hkp skrev: Jeg kan ikke lade være med at tænke på om alle disse undersøgelser, miljøredegørelser og poltiske langtrukkenhed, ville være anderledes hvis der skete noget voldsomt, gud forbyde det sker. Men altså eksempelvis at der ved en ulykke ligepludselig ingen gammel lillebæltsbro var, altså den brasede sammen. Fuldstændig teoretisk tænkt begivenhed. Men hvor hurtigt ville man så kunne få en ny bro bygget? Ville alt det om miljø osv osv osv osv ikke få fløjten og man gik bare i gang? Så hvis man egentlig ville, jamen så havde man lavet den detailplan på et par måneder, og gravemaskinerne var i gang om et halvt år? Ja, jeg ved ikke, måske bare mig der ikke forstår at alting tager frygtelig lang tid.
Uha.. Hvis sådan et uheld skulle ske, så må man gå ud fra at alle sejl bliver sat ind på at udbedre skaderne. I sådan et tilfælde tror jeg ikke at miljøundersøgelser er nødvendige, da det er et eksisterende anlæg, og at man vil opføre noget tilsvarende. Men hvis man valgte at bygge en ny bro ved siden af den gamle, tror jeg at det vil udløse miljøundersøgelser.
Forhåbentlig får vi aldrig svar på hvor hurtigt det kan tage at udbedre store skader på en af vores store broer.
Greforb skrev: Nu kan jeg godt som jyde undre mig over hvorfor de ikke laver dobbeltspor på hovedstrækningen i Sønderjylland inden de laver den udbygning på Nordvestsjælland, men den må jo være vigtigere eller hvad? Jeg ved de har vedtaget at lave noget af den manglende enkeltsporede strækning i Sønderjylland, dobbeltsporet, men vist ikke det hele vel? Mig bekendt er det bl.a. derfor Mærsk f.eks. ikke kører gods fra Århus og ned gennem Europa og det må da også være en trafikprop i den daglige persontrafik?
Så vidt jeg ved er der også sat penge af til dobbeltspor Vamdrup-Vojens, og en hensigtserklæring om Tinglev-Padborg. På Vamdrup-Vojens skal man snart igang med at opdatere den miljøundersøgelse som blev lavet i 1990'erne. Når den er lavet og politikerne har godkendt projektet, kan man gå igang med detailprojekt. Der ligger allerede en anlægslov for denne strækning.
Så vidt jeg husker er det planen at strækningen skal være færdig i 2015, så den kommer kun til at have meget trafik indtil 2018 hvor Femernforbindelsen bliver færdig. Herefter bliver der vidst meget god plads til de det ene persontog i hver retning pr. time. Forhåbentlig bliver antallet af tog øget, og man burde måske overveje at lave flere standsningssteder.