Efter at have surfet rundt på diverse russiske og japanske sider, er jeg begyndt at blive forvirret over hvem der taler mest sandt.
På FN's nyhedsside står der at det drejer sig om en direkte vogn fra Kyoto til København, som overføres med færge...
Men i følge RZD (russiske statsbaner) drejer det sig om en russisk VIP-vogn (normalt anvendt på nattogene til St. Petersborg) som afhenter klima-folkene fra Japan, når de ankommer med færgen i Vladivostok.
Vognene kobles på et ekspresstog og slutter sin rejse i Moskva, hvorefter klima-folkene vil fortsætte (via jernbane) til København.
Jeg tror altså jeg vil tro mere på RZD i denne sag end FN. Det er rigtigt nok, at det drejer sig om "Tog fra Kyoto til København" Men det er nu med skift undervejs!
Der er flere ting der understøtter dette:
1: Jeg har mange kontakter til Japan og ser dagligt nyheder fra Japan. Jeg har undret mig over hvorfor denne vogn ikke er blevet nævnt med et ord. Japanerne hører ikke til de typer som ville lade sådan noget gå stille forbi.
2: Som nævnt før, så er bogierne et problem. Der findes kun ET sted i Rusland hvor der er faciliteter til at skifte fra standard-spor til smal-spor. Det er på øen Sakhalin, som ikke engang er forbundet med det øvrige russiske jernbanenet
3: Ud fra de billeder jeg har set, ER der tale om en St. Petersborg VIP vogn, som er af bred profil. Hvis jeg ikke husker forkert, så skal der ganske særlige tilladelser til for at få lov til at tøffe rundt med sådan en Vesteuropa?.
Her er et billede med vognen. Det skulle være den forreste bagved lokomotivet
http://img163.ima...an7622.jpg
Så mon ikke det bare er diverse klima organisationer som har blæst historien op?