Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog

Udskriv debat

  Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af MSS, 26/8-2008 17:49 (#21)

Gode idéer er der nok af Wink
Men det med at droppe hovedbanen har man forsøgt før -bare tænk på Høje Taastrup. Den skulle have aflastet hovedbanen, og planen var at lade f.eks internationale tog udelukkende afgå derfra. Men det faldt igennem, for København H er og bliver den vigtigste station i Danmark.
At køre udenom København H vil være utopisk, ihvertfald hvis togene også skal benyttes af danske rejsende. Uden København H bliver det stort set en ren transitforbindelse der primært gavner svenskere og tyskere...
Mht. kapacitet bliver der helt klart et problem med kystbanen, her må man altså udbygge på en eller anden måde, hvis højhastighedstogene ikke skal blive til regionaltog på den strækning...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Marc, 26/8-2008 18:44 (#22)

Man kunne nemt have undgået et kapacitets problem på hovedbanegården, ved at have benyttet det kæmpe spor-areal ved Dybbølsbro som ligger ubrugt hen. Herunder også den gamle godsbanegård.

Der har man så valgt fra kommunens side at bygge boliger istedet, så vidt jeg ved.
Men der kunne i realiteten have været plads til en ekstra hovedbanegård.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Kennie, 26/8-2008 19:11 (#23)

Marc skrev: Man kunne nemt have undgået et kapacitets problem på hovedbanegården, ved at have benyttet det kæmpe spor-areal ved Dybbølsbro som ligger ubrugt hen. Herunder også den gamle godsbanegård.

Ja se der er så et nyt problem jo.
Så skal sporene jo nok gå uden og den nuværende hovedbanegård på enten Reventlowsgade siden, Hvor mange beboer i istergade nok ville blive sure og at miste deres hjem.
Eller Bernstorffsgade siden hvor hele Danmarks Post udbringning ville blive berørt. Da jeg ikke tror at Post Danmark lige PT har nogle andre steder at smide deres Post Center for Vest og Nord Sjælland.
Men igen noget ny byggeri som noget tunnel værk er i mine øjne den eneste løsning vis der skal højhastighedstog gennem København.
Der er simpel hen ikke andre muligheder, efter hvad jeg kan komme på.

Jeg tror ikke at det ville være godt at bruge Høje Taastrup St. til højhastighedstog, da du jo så først skulle helt der ud fra hovedbanegården, og vis du nu kom fra Helsingør eller Hillerød, skulle du skifte tog to gange og måske side i et s-tog i som jo storset er forsinket hele tiden.
Næ så heller flytte mange af afgange for Regionaltogene der ud.
Så lave København H til kun storset kun at betjene Intercity, Intercity Lyn, Eurocity og så højhastighedstog.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 36
Status:

Hilsen Kennie

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Marc, 26/8-2008 20:34 (#24)

Hvis man lod ruten gå via Øresundsbroen, så ville det ikke have været noget problem at etablere en banegård ude ved Dybbølsbro, idet togene skulle vende for at køre sydpå. Så undgik man at bygge andre steder end der hvor der allerede lå ubrugte spor.

At man ikke kan bruge Høje Taastrup til højhastighedstog istedet for hovedbanegården, er noget jeg vil kalde et luksus-problem.

I større tyske byer, fx. Berlin, er det helt normalt at skulle benytte S-Tog mellem de forskellige banegårde. Det tager 25 minutter at komme fra Hovedbanegården til Høje Taastrup med S-Tog. Det er ikke ligefrem en heldags rejse Grin
Og Linje B køre med 10 minutters drift.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Anonym Bruger, 26/8-2008 20:39 (#25)

Det mest logiske ville være at lade alle ICerne ICLerne osv. køre fra Høje Tåstrup og så have en masse regionaltog fra Kbh til Høje Tåstrup. For hvis alle dem der skulle med regionaltog skulle så med IC togene ud til Høje Tåstrup, og de er fyldte nok i forvejen. Men generalt er der ikke meget idé i at lade IC, ICL eller regionaltogene udgå derfra.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Thomas@Larsen, 26/8-2008 20:41 (#26)

Hvad med at bruge Ny Ellebjerg som stop, for internationale tog, mellem Sverige og Tyskland.
Og når vi nu er igang så opgradere Lille syd(Køge-Næstved), og lade togene kører Malmø, Kastrup, Ny Ellebjerg, Køge Nord, Køge st(måske), Næstved, Vordingborg, Nykøbing Falster og Puttgarden.

Og hvis man tænker lidt videre, så kunne man overdrage Strækningen Køge - Roskilde til Østbanen. Så kunne man nemlig få Østbanen forbi Køge N, så passagerne kun skal skifte 1 gang for at komme til Kbh.
Næstved - Køge delen skulle så overgå til en Næstved - Køge - København linie.
Brugers avatar
Thomas@Larsen

Begynder



Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 26/8-2008
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af MSS, 26/8-2008 22:54 (#27)

Marc skrev: Hvis man lod ruten gå via Øresundsbroen, så ville det ikke have været noget problem at etablere en banegård ude ved Dybbølsbro, idet togene skulle vende for at køre sydpå. Så undgik man at bygge andre steder end der hvor der allerede lå ubrugte spor.


Tja, det var da en mulighed. Eller under postterminalen, hvor der jo også førhen lå spor.

Marc skrev: I større tyske byer, fx. Berlin, er det helt normalt at skulle benytte S-Tog mellem de forskellige banegårde.


Ja, men de ligger stadig i byen, og rejsetiden mellem banegårdene er i regelen minimal. Dertil skal det lige nævnes at man netop i Berlin har bygget en ny stor hovedbanegård -netop for at samle alt på et sted!
Tendensen har i mange år været at samle, fremfor at opdele. Grunden til at mange byer har forskellige banegårde, er at de oprindeligt tilhørte forskellige selskaber, eller at en samlende linieføring gennem byen var umulig. Det er bestemt ikke noget drømme-scenarie for jernbanen at folk skal halse gennem byen for at skifte tog...

Marc skrev: Det tager 25 minutter at komme fra Hovedbanegården til Høje Taastrup med S-Tog. Det er ikke ligefrem en heldags rejse Grin
Og Linje B køre med 10 minutters drift.


Det får du ganske enkelt ikke folk til. Derfor er planen om at anvende Høje Taastrup som udgangsstation jo også forlængst droppet igen, selvom det oprindeligt var tanken...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af knudbe, 26/8-2008 23:39 (#28)

Nu snakker vi jo ikke ordinære regionaltog, hvor man bare kan hoppe af og på med et almindelig Movia-klippekort men om et internationalt højhastighedstog mellem Stockholm og kontinentet. Altså et alternativ til rutefly.
Hvis man kan sende folk ud til CPH for at tage en flyver, så kan man vel også sende dem til Htå for at tage et højhastighedstog.
Og et højhastighedstog skal ikke køre med stop i Malmø, Kastrup, Ny Ellebjerg, Køge Nord, Køge st(måske), Næstved, Vordingborg, Nykøbing Falster og Puttgarden som et andet regionaltog men kun ved opsamlingsstederne for anden primær trafik: Malmø, CPH, Htå, Rg, Nyf - herfra direkte uden stop enten til Hamburg med fortsættelse i vest- og centraleuropa eller til Berlin med fortsættelse øst- og centraleuropa.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Kennie, 26/8-2008 23:46 (#29)

MSS skrev:
Marc skrev: Hvis man lod ruten gå via Øresundsbroen, så ville det ikke have været noget problem at etablere en banegård ude ved Dybbølsbro, idet togene skulle vende for at køre sydpå. Så undgik man at bygge andre steder end der hvor der allerede lå ubrugte spor.


Tja, det var da en mulighed. Eller under postterminalen, hvor der jo også førhen lå spor.

Ja som chauffør i posten vil jeg skarpt fra råde dette he he Wink
ja sporerne er væk der hvor togene ud gik fra og i dag er der en masse ramper til at laste lastbiler med, og det er det eneste sted posten fra KHC (Københavns Postcenter) kommer ud fra.

Så over på den gamle godsbanegård med en ny hovedbanegård he he Wink
Men så igen, vis nu man (som snakken går i posten) flytter Postcenteret.
Så er jeg sikker på at centeret kunne, uden støre besvær laves om til en station.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 36
Status:

Hilsen Kennie

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Jimbow, 27/8-2008 09:41 (#30)

Thomas@Larsen skrev: Hvad med at bruge Ny Ellebjerg som stop, for internationale tog, mellem Sverige og Tyskland.
Og når vi nu er igang så opgradere Lille syd(Køge-Næstved), og lade togene kører Malmø, Kastrup, Ny Ellebjerg, Køge Nord, Køge st(måske), Næstved, Vordingborg, Nykøbing Falster og Puttgarden.

Og hvis man tænker lidt videre, så kunne man overdrage Strækningen Køge - Roskilde til Østbanen. Så kunne man nemlig få Østbanen forbi Køge N, så passagerne kun skal skifte 1 gang for at komme til Kbh.
Næstved - Køge delen skulle så overgå til en Næstved - Køge - København linie.


Det du beskriver, lyder som et realistisk bud på internationale forbindelser til at begynde med. Ny Ellebjerg ligger tilstrækkeligt tæt på byen, og togene er alligevel nede i hastighed på det sted, så et stop i Ny Ellebjerg vil ikke koste specielt meget tid.
Jeg tvivler dog lidt på om man virkelig vil opgradere Køge-Næstved tilstrækkeligt (min 160 km/t), og man vil - som andre har skrevet - heller ikke standse så mange gange på Sjælland.

Marc skrev: Hvis man lod ruten gå via Øresundsbroen, så ville det ikke have været noget problem at etablere en banegård ude ved Dybbølsbro, idet togene skulle vende for at køre sydpå. Så undgik man at bygge andre steder end der hvor der allerede lå ubrugte spor.


Jeg tror desværre muligheden for en ny banegård ved Dybbølsbro/Godsbanegården er væk. Hvis man ikke havde solgt arealet mellem postterminalen og Døbbelsbro, kunne man godt have bygget en ny (sæk) banegård til internationale tog og Lyn/IC tog på dette sted. Det ville dog kræve mange komplicerede sporforbindelser, samt en "people-mover" mellem de to banegårde. Der er stadig en mulighed for at bygge en banegård vest for Dybbølsbro (ved de gamle læssespor), men afstanden herfra og til Kbh H er ret lang, samtidig med at der ikke ville kunne køres til og fra stationen fra Valby.

Som jeg tidligere har nævnt, og som Knud også har nævnt, så skal strækningen mellem Sverige og Hamburg kunne køres så hurtigt som muligt, for at strækningen som helhed skal blive en succes. Derfor tror jeg ikke det kan betale sig for gennemgående højhastighedstog at køre gennem hverken Malmö eller København. En tunnel Helsingør-Helsingborg, samt en bane uden om København ville kunne befri både Malmö og København for unødig gennemgående godstrafik, samt give hurtigere forbindelser Sverige-Tyskland.

Jeg tror dog at det har meget lange udsigter med sådan en forbindelse. Husk også på, at tyskerne også skal med på ideen om en højhastighedsforbindelse, før at det kan lade sig gøre. Når man tænker på at tyskerne først er forpligtet til at have udbygget Puttgarden-Lübeck til dobbeltspor i år 2025, er det nok svært at forstille sig, at de har lyst til at opgradere strækningen til højhastighed.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Anonym Bruger, 27/8-2008 14:07 (#31)

Danskerne vil ikke skyde penge i et projekt der ikke gavner Danmark, altså vi vil da ikke bruge penge på nye højhastighedsbaner hvis togene slet ikke kommer til at stoppe i DK, så må svenskerne sku betale hele gildet.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Ghosttrain, 27/8-2008 14:32 (#32)

Oraklet har talt Grin
Og hvad Anders ved du så lige om hvad der gavner Danmark og Danskerne ? Det kunne jo nok tænkes at en højhastighedjernbane igennem Danmark vil være en god forretning set i lyset af at den endelige vedtagelse af Fehmernsundbroen underskrives d. 03-09-2008 Smile
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Anonym Bruger, 27/8-2008 14:50 (#33)

Tja, vi bygger Fehmernbroen og de bygger en ny Øresundstunnel/bro eller hvad ved jeg. Men ja, med de priser der er for tog over broer så skulle de nok give en god indtjening med et par tog ekstra i timen.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af knudbe, 27/8-2008 21:03 (#34)

Jimbow skrev: Som jeg tidligere har nævnt, og som Knud også har nævnt, så skal strækningen mellem Sverige og Hamburg kunne køres så hurtigt som muligt, for at strækningen som helhed skal blive en succes. Derfor tror jeg ikke det kan betale sig for gennemgående højhastighedstog at køre gennem hverken Malmö eller København. En tunnel Helsingør-Helsingborg, samt en bane uden om København ville kunne befri både Malmö og København for unødig gennemgående godstrafik, samt give hurtigere forbindelser Sverige-Tyskland.


Øhhh, godstrafik?
En højhastighedsbane vil da ikke bruges til godstrafik - eller vil den?
Så skal der da være nogle lange vigespor så de kan give plads når der kommer en af de hurtige...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af nsandersen, 28/8-2008 00:28 (#35)

> Hvis man kan sende folk ud til CPH for at tage en flyver, så kan man vel
> også sende dem til Htå for at tage et højhastighedstog.

Eller CPH Smile

Brug den eksisterende bro/tunnel - hvor mange tog i timen er det lige vi skal have klemt ind? Skulle højhastighedstog ikke også stoppe i Malmö?
Hvis der ikke er kapacitet nok med ~10 tog i timen, kunne man så ikke tænke over at forlænge dem?
Brugers avatar
nsandersen

Medlem



Antal indlæg: 82
Tilmeldt: 31/8-2005
Bopæl: Watford
Alder: 45
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Jimbow, 28/8-2008 09:21 (#36)

knudbe skrev: Øhhh, godstrafik?
En højhastighedsbane vil da ikke bruges til godstrafik - eller vil den?
Så skal der da være nogle lange vigespor så de kan give plads når der kommer en af de hurtige...


Om godstrafik kan benytte en højhastighedsbane kommer helt an på hvilke gradienter banen er bygget med, hvor tæt frekvensen af højhastighedstog er, og hvilke hastigheder der køres med på banen.

Fx kører der godstrafik på banen mellem Hannover og Würzburg i tyskland (max hast. 250 km/t). Men banen mellem Köln og Frankfurt er bygget kun til højhastighed (300 km/t).
Så vidt jeg ved, bygges den nye højhastighedsbane mellem Frankrig og Spanien til blandet kørsel på noget af strækningen, men max hastigheden bliver vidst 300 km/t.

Nybygningsløsningen Kbh-Køge-Ringsted planlægges til max 250 km/t og med godstrafik. Noget tilsvarende kunne man forstille sig fra Helsingør til Hundige/Køge.

Jeg tror ikke der vil blive behov for mere end 1-2 gennemkørende højhastighedstog pr. time rundt om København, og derfor burde der blive plads til godstog på samme strækning. Sandsynligvis kunne man også få plads til regionaltog, som kunne standse hvor banen krydser S-banerne. Naturligvis skulle banen så forsynes med en del overhalningsspor, og stationerne for regionaltog skulle udformes som TGV-stationerne.

Men jeg har dog lidt svært ved at tro på at dette scenarie kommer til at blive virkelighed lige forløbig.... Cool
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af Thomas@Larsen, 28/8-2008 11:42 (#37)

En lille rettelse. Jeg kom vidst nok til at blande ec og en højhastigheds linie sammen(mht antal stop). Det ville selvfølgelig nok være Malmø,kastrup, Ny Ellebjerg, Køge N, Nyk Falster og så Lübeck.

Når fehmarnbælt forbindelsen åbner i 2018, må man vel forvente en masiv stigning i godstog og lastbil trafik mellem Sverige og Tyskland.
Som det ser ud nu skal lastbiler over Øresundsbroen og ned gennem Køge bugt motervejen.
Godstogene skal også over broen, og videre mod Roskilde eller over Køge.
Fælles for begge transportformer er at de skal igennem tæt trafik, og det er jo ikke særligt optimalt.

Løsningen kunne være at lave en kombineret jernbane/motorvej mellem Køge og Helsingør gennnem transportkorridoren Ring 5.
Dette skal så kombineres med en tunnel til Helsingborg, og så er det videre til Gøteborg og stockholm.
Fra Køge er det videre over Ringsted, eller langs Lille Syd, ned til broen.

Jernbanen skal være godkendt til 250 Km/t så der er plads til både gods og højhastighedstoge.

Løsningen ville nok være meget dyr, men man ville slippe for tung/langsomt trafik på hovedstrækningerne igennem København.
Brugers avatar
Thomas@Larsen

Begynder



Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 26/8-2008
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af ghauridanish, 31/8-2008 20:48 (#38)

Nu synes jeq lige i skal styre jer med hensyn til mobning af Anders selvom vedkommende måske ikke skriver noget klogt, specielt "FrankenStein" som er moderator simpelthen uhørt at det kommer af fra en af den rang, der må da være en grænse ??!!
Brugers avatar
ghauridanish

Lidt øvet



Antal indlæg: 10
Tilmeldt: 26/3-2007
Status:


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af kenkari, 2/9-2008 17:49 (#39)

En bred politisk aftale uden om Dansk Folkeparti åbner nu for milliard-investeringer i tilknytning til den faste Femern-forbindelse. Det gavner især jernbanen og betyder indirekte en helt ny bane mellem København og Ringsted via Køge.


http://www.dr.dk/...103609.htm
Brugers avatar
kenkari

Meget øvet



Antal indlæg: 276
Tilmeldt: 16/12-2007
Bopæl: Ballerup
Alder: 30
Status:

vh
Kenny


SV: Endnu et urealistisk forslag om højhastighedstog
Skrevet af knudbe, 2/9-2008 20:52 (#40)

Det var da en af de rigtig gode nyheder Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hvis du endnu ikke har Train Simulator 2013 endnu... Andet 1 01-01-2013 12:27
Forslag om tog til FÃ¥borg Snik-Snak 11 28-09-2008 22:51
Forslag til aktivitet Aktiviteter 40 08-12-2006 16:54
Forslag til en slags ordbog. Andet 15 23-03-2006 20:44
Forslag til Eng.filer Materiel 3 28-07-2005 22:01
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: