Jeg synes, det er ganske fornuftigt med et rygeforbud, både i venteværelser og i selve toget. Specielt i toget - skal den nævnes igen? - da vi jo alle kan se kendsgerningen i, at rygere optager ikke-ryger pladser for ved lejlighed at gå ind og få stillet trangen i rygerafdelingen.
Om folk vil ryge rager mig en papand, det skal de da have lov til, men jeg synes ikke man skal tage andre med i købet når man påfører sig selv sygdomme.
Mht. det økonomiske aspekt i det, tror jeg næppe det er en god forretning for samfundet at have en samling af storrygere. Hvis du ser på tallene fra Kræftens Bekæmpelse vil du se at 8103 mennesker i Danmark i år 2000 døde af rygerelaterede sygdomme. Heraf var 2566 tilfælde grundet af en form for kræft. Når man ved hvad behandlingen af kræftpatienter koster, tror jeg næppe det giver overskud.
Når vi så snakker passiv rygning, kunne man jo lige tage et kort kig på disse tal:
http://www.cancer.dk/tobak/passiv+ryg...+i+tal.asp
Jeg mener bare, kan man som ryger tage ansvaret for, indirekte at være skyld i andre menneskers død?
Venlige ikke-ryger hilsner