Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Kan den her historie virkelig passe?!

Udskriv debat

  Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Tjalfe, 5/11-2009 20:39 (#21)

HenrHans skrev: Det er klart at en lokofører der lige har oplevet en tragisk hændelse er påvirket heraf - det er menneskeligt, men i kraft af jobbet der indebære et ansvar for at antal passagerer, skal vedkommende stadig være i stand til at handle rationelt indtil assistance fremkommer - hvem skal ellers forestå en evt. evakuering.

Det ved man først om man er, når man har oplevet det. Hvordan reagere du, når du rammer personer?
Hvorfor blander du en påkørsel og evakuering sammen? Der skal kun evakueres hvis folk er i fare - der er ingen fare ved at sidde i et tog (for lige at citere Andreas).
At køre et menneske ned kan ikke sammenlignes med en brand i toget.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:



SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af HenrHans, 5/11-2009 20:58 (#22)

Tjalfe skrev:
HenrHans skrev: Det er klart at en lokofører der lige har oplevet en tragisk hændelse er påvirket heraf - det er menneskeligt, men i kraft af jobbet der indebære et ansvar for at antal passagerer, skal vedkommende stadig være i stand til at handle rationelt indtil assistance fremkommer - hvem skal ellers forestå en evt. evakuering.

Det ved man først om man er, når man har oplevet det. Hvordan reagere du, når du rammer personer?


Jeg håber sandelig ikke du kan 'se ind i fremtiden' når du skriver 'når du rammer', jeg ville nok vælge at benytte formuleringen 'hvis du rammer' - men pyt med det. Smile

Der er ingen der kender sin reaktion i sådan et tilfælde, men en person med ansvar for flere hundrede passagerer må ihvertfald ikke gå i panik eller blive handlingslammet - næsten ligemeget hvad.

Hvorfor blander du en påkørsel og evakuering sammen? Der skal kun evakueres hvis folk er i fare - der er ingen fare ved at sidde i et tog (for lige at citere Andreas).
At køre et menneske ned kan ikke sammenlignes med en brand i toget.


Diskussionen gik nu på om hvorvidt lokoføren kan/skal være istand til at handle under en given situation.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Tjalfe, 5/11-2009 21:47 (#23)

HenrHans skrev:

Jeg håber sandelig ikke du kan 'se ind i fremtiden' når du skriver 'når du rammer', jeg ville nok vælge at benytte formuleringen 'hvis du rammer' - men pyt med det. Smile

Alle mine ord er nøje udvalgt - og det var lige netop dét jeg ville have dig til at tænke. Wink


Der er ingen der kender sin reaktion i sådan et tilfælde, men en person med ansvar for flere hundrede passagerer må ihvertfald ikke gå i panik eller blive handlingslammet - næsten ligemeget hvad.

Rigtigt, men som nævnt tidligere der der ingen sikkerhedsrisiko for nogle i toget, ved at toget standser - det er bare lidt bøvlet. Det sker desværre, at en lkf aldrig kommer ud og køre igen pga. påkørsler. Heldigvis kommer de fleste igang igen, men alle bliver automatisk sygemeldt og skal igennem ny helbredsundersøgelse. Når man er i en choktilstand, hvilket ikke er unormalt efter en påkørsel, kan det være svært at samle sine tanker og holde hovedet koldt.


Diskussionen gik nu på om hvorvidt lokoføren kan/skal være istand til at handle under en given situation.

Ja, det er klart, at der skal gøres noget. Men først og fremmest handler det om at få givet besked til rette instans, der vil sørge for at der kommer den hjælp, der er brug for (FC). Hvis ikke der er nogen sikkerhedsrisiko for passagerene, er der ingen grund til at en i forvejen chokeret lkf skal "gøre noget for dem" - forstå mig ret.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af IntercityDK, 5/11-2009 22:28 (#24)

Hva skete der egentlig med vedkomne der blev påkørt? Sidst jeg læste noget omkring ulykken, stod der blot at mandens tilstand ikke var kendt. Nogen der ved om han overlevede?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af HenrHans, 5/11-2009 22:56 (#25)

IntercityDK skrev: Hva skete der egentlig med vedkomne der blev påkørt? Sidst jeg læste noget omkring ulykken, stod der blot at mandens tilstand ikke var kendt. Nogen der ved om han overlevede?


Personen var faldet ned på sporet og havde brækket en arm og trykket nogen ribben. Der er uvist om skaderne er et resultat af faldet eller om et tog har snittet ham. Han overlever heldigvis.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af AndreasM, 5/11-2009 23:12 (#26)

HenrHans skrev: Det er klart at en lokofører der lige har oplevet en tragisk hændelse er påvirket heraf - det er menneskeligt, men i kraft af jobbet der indebære et ansvar for at antal passagerer, skal vedkommende stadig være i stand til at handle rationelt indtil assistance fremkommer - hvem skal ellers forestå en evt. evakuering.

Det er standardprocedure ved påkørsler at man inddrager helbredsgodkendelsen omgående, og lokoføreren er derfor ikke at betragte i stand til alt det han normalt skal være i stand til!
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af HenrHans, 5/11-2009 23:26 (#27)

AndreasM skrev:
HenrHans skrev: Det er klart at en lokofører der lige har oplevet en tragisk hændelse er påvirket heraf - det er menneskeligt, men i kraft af jobbet der indebære et ansvar for at antal passagerer, skal vedkommende stadig være i stand til at handle rationelt indtil assistance fremkommer - hvem skal ellers forestå en evt. evakuering.

Det er standardprocedure ved påkørsler at man inddrager helbredsgodkendelsen omgående, og lokoføreren er derfor ikke at betragte i stand til alt det han normalt skal være i stand til!


Det er en yderst fornuftig handling, men der er også forskel på at fører et tog og så foretage de for passagernes sikkerhed nødvendig handlinger hvis det er aktuelt i en given situation. Ved en påkørsel er passagernes sikkerhed normalt ikke i fare, og derfor kræves der ikke øjeblikkelig handling af føreren.

Var det ikke Dansk Jernbaneforbund der for kort tid siden var ude at fortælle, at årsagen til at der kræves en håndværksmæssig uddannelse for at blive lokomotivfører, netop var at en håndværker er mere 'hårdfør' ved påkørsler eller andre hændelser og derfor bedre er i stand til at håndterer situationen.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Triton, 6/11-2009 03:41 (#28)

Ikke fordi jeg vil til at komme med en lang udredning om hvad man bør gøre/skal gøre i en situation, hvor man har haft en person på kørsel.
Men kan da ud fra egen erfaring sige, det sidste jeg havde i mine tanker, dengang jeg havde en person på kørsel var de passagere som var i toget.
Efter opkald til FC om situation, var det eneste jeg havde i hovedet, om personen nu havde overlevet. Derfor var jeg ude ved selv syn og konstatere at her var der ikke mere at gøre. Det er absolut noget jeg er utrolig glad for jeg gjorde og var med til at "afslutte det kapitel".
Herefter kan man i min verden, sammen med togføren, tage hånd om de passagere som nu befinder sig i toget, og som i bund og grund bliver taget som "gidsler" i et par timer.

Men det er da klart, er der sket en ulykke og toget skal evakueres er det en hel anden situation.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 43
Status:

Hilsen Triton.

SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Thomas_, 6/11-2009 09:10 (#29)

triton -> tog du den beslutning på egen hånd, at du ville gå ud og tilse skaderne?
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af lyg-tog, 6/11-2009 10:59 (#30)

tm09 skrev:
lyg-tog skrev: Problemet er jo at S-tog altid har travlt med at reklamere for at det er åh-så-smart og åh-så-hurtigt at kører med S-tog. Det er det måske også i 90% af tilfældene, i 9% er det problematisk ( togene kører efter 20 minutersplan istedetfor 10 minuters lyder det i højtalerne på stationerne, den kender vi vist alle ).

...

Hvis ikke man selv har fakta, kan man altid selv opdigte nogle "fakta".

Dine fakta er forkerte, ergo er dine konklusioner baseret på dem også.


Bevis det.
Brugers avatar
lyg-tog

Lidt øvet



Antal indlæg: 46
Tilmeldt: 31/7-2009
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af hec, 6/11-2009 11:20 (#31)

fleizch skrev: Og selvfølgelig er det da så ene og alene DSB's egen skyld at en eller anden idiot stiller sig ud foran et tog eller et lyn slår ned ... det er jo en tåbelig udtalelse at komme med og er ting som ingen kan gardere sig imod ...

men det er jo så nemt at give andre skylden , men hvem giver du så skylden når du holder i en kø på motorvejen , det er jo din egen skyld at du er kørt derud ???

Fleizch


det er da bare en af de sædvanlige brokhoveder
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af Triton, 6/11-2009 14:35 (#32)

ThomasH skrev: triton -> tog du den beslutning på egen hånd, at du ville gå ud og tilse skaderne?


Ja.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 43
Status:

Hilsen Triton.

SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af KH, 6/11-2009 20:48 (#33)

HenrHans skrev:
Personen var faldet ned på sporet og havde brækket en arm og trykket nogen ribben. Der er uvist om skaderne er et resultat af faldet eller om et tog har snittet ham. Han overlever heldigvis.


Der skete denne dag to ting i dette område. Føst blev denne person spottet ved Vesterport, men omkring ca. timer senere blev en person påkørt ved Østerport og jeg tror det er dette InterCityDK hentyder til.
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk


SV: Kan den her historie virkelig passe?!
Skrevet af tm09, 7/11-2009 12:42 (#34)

lyg-tog skrev:
tm09 skrev:
lyg-tog skrev: Problemet er jo at S-tog altid har travlt med at reklamere for at det er åh-så-smart og åh-så-hurtigt at kører med S-tog. Det er det måske også i 90% af tilfældene, i 9% er det problematisk ( togene kører efter 20 minutersplan istedetfor 10 minuters lyder det i højtalerne på stationerne, den kender vi vist alle ).

...

Hvis ikke man selv har fakta, kan man altid selv opdigte nogle "fakta".

Dine fakta er forkerte, ergo er dine konklusioner baseret på dem også.
Bevis det.

Det er dig der gør dine konklusioner/udtalelser afhængig af fakta, så er det dig der skal underbygge dine fakta. Hvor har du dine tal (90%, 9% m.fl) fra ?

Med ganske få klik på bane.dk, vil man kunne konstatere at de ikke har hold i den virkelighed, de fleste af os færdes i.
Brugers avatar
tm09

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 22/9-2009
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
En lille historie Hjemmesider 5 08-07-2011 16:27
Intressant historie i Postvagnen - nogen betydning i DK? Real-Life-Tog 9 19-03-2010 23:26
S-tog 75 år. En lille lørdags historie fra TV2 lorry.. Snik-Snak 1 16-05-2009 21:21
Missing eng & wag filer ... Prøver virkelig at lære .... Aktiviteter 13 23-01-2006 21:51
Kan det virkeligt passe...............!! Aktiviteter 10 26-10-2005 16:34
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: