Thomas@Larsen skrev: Hvad med at bruge Ny Ellebjerg som stop, for internationale tog, mellem Sverige og Tyskland.
Og når vi nu er igang så opgradere Lille syd(Køge-Næstved), og lade togene kører Malmø, Kastrup, Ny Ellebjerg, Køge Nord, Køge st(måske), Næstved, Vordingborg, Nykøbing Falster og Puttgarden.
Og hvis man tænker lidt videre, så kunne man overdrage Strækningen Køge - Roskilde til Østbanen. Så kunne man nemlig få Østbanen forbi Køge N, så passagerne kun skal skifte 1 gang for at komme til Kbh.
Næstved - Køge delen skulle så overgå til en Næstved - Køge - København linie.
Det du beskriver, lyder som et realistisk bud på internationale forbindelser til at begynde med. Ny Ellebjerg ligger tilstrækkeligt tæt på byen, og togene er alligevel nede i hastighed på det sted, så et stop i Ny Ellebjerg vil ikke koste specielt meget tid.
Jeg tvivler dog lidt på om man virkelig vil opgradere Køge-Næstved tilstrækkeligt (min 160 km/t), og man vil - som andre har skrevet - heller ikke standse så mange gange på Sjælland.
Marc skrev: Hvis man lod ruten gå via Øresundsbroen, så ville det ikke have været noget problem at etablere en banegård ude ved Dybbølsbro, idet togene skulle vende for at køre sydpå. Så undgik man at bygge andre steder end der hvor der allerede lå ubrugte spor.
Jeg tror desværre muligheden for en ny banegård ved Dybbølsbro/Godsbanegården er væk. Hvis man ikke havde solgt arealet mellem postterminalen og Døbbelsbro, kunne man godt have bygget en ny (sæk) banegård til internationale tog og Lyn/IC tog på dette sted. Det ville dog kræve mange komplicerede sporforbindelser, samt en "people-mover" mellem de to banegårde. Der er stadig en mulighed for at bygge en banegård vest for Dybbølsbro (ved de gamle læssespor), men afstanden herfra og til Kbh H er ret lang, samtidig med at der ikke ville kunne køres til og fra stationen fra Valby.
Som jeg tidligere har nævnt, og som Knud også har nævnt, så skal strækningen mellem Sverige og Hamburg kunne køres så hurtigt som muligt, for at strækningen som helhed skal blive en succes. Derfor tror jeg ikke det kan betale sig for gennemgående højhastighedstog at køre gennem hverken Malmö eller København. En tunnel Helsingør-Helsingborg, samt en bane uden om København ville kunne befri både Malmö og København for unødig gennemgående godstrafik, samt give hurtigere forbindelser Sverige-Tyskland.
Jeg tror dog at det har meget lange udsigter med sådan en forbindelse. Husk også på, at tyskerne også skal med på ideen om en højhastighedsforbindelse, før at det kan lade sig gøre. Når man tænker på at tyskerne først er forpligtet til at have udbygget Puttgarden-Lübeck til dobbeltspor i år 2025, er det nok svært at forstille sig, at de har lyst til at opgradere strækningen til højhastighed.