvad der sikkert sparer penge men som også reelt umuliggør den ofte nævnte ene time som rejsetid mellem århus og kbh. Alligevel slynges det ud som billigt salgsnak af dem der reelt bare vil have deres motorvejsbro.
Ja hurtigfærgerne sviner, ingen tvivl om det, men det behøver ikke være et problem afhængig af den konkrete løsning. Og igen så er det altså helheden man skal måle på. Hvis du bare vil sende togene over storebeælt ødelægger du hele pointen med at kunne skaffe S-togsdrift til Østjylland og dermed forsøge at undgå de mange vilde paralmotorveje der er planer om. Det er det afgørende. Jeg har ikke noget imod motorveje, men ikke 3 ved siden af hinanden, og det er nu der skal ske noget, hvis det skal forhindres. Jeg ser en stor fare for, at hvor københavn udvikler sig "new York" style med metro, S-tog osv, så kan Østjylland ende mere som et Los Angeles asfalt-helvede.