Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
DSB køber ikke ICE-TD

Udskriv debat

  DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Nørden, 15/11-2011 20:24 (#21)

Frankenstein skrev:
Det ville da være langt smartere at få kørestrøm op over resten af vores hovedstrækninger, og så lave et joint venture med DB om indkøb af nye ICE3 Velaro tog. Tyskerne er i fuld gang med at indkøbe.


Der er ingen tvivl om at det vil være langt smarter at elektrificer de danske jernbaner, men problemet er at med vores danske signal system vil det svare til at sætte sin bærbare PC direkte i stikkontakten uden strømforsyningen imellem.

Den ombygning der skal til for at signal systemet overlever at en el tog passerer, er så dyr at det er urealistisk, især hvis den nuværende plan for udrulning af det nye signal system holder vand.

Når det eksisterende signal system er erstattet med det nye, vil det være væsentlig billigere at elektrificer de danske jernbaner.

/Nørden.
Brugers avatar
Nørden

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 15/11-2011
Status:



SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af MikeDK, 16/11-2011 19:16 (#22)

Nørden skrev:
Der er ingen tvivl om at det vil være langt smarter at elektrificer de danske jernbaner, men problemet er at med vores danske signal system vil det svare til at sætte sin bærbare PC direkte i stikkontakten uden strømforsyningen imellem.

Den ombygning der skal til for at signal systemet overlever at en el tog passerer, er så dyr at det er urealistisk, især hvis den nuværende plan for udrulning af det nye signal system holder vand.

Når det eksisterende signal system er erstattet med det nye, vil det være væsentlig billigere at elektrificer de danske jernbaner.

/Nørden.


Jo men signalsystemet i Danmark bliver også stille og roligt udskiftet indenfor de næste 10 år, og man kan vel sagtens smække nogle master og ledninger op imens - så længe der ikke sættes strøm til, så generer det vel ikke de gamle signaler. Så i teorien kan vi i 2021 trykke på knappen og så er der strøm på alle hovedstrækninger i Danmark.

10 år... det er kortere tid end vi har ventet på IC4, tænk lige over det Grin
Brugers avatar
MikeDK

Lidt øvet



Antal indlæg: 23
Tilmeldt: 16/4-2005
Bopæl: København Ø
Alder: 50
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Nørden, 16/11-2011 21:02 (#23)

MikeDK skrev:

Jo men signalsystemet i Danmark bliver også stille og roligt udskiftet indenfor de næste 10 år, og man kan vel sagtens smække nogle master og ledninger op imens - så længe der ikke sættes strøm til, så generer det vel ikke de gamle signaler. Så i teorien kan vi i 2021 trykke på knappen og så er der strøm på alle hovedstrækninger i Danmark.

10 år... det er kortere tid end vi har ventet på IC4, tænk lige over det Grin


Ja det er en interessant tanke. Smile

Men bare for at kunne få lov til at lege djævlens advokat, vil jeg alligevel skyde din idee ned. Sad
Højspændings anlæg, som ikke bliver bruges, går utrolig hurtigt i stykker. Dels er der nogen som synes det er sjovt at stjæle de kobber kabler der går fra retur skinnen, og til masterne, og dels er der nogen som synes det er sjovt skyde til måls efter isolatorene. Dem som gjorde det på kystbanen for et par år siden, burde faktisk melde sig ind i en skyde klub eller tilsvarende. De var ret gode til at ramme præcist. Angry
Det vil derfor reelt ikke være meget andet end masterne man kan sætte op, og det er ikke dem som dækker det største arbejde.
Dertil kommer at jeg tvivler på at politikerne vil aksepter at der går 10 år før IC3 togene kan erstattes, også selvom at bombardie nu melder ud at man for næsten ingen penge kan levetids forlænge IC3 togne med 10 år. Men husk lige på at IC3 blev bygget af Scandia, som siden er blevet købt af Bombardie, mens kystbane togne er bygget af Bombardie. Af de sidste 6 ture jeg har kørt med kystbanen, har der været fejl på togene i de 5. Fejlene har bl.a. været firkantede hjul, ydre døre som ikke fungere, varme der ikke fungere, inderdøre, som ikke fungere, eller sædder, gelænder eller loft paneler, som er gået løse. Yderlig er det Bombardie, som har bygget Dash8 flyene. I mine øjne er Bombardie ikke meget bedre end Ansaldo Breda.

Men når alt det er sagt, så bør det faktisk være muligt at køre med el-tog på alle hoved strækningerne allerede fra 2019, da signal udrulnings planen pt. siger at strækningen Langå - Frederikshavn skal være færdig ombygget i 2018, mens strækningerne Esbjerg - Lunderskov og Fredericia - Langå skal være færdig ombygget i 2019. Dermed vil de dele af hoved strækningerne, som i dag ikke er elektrificeret, have fået nye signal systemer i 2019. Så gør det ikke så meget at strækningen Fredericia - København H først får nye signaler i 2020, da den strækning jo allerede er elektrificeret.

/Nørden.
Brugers avatar
Nørden

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 15/11-2011
Status:


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af MSS, 21/11-2011 12:07 (#24)

Selvom du selv lyder meget overbevist, er det ikke ret logisk det du skriver.

1. Selvfølgelig bliver der elektrificeret, og selvfølgelig skal et gammelt signalsystem der alligevel udskiftes ikke spænde ben for det. Hvis du har fulgt bare en lille smule med i den politiske debat på området her på det sidste, ville du kunne se at stemningen er mere for end imod en elektrificering af de resterende hovedstrækninger. Resten er en opgave for teknikerne, de ved nok hvad de skal gøre.

2. Pas lige på med spredehaglene -Bombardier er ikke bare Bombardier!
Bombardier i Randers er utroligt dygtige og rutinerede i moderniseringer, de har bl.a. levetidsforlænget talrige hollandske togsæt, og selvom der nu står "Bombardier" på skiltet, er det en virksomhed efter dansk standard, og derudover kender virksomheden de danske togsæt særdeles godt, de har immervæk selv bygget dem..!
En opgradering af IC3 til fortsat IC-kørsel er en udmærket idé, det er den eneste løsning der kan eksekveres på kort sigt.
De fejl du nævner kan i øvrigt næppe tilskrives andet, end at DSB sparer for meget på vedligeholdet. Måske pga. DSB First skandalen? Eller måske bare fordi at de er DSB? Who knows...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg
 
Redigeret af MSS, 21/11-2011 12:09


SV: DSB køber ikke ICE-TD
Skrevet af Nørden, 21/11-2011 14:46 (#25)

MSS skrev:
Selvom du selv lyder meget overbevist, er det ikke ret logisk det du skriver.

1. Selvfølgelig bliver der elektrificeret, og selvfølgelig skal et gammelt signalsystem der alligevel udskiftes ikke spænde ben for det. Hvis du har fulgt bare en lille smule med i den politiske debat på området her på det sidste, ville du kunne se at stemningen er mere for end imod en elektrificering af de resterende hovedstrækninger. Resten er en opgave for teknikerne, de ved nok hvad de skal gøre.

2. Pas lige på med spredehaglene -Bombardier er ikke bare Bombardier!
Bombardier i Randers er utroligt dygtige og rutinerede i moderniseringer, de har bl.a. levetidsforlænget talrige hollandske togsæt, og selvom der nu står "Bombardier" på skiltet, er det en virksomhed efter dansk standard, og derudover kender virksomheden de danske togsæt særdeles godt, de har immervæk selv bygget dem..!
En opgradering af IC3 til fortsat IC-kørsel er en udmærket idé, det er den eneste løsning der kan eksekveres på kort sigt.
De fejl du nævner kan i øvrigt næppe tilskrives andet, end at DSB sparer for meget på vedligeholdet. Måske pga. DSB First skandalen? Eller måske bare fordi at de er DSB? Who knows...


1. Jeg har fulgt en hel del med i debatten, og jeg er udemærket klar over at der er politisk vilje til at få elektrificeret de danske jernbane strækninger, men heldigvis er der også ansvarlige politiker i det danske folketing, som kan huske hvorfor man valgte ikke at elektrificer i 1999 da man bestilte IC4 togene.

Jeg har ikke skrevet at det ikke kan lade sig gøre at elektrificer de danske jernbane. Jeg har skrevet at det er utrolig dyrt at sikre de gamle signal anlæg, så de kan overleve et el-tog der passere. Gør man ikke noget ved de gamle danske signal anlæg, så vil et el-tog som passer dem, have ca. samme effekt, som hvis du sætter din bærbare PC direkte i stikkontakten uden at have strømforsyningen imellem. Den vil virke i mindre end 1 sek. og så er den total skadet.

Strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg, som er den man diskuter pt. er delvis sikret, så den kan man for et mindre 2 cifret mill. beløb sikre hele strækningen, og dermed elektrificer den inden det nye signal system har taget over. Det koster imidlertid kun ca. 12 togsæt at køre strækningen, og her har jeg indregnet de tog, som køre helt til KBH og Århus. Da man fortsat ikke vil kunne køre el-drift helt til Århus, er det reelt kun ca. 6 togsæt, som kan erstattes med el-tog. Det flytter derfor ikke rigtigt noget at fremrykke elektrificeringen af den strækning.
Strækningen Fredericia - Århus vil tilgengæld rykke rigtigt meget, men her vil det så samtidig være RIGTIGT dyrt at sikre signal anlægget, da der slet ikke er lavet nogen forberedelser, som mellem Esbjerg og Lunderskov.

Min viden om signal systemerne, og problemerne med at sikre dem, stammer bl.a. fra min uddannelse som industri elektriker, hvor jeg til dagligt havde både med styrings anlæg og højspændings anlæg at gøre. I dag er jeg IT arkitekt og har bl.a. andet med system som det nye signal anlæg at gøre. Derudover har jeg et par bekendte, som har arbejdet med signal anlæggene for BaneDanmark.

Hvis du tror at jeg er imod at elektrificer de danske jernbaner, så har du fuldstændig misforstået mig. Jeg er klart for at elektificer de danske jernbaner. Jeg er bare ikke sikker på at det på nuværende tidspunkt er smart at bruge x antal milliarder på det, når det kan gøres væsentlig billigere når signal systemerne er skiftet. Set i bakspejlet, burde man i 1999 have besluttet at elektrificer de danske jernbaner, men ingen havde jo i deres vildeste fantasi forstillet sig at IC4 skulle blive så mange år forsinket. I den nuværende situation vil det allerbedste nok være hvis man elektrificerede de danske jernbaner, samtidig med at man udruller det nye signal system. Så kunne tænde for strømmen samtidig med at de gamle signal anlæg blev slukket på en strækning.

2. Du har ret. Man skal ikke skære Bombardie over en kam, men jeg var faktisk ikke klar over at der fortsat var en togfabrik i Randers.
Om en levetids forlængelse af IC3 togene er den rigtige løsning ved jeg ikke. Da IC3 blev sat i drift havde de mange fejl som ligner dem som IC4 har, og i.flg. Bombardie i Randers, så kender de allerede løsningerne på dem, så måske skulle Bombardie i Randers bare overtage leverancen af IC4. Smile
Når det er sagt, vil jeg samtidig sige at jeg for nogle uger siden hørte at et af problemerne med IC4 er at der bruges trådløse sensorer til bl.a kontrol af om dørene er lukkede m.m. Trådløst udstyr i en metal kasse er aldrig godt, og hvis der er brugt den mængde trådløse sensore, som jeg har hørt rygter om, så tvivler jeg på at de nogensinde får IC4 til at køre stabilt. Det svare lidt til at alle elever på et gymnasium har en trådløs PC og en trådløs mobil tlf. med, og alle bruger begge dele samtidig. Det vil være umuligt f.eks. at streame en film, da der vil være så mange data pakke kollisioner, at den reelle hastighed aldrig vil nå over et par Mbit/sek. selvom der er 54Mbit/sek. til rådighed på access punktet. Flere access punkter vil ikke løse problemet, da der reelt kun er 3 frekvenser tilrådighed i en radius af 100M.

Jeg håber at ovenstående giver mere mening end mit forrige indlæg. Smile

/Nørden
Brugers avatar
Nørden

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 15/11-2011
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Der er strøm i lokomotiverne, men de kører ikke Materiel 1 18-11-2017 20:28
Togmodeller virker ikke på mac Generelt 6 16-04-2016 17:16
Hvis du endnu ikke har Train Simulator 2013 endnu... Andet 1 01-01-2013 12:27
Kan ikke installere Generelt 1 01-01-2012 20:09
Trainz legetøj ?, det syndes jeg nu ikke! Generelt 2 19-07-2011 11:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: