Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Overhalingsspor på S-banen?

Udskriv debat

  Overhalingsspor pÃ¥ S-banen?
Skrevet af coca2, 28/8-2009 08:08 (#1)

Jeg fik lige rødvinen galt i halsen, da jeg her til morgen hørte
Magnus Heunicke (trafik ordf. S) udtalte;

Man skal udbygge overhalingsspor på S-banen.

???????????????????
hvorfanen vil han lægge dem?

Shock Shock Shock
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 61
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin


SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af Thomas_, 28/8-2009 08:55 (#2)

Ved siden af de andre spor?
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af coca2, 28/8-2009 09:03 (#3)

Nåååår ja.
Der er jo også en masse plads at lægge to spor. Specielt mellem Hl og Val
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 61
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af Nicolaj, 28/8-2009 09:22 (#4)

coca2 skrev: Nåååår ja.
Der er jo også en masse plads at lægge to spor. Specielt mellem Hl og Val


Ja mega .. Grin!
Brugers avatar
Nicolaj

Medlem



Antal indlæg: 92
Tilmeldt: 18/4-2009
Status:


SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af Jimbow, 28/8-2009 09:27 (#5)

Det er noget længere uden for byen at man overvejer at anlægge overhalingsspor.

Det første bliver nok på strækningen mellem Hellerup og Holte.
På den strækning har der siden 1940'erne været planer om at udbygge med 3. og 4. spor.

Det står i Lov nr. 141 af 16 . april 1947.
Hvis man kører langs strækningen, kan man godt se at der mange steder er plads til 1-2 ekstra spor. Der ligger også to store overføringer syd for Lyngby st som fra start var forberedt til fire spor. Det samme er underføringen ved motorring 3, som iøvrigt også er forberedt til den afgrening af S-banen mod Lundtofte som aldrig blev til noget.

Men det bliver spændende at se om der snart kommer gang i de overhalingsspor. Smile
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af Horsecreek, 28/8-2009 13:00 (#6)

De kunne jo bare renovere spor 2 i Lyngby så man kan køre mere end 40. Samt (gen)anlægge det 3. spor i Gentofte, der er endda gule prikker der markerer sikkerhedsafstanden til perronkanten. Så ville man på den strækning kunne overhale på allestationer mellem Hellerup og Hillerød
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 45
Status:


SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af coca2, 28/8-2009 14:39 (#7)

Jimbow skrev:
Men det bliver spændende at se om der snart kommer gang i de overhalingsspor. Smile


Jeg forstår ikke fordelen, i dag er der 10 min. drift på strækningen fra Hi til Hot. Og frekvensen på Sam-Vtp gør vel at der ikke kan presse meget mere ind?
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 61
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af carlove, 28/8-2009 20:46 (#8)

Man har før taget sig til hovedet når der kommer sådanne "gylp" fra folketinget.

:roll: :roll: :roll: Shock
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 92
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af Marc, 28/8-2009 21:24 (#9)

Plus at det fuldstændig ødelægger den ellers udmærkede plan om en kombineret S og Letbane, hvor man kunne have brugt den ekstra plads til letbane spor.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af DVG, 29/8-2009 02:00 (#10)

Jeg syntes nu at det er en rigtigt god ting.
Man ville så kunne forlænge ringbanens tog til/fra Holte samtidigt med at man så kunne lave B'eren om til en hurtigt linje til/fra Hillerød, så ville der være dobbelt så mange standsninger på nordbanen end nu!
Den ekstra kapacitet kunne selvfølgelig også bruges til DSB's Letbane forslag, hvilket også vil være en smart.
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af Marc, 29/8-2009 02:29 (#11)

Tja, jeg ville nu også beholde E-linjen, som jo så passende kunne få færre stop

Altså:

Linje F - Holte - Hellerup (Stop ved alle stationer)

Linje B - Hillerød - Hellerup (Uden stop Holte - Lyngby / Lyngby - Hellerup. dvs. ligesom E-linjen idag)

Linje E - Hillerød - Hellerup (Samme som B'eren, men uden stop i Allerød og Birkerød)

Men vi har så stadig problemet mellem Svanemøllen og Hovedbanegården, som i forvejen har problemer med kapaciteten. Der ville det have været smart, hvis Ringbanen havde haft forbindelsesspor til Frederikssundsbanen, idet man så ville kunne have ført C-linjen via Hellerup - Flintholm, i stedet for via hovedbanen. H-linjen kunne fortsat afgå fra Østerport, sådan at passagererne på Frederikssundsbanen stadig ville have direkte forbindelse til hovedbanen.

Passagererne fra hovedbanen til Klampenborg benytter jo for det meste alligevel Øresundstog frem for C-linjen.

Det ville ikke gøre meget forskel, men det ville da kunne give plads til eventuelle hurtigtog fra Nordbanen.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af DVG, 29/8-2009 13:54 (#12)

Har nu også tænkt mig at beholde linje E Wink

Din plan passer nu meget godt til den jeg lige havdet bortset fra at det med om E'eren skal stoppe i Allerød og Birkerød, men det må jo nødvendigvis også komme an på en analyse af de konkrete forhold.

I øvrigt vil man blive nød til at skulle lave lidt om på de øvrige linjer hvis denne plan bliver lavet for ellers vil B/E kører med 2/8 minutters forskel, hvilket ikke er den mest optimale løsning.

Men hvis man så bytter C og B's nordende(Klampenborg/Hillerød) vil man få en 4/6 minutters forskel Smile Samtidigt kommer man ikke til at ødelægge den indbyrdes forskel der ligger på linjerne i forhold til hurtige/langsomme tog på de øvrige grene.

Hvilket giver:

B Høje Taastrup - Klampenborg
C Frederikssund/Ballerup - Hillerød
F Ny Ellebjerg - Holte

Samt A,E, BX og H som tidligere.
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:



SV: Overhalingsspor på S-banen?
Skrevet af stigc, 29/8-2009 17:54 (#13)

Marc skrev: Tja, jeg ville nu også beholde E-linjen, som jo så passende kunne få færre stop

Altså:

Linje F - Holte - Hellerup (Stop ved alle stationer)

Med andre ord. Passagerne fra disse mellemstationer skal skifte for at komme til
hovedbanen, det er da noget af en forringelse iforhold til idag
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Underskriftsindsamling for reaktivering af Grindsted-Bramming banen Real-Life-Tog 1 24-08-2014 03:05
Aktivitet svendborg banen Aktiviteter 3 23-04-2013 10:44
Haderslev/Vojens banen Real-Life-Tog 2 12-06-2011 05:17
Grønt lys på S-banen Real-Life-Tog 6 16-11-2010 09:36
Kystbanen som en del af S-banen Real-Life-Tog 18 12-03-2010 23:23
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: