Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys

Udskriv debat

  Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Jimbow, 4/3-2010 16:36 (#21)

stigc skrev: synes jeg har set at de 2 ekstra spor mellem Kværkeby og Ringsted ikke blevet sparet væk. ?


Nej de to ekstra spor mellem Kværkeby og Ringsted skal laves, men der var planer om et stort udfletningsanlæg, så man kunne "sortere" trafikken mellem de fire (Mod Køge, Roskilde, Næstved og Slagelse) bedre. Det er et dyrt anlæg med et par broer osv., som trafikanalyser viser ikke er nødvendigt lige med det samme.

mvh_omjk skrev: - Ja Jimbow nu du er bane ingenør så bliver jeg også nød til at stille et par spørgsmål, men det er til trådens oprindelige emne:

Der blev gættet lidt længere tilbage i tråden hvornår der egentlig sker noget mellem Lejre og Vipperød, men kan du sige noget mere præcist om hvornår maskinerne rykker i felten og går i gang med projekt dobbel Nordvestbane?

Og kommer banedivisionen til at have maskiner stationeret både i Holbæk og Roskilde under byggeriet eller starter man ud fra Roskilde-siden?


Se nu kan jeg ikke forudsige hvad der sker om to år... Wink
Og jeg ved heller ikke hvordan man rent praktisk vil udbygge strækningen. Den største del af arbejderne vil dog sikkert blive udført fra en arbejdsvej langs sporet.

Til gengæld kan du nok regne med at der snart bliver gang i sporombygningen på de kanter. Roskilde-Holbæk skal ombygges her til sommer mener jeg. Der bliver vel god sandsynlighed for GM'er i Holbæk Wink
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af DVG, 4/3-2010 18:20 (#22)

Rasmus skrev:
Greforb skrev: Mig bekendt er det bl.a. derfor Mærsk f.eks. ikke kører gods fra Århus og ned gennem Europa


det burde der nu være rigeligt med plads til... i danmark ihvertfald
Mener tidligere jeg har hørt noget med pladsproblemer omkring Hamborg...
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Greforb, 5/3-2010 09:40 (#23)

Altså den der containeralliance har jo siden 70'erne kørt gods til Hamburg med tog fra Århus, men stoppede her 1. oktober fordi Db Schenker Rail blev underbudt af et eller andet feedskib. Kanalerne er dog bestilt og indgår i godskøreplanen, så der er chance for den genoptages når den kontrakt udløber 1. oktober i år, men ingen ved det. Nå, men det jeg ville sige er bare at hvis der er pladsproblemer omkring Hamborg må det være syd for godsbanegården (er der to destinationer omkring Hamborg?)...
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af DVG, 5/3-2010 11:23 (#24)

Der er mange gods destinationer i HamborgWink
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af passerby, 18/7-2010 15:56 (#25)

mhv_omjk skrev: - så er der givet grønt lys i Folketinget til anlæggelse af dobbeltspor fra Lejre til Vipperød på Nordvestbanen, læs mere her:

http://www.tv2east.dk/artikler/nordve...n-udbygges

Tv2 Øst har også den glædelige nyhed på programmet:

http://www.tv2regionerne.dk/player.as...532634&r=3

- så det er en glædens dag for Nordvestsjælland!


Flere tog og højere hastighed. Det kan vel så dårligt komme til at tage mere end 40 minutter mellem holbæk og hovedbanen i fremtiden. Måske mindre.

Det undrer mig, at man ikke ser større perspektiver i denne forbindelse og overvejer muligheden at lade togene fortsætte til Århus med færge. Den tur burde kunne gøres på to timer samlet århus-kbh, markant mindre end den nuværende løsning. Samtidig ville det betyde, at alle disse tog, der jo også bruger af kapaciteten på københavn H ikke "kun" kørte til Holbæk. For østjylland kunne det betyde begyndelsen på en egentlig S-togsdrift, hvis der ikke hele tiden skulle gives plads til hurtigere tog til hovedstaden.
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Anonym Bruger, 18/7-2010 17:20 (#26)

Nu tager det altså 2 timer og 40 minutter at sejle mellem Kalundborg og Århus, og hvorfor skulle færgen medbringe et togsæt som alligevel kun skal til Århus? Det ville være det samme som at lade regionaltogene til Rødby fortsætte til Puttgarden med færge.

Kom gerne med dit forslag til en rejse Kbh-Århus over Holbæk uden Kattegatbro på 2 timer?
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af NicPaHa, 18/7-2010 17:41 (#27)

Var det 40 minutter Holbæk - København blev? .. og videre til Kalundborg, ydligere 40 minutter?

80 minutter = en time og 20 minutter.

Så skal der da bare lige en hurtigfærge ind, KUN til togene, som skal kunne gøre det på max 40 minutter (er det overdrevet?????????). det bliver 120 minutter = 2 timer - spar 40 minutter!
Brugers avatar
NicPaHa

Meget øvet



Antal indlæg: 230
Tilmeldt: 9/10-2009
Bopæl: 4560 Vig
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af MPedersen92, 18/7-2010 18:56 (#28)

NicPaHa skrev: Var det 40 minutter Holbæk - København blev? .. og videre til Kalundborg, ydligere 40 minutter?

80 minutter = en time og 20 minutter.

Så skal der da bare lige en hurtigfærge ind, KUN til togene, som skal kunne gøre det på max 40 minutter (er det overdrevet?????????). det bliver 120 minutter = 2 timer - spar 40 minutter!


Er du klar over hvor dyrt det bli'r!?
Brugers avatar
MPedersen92

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 6/9-2008
Bopæl: Store Merløse
Alder: 32
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af NicPaHa, 18/7-2010 19:08 (#29)

næ ? Grin
Brugers avatar
NicPaHa

Meget øvet



Antal indlæg: 230
Tilmeldt: 9/10-2009
Bopæl: 4560 Vig
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af stigc, 18/7-2010 20:36 (#30)

tja hvis du ulejligede dig med at kikke på mols-linjens hjemmeside, vil du se at Odden-Århus med hurtigfærge tager 65 minutter, og hvis den skulle tage turen fra Kalundborg-Århus vil turen formentlig tage ca 70 minutter...
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af passerby, 18/7-2010 21:48 (#31)

andersj skrev: Nu tager det altså 2 timer og 40 minutter at sejle mellem Kalundborg og Århus, og hvorfor skulle færgen medbringe et togsæt som alligevel kun skal til Århus? Det ville være det samme som at lade regionaltogene til Rødby fortsætte til Puttgarden med færge.

Kom gerne med dit forslag til en rejse Kbh-Århus over Holbæk uden Kattegatbro på 2 timer?


simpelt. Hurtigfærgerne mellem århus og sjællands kyst tager ca en times tid, hvis holbæk-kbh tager 40 minutter. Så mangler du bare en forlængelse af jernbanen fra holbæk til kalundborg/røsnæs/havnsø/odden eller hvor de hurtigste færger nu end skal sejle til.

Ja det tager 2.40 at sejle kalundborg-århus men det er fordi, man der har indsat de langsomme færger. tidligere sejlede de hurtigste færger denne rute, muligvis endda på under en time, men det blev vist ændret til odden pga bølgedannelser på samsø eller noget i den stil.
Imidlertid er der nu planer om en motorvej til kalundborg, så forventningen er, at hurtigfærgerne igen skal den vej.

Det er rigtigt, at hvis de fleste passagerer ikke skal længere end århus er det næppe værd at tage toget med, så sparer man det, men det ændrer da ikke på den hurtige rejsetid.

Det eneste store problem ved denne løsning er hurtigfærgers ekstreme forbrug af olie. Det har betydet døden for de fleste hurtigfærger i verden, ( dog undtaget danmark, hvor forholdene er noget nær optimale for dem) men det kan meget vel ændre sig i fremtiden i takt med, der findes alternative drivmidler.

I mellemtiden er det for min skyld fint, hvis færgerne bare satte farten ned og sparede olien. så længe de kan klare turen på lidt under tre timer er det lige så godt som det nuværende alternativ og dermed ville det kunne muliggøre s-togsdrift i østjylland, noget der er et stort behov for langs et spor, hvor der bor væsentlig flere mennesker end langs noget københavnsk S-togsspor, menhvor der alligevel kun er en begrænset og rodet uregelmæssig drift pga de mange forskellige togformer, der skal køre der.
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af passerby, 18/7-2010 21:55 (#32)

M.Pedersen skrev:
NicPaHa skrev: Var det 40 minutter Holbæk - København blev? .. og videre til Kalundborg, ydligere 40 minutter?

80 minutter = en time og 20 minutter.

Så skal der da bare lige en hurtigfærge ind, KUN til togene, som skal kunne gøre det på max 40 minutter (er det overdrevet?????????). det bliver 120 minutter = 2 timer - spar 40 minutter!


Er du klar over hvor dyrt det bli'r!?


hvor dyrt bliver det da? en hurtigfærge til over 1000 passagerer og mange hundrede tons køretøjer koster typisk under 100 millioner, i denne sammenhæng et nærmest ligegyldigt beløb.

Det er jo allerede molsliniens plan at indsætte en flåde af den slags færger om få år som enslags flydende kattegatbro, og folketinget har lagt op til at det skal være via røsnæs/kalundborg, hvortil de vil bygge motorvej og der allerede er bane.
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af DVG, 19/7-2010 01:50 (#33)

passerby skrev: dermed ville det kunne muliggøre s-togsdrift i østjylland, noget der er et stort behov for langs et spor, hvor der bor væsentlig flere mennesker end langs noget københavnsk S-togsspor, menhvor der alligevel kun er en begrænset og rodet uregelmæssig drift pga de mange forskellige togformer, der skal køre der.
Nu du skriver dette kan du så ikke lige sende mig dine tal for befolkningstætheden du åbenbart har liggende? Dem vil jeg gerne se, jeg har fundet disse og de underbygger ikke ligefrem din påstand:http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/.../dk/12.pdf
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af passerby, 14/8-2010 16:11 (#34)

DVG skrev:
passerby skrev: dermed ville det kunne muliggøre s-togsdrift i østjylland, noget der er et stort behov for langs et spor, hvor der bor væsentlig flere mennesker end langs noget københavnsk S-togsspor, menhvor der alligevel kun er en begrænset og rodet uregelmæssig drift pga de mange forskellige togformer, der skal køre der.
Nu du skriver dette kan du så ikke lige sende mig dine tal for befolkningstætheden du åbenbart har liggende? Dem vil jeg gerne se, jeg har fundet disse og de underbygger ikke ligefrem din påstand:http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/.../dk/12.pdf


Det er jo bare generelle befolkningstal for hovedstaden, hvor der som bekendt er mange S-togsstrækninger. Jeg sammenlignede med en ENKELT S-togsstrækning, og her er der ingen med et befolkningsunderlag som en Århus-viby-skanderborg-horsens-hedensted-vejle-fredericia-Middelfart/kolding.

(I øvrigt er Danmark generelt ved at udvikle sig til et land med to lige store byområder, og investeringerne i skinner halter langt bagefter i østjylland, hvor der snart skal ske noget, hvis det ikke skal ende i motorvejshelvede med 16 vejbaner over vejle fjord og hvad der ellers er planer om.)

DSB har jo også allerede udtalt, at der kommer S-tog i østjylland, idet øjeblik københavner-tog ikke skal bruge strækningen.

Et alternativ kunne være overhalingsspor ned gennem østjylland, hvor tog til københavn både sparede tid ved at skyde genvej, fx under Vejle fjord og samtidig kunne sno sig mellem S-tog. Hvor realistisk det er, og hvad det ville kræve har jeg ingen anelse om. Det kunne være interesant, hvis nogen ved det?
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Jimbow, 15/8-2010 23:00 (#35)

passerby skrev: Et alternativ kunne være overhalingsspor ned gennem østjylland, hvor tog til københavn både sparede tid ved at skyde genvej, fx under Vejle fjord og samtidig kunne sno sig mellem S-tog. Hvor realistisk det er, og hvad det ville kræve har jeg ingen anelse om. Det kunne være interesant, hvis nogen ved det?


Der er i øjeblikket ved at blive lavet en analyse af banenettet i Østjylland. Den skal blandt andet undersøge om der er mulighed for at intensivere nærbanedriften, og samtidig gøre fjerntrafikken hurtigere.

Samtidig vil man jo gerne indføre timemodellen, som skal muliggøre tog Kbh-Odense, Odense-Århus og Århus-Aalborg på en time.

For at opnå en time mellem Århus og Odense er der to forskellige oplagte løsninger:
En rute via Fredericia, med nye baner Odense-Middelfart (langs motorvejen), Fredericia-Hedensted (Ny Vejlefjordbro), Hedensted-Horsens, Horsens-Skanderborg og ny/udbygning Skanderborg-Ã…rhus.
Og en mere direkte rute med nye baner Odense-Horsens (Ny Lillebæltsbro omkring Juelsminde), Horsens-Skanderborg og ny/udbygning Skanderborg-Århus.

Begge løsninger giver muligheder for forbedringer af lokaltrafikken, men er jo samtidig meget dyre! Det bliver spændende at se hvilken løsning der vælges, hvis man ellers kan finde pengene... Smile
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Greforb, 16/8-2010 11:02 (#36)

Tog på hurtigfærger? Æh, så ryger al klimavenlighed jo af togene. Sådan en færge sluger jo dælme diesel som ingen anden maskine i DK. En kattegatbro er en engangs-CO2 belastning at bygge (og så kommer der vedligehold, men det er vist en ganske lille del af co2 budgettet).
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Ghosttrain, 16/8-2010 14:45 (#37)

Jeg har et stort spørgsmål til udbygningen af Sydbanen. Bliver der lavet kørestrøm på den eller ej ?
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af Jimbow, 16/8-2010 17:36 (#38)

Ja, der bliver lavet kørestrøm på Sydbanen i forbindelse med Femernforbindelsen, som jo efter planen skulle åbne omkring 2018.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af PB, 16/8-2010 22:09 (#39)

Herligt Grin Alt andet havde da også været kritisabelt.
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle


SV: Folketinget giver Dobbeltspor Lejre-Vipperød Grønt Lys
Skrevet af passerby, 28/8-2010 14:56 (#40)

Jimbow skrev:
passerby skrev: Et alternativ kunne være overhalingsspor ned gennem østjylland, hvor tog til københavn både sparede tid ved at skyde genvej, fx under Vejle fjord og samtidig kunne sno sig mellem S-tog. Hvor realistisk det er, og hvad det ville kræve har jeg ingen anelse om. Det kunne være interesant, hvis nogen ved det?


Der er i øjeblikket ved at blive lavet en analyse af banenettet i Østjylland. Den skal blandt andet undersøge om der er mulighed for at intensivere nærbanedriften, og samtidig gøre fjerntrafikken hurtigere.

Samtidig vil man jo gerne indføre timemodellen, som skal muliggøre tog Kbh-Odense, Odense-Århus og Århus-Aalborg på en time.

For at opnå en time mellem Århus og Odense er der to forskellige oplagte løsninger:
En rute via Fredericia, med nye baner Odense-Middelfart (langs motorvejen), Fredericia-Hedensted (Ny Vejlefjordbro), Hedensted-Horsens, Horsens-Skanderborg og ny/udbygning Skanderborg-Ã…rhus.
Og en mere direkte rute med nye baner Odense-Horsens (Ny Lillebæltsbro omkring Juelsminde), Horsens-Skanderborg og ny/udbygning Skanderborg-Århus.

Begge løsninger giver muligheder for forbedringer af lokaltrafikken, men er jo samtidig meget dyre! Det bliver spændende at se hvilken løsning der vælges, hvis man ellers kan finde pengene... Smile


men desværre er beslutninger om netop århus-odense etapen udskudt til langt ud i fremtiden. Man burde for mig at se overveje vejle fjord-forbindelsen med det samme. Den alene vil komme meget tæt på at opfylde timplanen og er relativt billigt til næppe meget mere end to milliarder og endda ukontroversielt da der dårligt nok skal krydses en vej eller eksproprieres andet end formentlig en smule markjord.
Selv hvis der senere skulle blive bygget en juelsminde-bogense bro vil det stadig være en relevant forbindelse, der kan skabe hurtige forbindelser mellem det sydlige af trekantsområdet og Århus uden om det kaos-truede vejle-område.
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Grønt lys på S-banen Real-Life-Tog 6 16-11-2010 09:36
Dobbeltspor Arna - Bergen Real-Life-Tog 2 13-02-2009 17:04
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: