andersj skrev: Nu tager det altså 2 timer og 40 minutter at sejle mellem Kalundborg og Århus, og hvorfor skulle færgen medbringe et togsæt som alligevel kun skal til Århus? Det ville være det samme som at lade regionaltogene til Rødby fortsætte til Puttgarden med færge.
Kom gerne med dit forslag til en rejse Kbh-Århus over Holbæk uden Kattegatbro på 2 timer?
simpelt. Hurtigfærgerne mellem århus og sjællands kyst tager ca en times tid, hvis holbæk-kbh tager 40 minutter. Så mangler du bare en forlængelse af jernbanen fra holbæk til kalundborg/røsnæs/havnsø/odden eller hvor de hurtigste færger nu end skal sejle til.
Ja det tager 2.40 at sejle kalundborg-århus men det er fordi, man der har indsat de langsomme færger. tidligere sejlede de hurtigste færger denne rute, muligvis endda på under en time, men det blev vist ændret til odden pga bølgedannelser på samsø eller noget i den stil.
Imidlertid er der nu planer om en motorvej til kalundborg, så forventningen er, at hurtigfærgerne igen skal den vej.
Det er rigtigt, at hvis de fleste passagerer ikke skal længere end århus er det næppe værd at tage toget med, så sparer man det, men det ændrer da ikke på den hurtige rejsetid.
Det eneste store problem ved denne løsning er hurtigfærgers ekstreme forbrug af olie. Det har betydet døden for de fleste hurtigfærger i verden, ( dog undtaget danmark, hvor forholdene er noget nær optimale for dem) men det kan meget vel ændre sig i fremtiden i takt med, der findes alternative drivmidler.
I mellemtiden er det for min skyld fint, hvis færgerne bare satte farten ned og sparede olien. så længe de kan klare turen på lidt under tre timer er det lige så godt som det nuværende alternativ og dermed ville det kunne muliggøre s-togsdrift i østjylland, noget der er et stort behov for langs et spor, hvor der bor væsentlig flere mennesker end langs noget københavnsk S-togsspor, menhvor der alligevel kun er en begrænset og rodet uregelmæssig drift pga de mange forskellige togformer, der skal køre der.