Marc skrev: Var der ikke en decideret regel for dette? Mener at toget ikke må køre mere end 60 km/t når det rammer perronen, hvis det skal foretage et stop.
Der er ingen regler for det nej, men er der ellers signal og forholdene er til det, så er 60km/t ved perronkant en rigtig god "starterregel". Når man bliver lidt mere erfaren, kan man så sætte farten op
Og så er der jo forskel på standsningssteder, og deres perronlængde. I Roskilde eller Odense kan man f.eks. med det meste materiel snildt ramme perronkanten med 90km/t og stadig lave en komfortabel opbremsning, det ville jeg nok ikke anbefale ved nogle af de kortere perroner.
Marc skrev: Det er vel som sagt også forskelligt fra togtype til togtype. Et nattog fx. skal jo holde en langt højere kørselskomfort, så der oplever man tit at farten sættes mere forsigtigt ned.
Den store forskel ligger i erfaringen. Ved 300-400 meter luftbremset tog, der tager det ret lang tid før bremsen er slået på alle vognene, og ligeså at løse bremsen igen. Og elbremsen på maskinen er ikke meget bevendt i forhold til en kort myldretidsstamme. Derfor kræver det en ret stor erfaring at bremse godt til, med en lang stamme, og stadig bevare passagerkomforten (og ramme det rigtige sted på perronen). Hvis du fuldbremser med sådan en nattogsstamme, så mister du hurtigt 40-50 km/t, fra du løser bremsen igen, og til bremsen er løs på hele stammen. Med 300 meter togsæt, der bremser og løser elektrisk styret, der styrer bremsen om med det samme, så du kan styre bremsen langt mere præcist. Og deraf bliver det selvfølgelig også meget nemmere at lave en komfortabel kraftig opbremsning, uden ligeså stort kendskab til materiellet.