Forum » Microsoft Train Simulator » Ruter
danmark

Udskriv debat

danmark
Skrevet af KimEast, 22/1-2006 14:30 (#21)

Lad os ta et tænkt eksempel: jeg møder Knud, der har købt en gammel skude ude i Dragør. Den vil han gerne renovere, og jeg kommer trillende og tilbyder min hjælp. Jeg er ekspert i motoren og får æren at renovere den, og jeg lægger MASSER af tid i den ting! -- Pludseligt en dag (mere end et år er gået og skibet ser flot ud), men pludseligt en dag er skibet væk! Jeg undrer mig og opsøger Knud, der synes det hele er noget lort, skibet, motoren osv, så han har smidt skibet til ophugning, og jeg ser nu på et skib jeg har ofret flere år på! -- Hvordan reagerer et normalt menneske så?? .. Der er flere muligheder: 1: Jeg tar de to år som en oplevelse, og spørger Knud, om han har andre projekter jeg kan være med i ... eller 2: jeg er skuffet, lidt gal osv, og synes faktisk ikke Knud kan være bekendt at lade mig spilde SÅ meget af min tid på den skodbåd. eller 3: Forlanger en vis form for respekt for andres arbejde, og forlanger at båden overdreges til mig før ophugningen begynder, så må jeg se om den kommer ud at sejle.. ---- Hygge KimE --- (PS! der kunne sagtens laves flere eksempler)
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Antal indlæg: 1344
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:

SV: danmark
Skrevet af BlackChart, 22/1-2006 15:52 (#22)

Kan ikke se hvor du vil hen, Kim...Såfremt Knud havde købt en båd, så er det da også hans beslutning om den skal hugges op...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Antal indlæg: 3322
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

Skrevet af BlackChart, 22/1-2006 15:58 (#23)

knudbe skrev: Men hvorfor har du så i første omgang lagt den op hvis du alligevel ikke vil lægge navn til den?

Fordi det sikkert, dengang, overholdt mine krav, at jeg så er blevet bedre siden dengang er jo så en anden sag...
Et eksempel er min MO (den første MO der blev lavet til MSTS, den er LANGT under den standard jeg egentligt vil ligge navn til, men nu har trioen jo lavet nye MO'er, så gider jeg da ikke rode mere op i det)...

knudbe skrev: Og vil det ikke snarere være sådan at du vil komme med en ny version af samme som så vil opfylde dit kvalitetskrav?

Jo, et eksempel er f.eks. 2. generation s-toget...Det er under min nuværende standard, derfor arbejdes der lidt på en ny udgave med bedre 3D og flere muligheder for aktivitetsbyggerne...

knudbe skrev: Hvis du blot fjerner det stykke materiel, uden at lægge en ny version op, så vil de timer/dage jeg har brugt på aktiviteten være helt spildt.

Ja, men det er stadig mit valg, eftersom det er mig der har lavet det...Om så jeg lader materiellet ligge i 1 dag eller flere år, så er det stadig mit valg...

knudbe skrev: Vil det så ikke være rimeligt at jeg i så fald kan have en forventning om at det materiel jeg har valgt også vil være tilstede i en rimelig fremtid?

Jo, det vil det helt sikkert, men det kan du på ingen måde kræve med mindre du SELV lavede materiellet...
Hvorfor tror du dem der laver de større ruter (ProTrain osv.) selv laver deres materiel?? Så er de ikke afhængige af at det de skal bruge til deres ruter SKAL være tilgængeligt fra andre sider...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin

Skrevet af smilly, 22/1-2006 16:04 (#24)

knudbe skrev:
Bemærk også at mit oplæg ikke helt fratager muligheden for at fjerne noget igen. Det skal bare være velbegrundet og ikke fordi det nu passer vedkommende.

Jeg ved at der som oftes også ligger en god grund / forklaring til hvorfor ting bliver fjernet fra sitet.

Smile
Brugers avatar
smilly

Medlem

Antal indlæg: 115
Alder: 42
Status:

Skrevet af knudbe, 22/1-2006 16:55 (#25)

BlackChart skrev:
knudbe skrev: Men hvorfor har du så i første omgang lagt den op hvis du alligevel ikke vil lægge navn til den?

Fordi det sikkert, dengang, overholdt mine krav, at jeg så er blevet bedre siden dengang er jo så en anden sag...
Et eksempel er min MO (den første MO der blev lavet til MSTS, den er LANGT under den standard jeg egentligt vil ligge navn til, men nu har trioen jo lavet nye MO'er, så gider jeg da ikke rode mere op i det)...

Her er der så også flere forhold der kan retfærdiggøre at den fjernes. I øvrigt bliver du vel heller ikke så meget bedre fra den ene dag til den anden Wink - men du har måske overset at jeg har lagt op til en tidsbegrænset forpligtelse? Om den tidsbegrænsning så skal sættes til et år eller 6 mdr. kan jo altid tages op til debat.
BlackChart skrev:
knudbe skrev: Og vil det ikke snarere være sådan at du vil komme med en ny version af samme som så vil opfylde dit kvalitetskrav?

Jo, et eksempel er f.eks. 2. generation s-toget...Det er under min nuværende standard, derfor arbejdes der lidt på en ny udgave med bedre 3D og flere muligheder for aktivitetsbyggerne...

Og netop det vil være en opgradering, som også mit forslag har taget højde for. Altså den første version fjernes i kraft af at der uploades en ny version. Den nye version vil formentlig kunne laves så den overskriver den gamle version på brugerens pc
BlackChart skrev:
knudbe skrev: Hvis du blot fjerner det stykke materiel, uden at lægge en ny version op, så vil de timer/dage jeg har brugt på aktiviteten være helt spildt.

Ja, men det er stadig mit valg, eftersom det er mig der har lavet det...Om så jeg lader materiellet ligge i 1 dag eller flere år, så er det stadig mit valg...

men derved ødelægges så andres arbejde - og det er ikke kun en enkelt, men alle dem der har brugt lige præcis dette stykke materiel. Alle skal så ændre deres aktiviteter og alle skal så ind og downloade både materiel og aktivitet. Så går der måske en uge og en anden trækker så noget andet materiel tilbage og så kører møllen igen. Er det hensigtsmæssigt?
BlackChart skrev:
knudbe skrev: Vil det så ikke være rimeligt at jeg i så fald kan have en forventning om at det materiel jeg har valgt også vil være tilstede i en rimelig fremtid?

Jo, det vil det helt sikkert, men det kan du på ingen måde kræve med mindre du SELV lavede materiellet...

Det kan så være at jeg skal ind og lave aftaler med hver enkelt designer/repainter før jeg begynder at lave en aktivitet? Nej, så vil jeg hellere stoppe med at lave aktiviteter.
BlackChart skrev:
Hvorfor tror du dem der laver de større ruter (ProTrain osv.) selv laver deres materiel?? Så er de ikke afhængige af at det de skal bruge til deres ruter SKAL være tilgængeligt fra andre sider...

Men det er heller ikke gratis. Hvis jeg selv skulle lave ruter, materiel og aktiviteter, så kan jeg godt love dig at det ikke ville blive gratis. Styrken ved den måde som vi kører det i dag er jo netop at der kan laves en masse af forskellige mennesker som hver især er god til lige netop det de laver. Svagheden ved det er så at man er afhængig af hinandens forgodtbefindende, og det er kun til ulempe for stort set alle.

Det er lige som om at der er ufravigelige krav om at holde fast i den enkelte udviklers rettigheder fremfor at sikre brugerne størst mulig tilgængelighed.
Vil det virkelig være så galt at stille nogle krav til udviklerne om tilgængelighed i forbindelse med upload?
Måske skal det ikke være et krav, men en henstilling? Der er dog nogen som ikke vil følge en henstilling, så derfor mener jeg at det bør være et krav. Hvis man så mener at det er noget lort man laver og at man ikke har tænkt sig at rette lortet med nogle patches eller opgraderinger, så er det måske når det kommer til stykket kun godt hvis det ikke bliver uploadet.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Antal indlæg: 5249
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Skrevet af BlackChart, 22/1-2006 16:59 (#26)

Jge ved bare at hvis det blev vedtaget som et krav for Tog-Sim.dk så vil jeg ikke have noget af mit liggende her på sitet...Så ryger det på min egen hjemmeside istedet...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin

Skrevet af Steamhammer, 22/1-2006 20:03 (#27)

Knud: Det er jo netop fordi Erich har lavet en afløser til DK 1B at den er fjernet, så jeg forstår ikke helt hvorfor du bliver ved med at ønske den tilbage?

Men mht. forslaget om KRAV om at tingene skal være tilgængelige en bestemt tid, så er der jo også et alternativ, mine herrer! Smile

Man kunne jo lave en frivillig ordning, hvor den enkelte kreatør, det være sig ruter eller materiél e.lign. FRIVILLIGT lovede at tingene vil være tilgængelig i mindst et år og/eller at evt. ændringer laves kompatibel med den foregående, så den stadig kan bruges med f.eks. gamle aktiviteter!

Ved ikke om I kan følge mig?

Man kan jo f.eks. lave en ekstra mappe i hver DL-kategori som indeholder disse ting, så må det jo være op til den enkelte repainter/aktivitetsbygger osv. om de vil "tage chancen" og bruge noget som ikke er garanteret "holdbarhed".

Ved ikke lige hvad vi skal kalde det, men det kunne vi jo så lave en afstemning om? Smile
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator

Antal indlæg: 2332
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

Skrevet af KimEast, 22/1-2006 20:19 (#28)

Hej Morten. Tja, er man egoist nok, har du ret, så er det ganske underodnet at andre har brugt oceaner af tid på noget der slet ikke er deres. Det er så en fejl vi andre har, at være med i team. (Troede man så lige). Måske jeg en anden gang, når jeg har fundet ud af at lave ruter, gør gengæld mod een, lader vedkommende bruge et års tid på min rute, og så smide alt væk, og sige ""HOV, det er da min rute, så hvad klynker du for??"" Smile Smile ... (jeg må sgu lære det) -- Hygge KimE --
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Status:

Skrevet af BlackChart, 22/1-2006 20:22 (#29)

Der er ingen der har snakket om et team...Det er en lidt anden sag...Der er flere der har været enige om at alle hjælper alle og alle har rettighederne til det...

Erich har lavet DK1b og har dermed retten til det, du har lavet patches og upgrades, ja...Men det giver ikke dig rettighederne til at nægte at DK1b skal fjernes fra siden...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin

Skrevet af KimEast, 22/1-2006 20:30 (#30)

Vi er kun delvis enige Morten. Erich gir en anden (i dette tilfælde mig) lov til at lave de ting der måtte være helt galt med ruten. Det blev så til ret mange opgraderinger (har en liste over samtlige, og der er mange), og hele 8 pakker med dem. Jeg kan så ikke i min vildeste fantsasi forestille mig at jeg bare er "værre end en sort slave i bomuldstiden i USA", der bare har været bydreng for Erich, og så bare smidt ud sammen med ruten. Men jo, sådan blev det, og jeg kan slet ikke på tryk fortælle hvordan det føles at blive misbrugt på den måde. -- Der skulle nu ikke så meget til at forklare, måske undskylde lidt, rede tråde og sådan, men det skete aldrig Sad -- ((men hva, så kan jeg sgu bare lære det... Smile )) -- KimE --
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Status:

Skrevet af BlackChart, 22/1-2006 20:32 (#31)

Med mindre der er indgået en aftale om at det er teamarbejde, så kan jeg ikke se hvori problemet består med at Erich egenrådigt trækker sin rute tilbage Smile
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin

Skrevet af AndreasM, 22/1-2006 20:36 (#32)

knudbe skrev: Vil det virkelig være så galt at stille nogle krav til udviklerne om tilgængelighed i forbindelse med upload?

Skal ikke kunne sige om det ville være galt.. Men vil støtte Morten op i det, i og med jeg heller aldrig ville lægge mit grej op, på en side der kørte under sådanne regler Wink
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger

Antal indlæg: 681
Bopæl: Brønshøj
Status:

Skrevet af KimEast, 22/1-2006 20:36 (#33)

Ok Morten, her kommer vi så ikke videre, og vi går til næste punkt på dagsordenen ! Smile Kan så bare oplyse, at det er sidste gang jeg hjælper NOGEN, uden en eller anden form for aftale, team eller ej. -- (nåja, hjælper jo "nogen", men det er sandelig på en anden måde end førhen). -- Man er kun til grin 1 gang.... -- Hygge KimE --
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Status:

Skrevet af knudbe, 22/1-2006 20:57 (#34)

Steamhammer skrev: Knud: Det er jo netop fordi Erich har lavet en afløser til DK 1B at den er fjernet, så jeg forstår ikke helt hvorfor du bliver ved med at ønske den tilbage?

Der er jo flere strækninger som ikke er på, og som Erich har udtrykt heller ikke vil komme. Som et eksempel kan nævnes Roskild-Køge-Næstvedstrækningen. Desuden er der hele strækningen fra Malmø til Helsingborg der mangler så man kan ikke køre Øresundstog, hele S-togsnettet mangler og kommer vist heller ikke så vidt jeg husker fra de udmeldinger der har været - ikke fordi jeg har dyrket S-togene så meget, men det er der andre der har.
Desuden er der forskellige forhold i DK2000 som ikke er på plads, f.eks. har jeg efter mange dages kamp totalt opgivet at få Skiløberen frigivet, da jeg ikke kan få lov til at fortsætte fra Odense. Problemer med AI-trafikken i Ringsted er også et punkt som ikke var i Dk1b.
Så nej, DK2000 er hverken dækningsmæssigt eller teknisk en erstatning for DK1b på nuværende tidspunkt.

Ikke fordi jeg vil tale nedsættende om DK2000 for den bliver sikkert rigtig god at køre på og flot er den jo, men det vil være naivt at tro at et så stort projekt vil være fejlfrit blot fordi der har været nogle som har testet det inden frigivelsen. Der vil utvivlsomt være fejl hist og pist fremover, men fejl - eller konstruktioner - som gør at man ikke kan lave medkørende trafik bør nok være noget af det første der rettes på.

Steamhammer skrev:
Men mht. forslaget om KRAV om at tingene skal være tilgængelige en bestemt tid, så er der jo også et alternativ, mine herrer! Smile

Man kunne jo lave en frivillig ordning, hvor den enkelte kreatør, det være sig ruter eller materiél e.lign. FRIVILLIGT lovede at tingene vil være tilgængelig i mindst et år og/eller at evt. ændringer laves kompatibel med den foregående, så den stadig kan bruges med f.eks. gamle aktiviteter!

Ved ikke om I kan følge mig?

Jo, en ting jeg tænkte på var at man i forbindelse med uploadet kunne vælge en garanteret "tilgængelighedsperiode". f.eks. kunne uploaderen garantere at elementet - eller opdateringer - ville være tilgængelig til download i mindst 3, 6, 9, 12, 18 eller 24 mdr.
Det vil selvfølgelig kræve et ekstra felt i databsen.
Steamhammer skrev:

Man kan jo f.eks. lave en ekstra mappe i hver DL-kategori som indeholder disse ting, så må det jo være op til den enkelte repainter/aktivitetsbygger osv. om de vil "tage chancen" og bruge noget som ikke er garanteret "holdbarhed".

Ved ikke lige hvad vi skal kalde det, men det kunne vi jo så lave en afstemning om? Smile

Jeg ved ikke om separate mapper vil være det bedste, jeg ville fortrække en felt. Jeg kunne nemlig godt forestille mig at nogle af de nuværende mapper skulle deles på på et tidspunkt - f.eks. lokomotiver er ved at være meget stor så den kunne godt deles op i damp+diesel i en mappe og el i en anden mappe. Hvad skal man så gøre med "tilgængelighedsgaranterede" elementer?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert

Antal indlæg: 5249
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Skrevet af Steamhammer, 22/1-2006 20:57 (#35)

Det kan da godt være at der er noget jeg har misforstået Kim, men jeg har ikke opfattet at du var til grin på noget tidspunkt!

At du måske er skuffet over spildt arbejde kan jeg sagtens følge dig i, men ikke at du har været/er til grin!
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator

Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

Skrevet af Steamhammer, 22/1-2006 21:00 (#36)

Knud: Det har du jo ret i, men det er jo så Erichs valg og det er vi jo nødt til at acceptere.

Det er jo blot at ligge tilsvarende mapper i de "nye"...
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator

Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg