knudbe skrev: Man kan nok ikke forestille sig en højhastighedsfordindelse på Sjællend som ikke kommer i nærheden af København, så hvis den skal gå via Helsingør, så er der nok ikke andre muligheder end Kystbanen.
Men hvorfor er Øresundsbroen ikke i spil? Her kunne man benytte sydhavnsstrækningen så man ikke kommer til Kbh H, men i stedet bruger Høje Taastrup som den oprindeligt var tænkt?
Så kunne svenskerne bygge højhastighedsbane til Malmø, og så dutte lidt adstadigt fra Malmø via Københavns Lufthavn til Høje Taastrup, hvofra der så kom højhastighsdesstrækning til Rødby/Femern frem til Hamburg.
Det vil naturligvis være vigtigt at der mellem Malmø og Htå kun er stop ved CPH da det ellers vil blive et pendlertog.
Tja man skal jo ikke nødventvis bruge kystbanen. Man kunne jo bruge den måske kommene Køge bugtbane (Som er tænkt at skulle gå langs Køgebugt motorvejen) som forbillede.
Og lave en bane langs Helsingør motorvejen ind til København, og når man så kommer ind til de tærter bebygget områder gå over i tunnel ind til Østerport.
Og videre fra København H med ud til sydhavnen og køre på den måske nye Køgebugt bane til Køge, Ringsted.
Og fra Ringsted en opdateret bane (til højhastigheds tog) ned til Vordingborg.
Og så fjerne Lundby og Glumsø station, eller igen lave en helt ny bane som kun er til højhastigheds tog fra Ringsted til Vordingborg.
Så over en ny jernbanebro som kun er til højhastigheds tog fra Vordingborg til Falster.
Når man så kom over på Falster komme over på den nu værnene bane som jo nok også skal opdateres en del til at kunne køre med højhastigheds tog, videre til Nykøbing F.
Hvor man skulle fjerne alle stationer frem til Nykøbing.
Eller igen en ny bane som kun er til højhastigheds tog fra Falster (Når man er kommet over Storstrømen) til Nykøbing F.
Så over en nu en ny bro over Guldborgsund (eller tunnel under) og lave banen fra Nykøbing til Rødby til kun højhastigheds tog.
SÃ¥ kunne man lave Lollandbanen beholde den gamle bro.
Så måtte Man vil gøre op med sig selv om Rødby skulle have tog forbindelse eller ej.
Gøre den nye femrebæltsbro til kun højhastigheds tog.
Men så ville der jo nok ikke være de store muligheder for transit trafik over femren. og det er nok mest det den er tiltænkt som, for at aflaste Storebæltsbroen.
Jeg vil nu også nok sige at vi er Danmark ikke har brug for højhastigheds tog.
ja det kunne da være fedt, men alt for kostbart i forhold til hvor mange indbygger vi er i dette land, plus afstandene mellem de støre byer er ikke store nok til at det ville kunne betale sig.