Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...

Udskriv debat

  Metro, nu med flere stÃ¥pladser = færre siddepladser...
Skrevet af MSS, 30/8-2010 16:59 (#1)

Metroen gennemfører i øjeblikket et forsøg, hvor man i sæt 06 har fjernet 6 siddegrupper = 24 pladser.
Det betyder væsentligt færre siddepladser, men man vil åbenbart først stuve flere mennesker sammen på den samme plads, i stedet for en gang for alle at betale hvad det koster at give sættene den ekstra mellemvogn der rent fysisk er plads til på stationerne.
Personligt håber jeg at det bliver ved forsøget, og det siger jeg sågar som bruger af barnevogn..! Det er sjældent at man ikke finder plads til den, medmindre man tager den med i myldretiden.

Et alternativ kunne være at fjerne en enkelt siddegruppe i hver ende, men mere bør man efter min mening ikke fjerne.

Se også her:
http://myldretid....der/nr/681

Mulig udvidelse af metrotogene:
http://www.busine...-myldretid
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af Ostseerailer, 31/8-2010 18:02 (#2)

Man burde have lavet sidelæns sædestilling, ligesom man har det i mange andre undergrundsbaner verden over.

www.lindenwald.com/album/0712NYC/London_Underground.jpg
Brugers avatar
Ostseerailer

Lidt øvet



Antal indlæg: 24
Tilmeldt: 15/8-2010
Status:


SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af adammeile, 31/8-2010 19:32 (#3)

problemet er også at vores metro tog er så små, i forhold til udlandet
Brugers avatar
adammeile

Meget øvet



Antal indlæg: 215
Tilmeldt: 30/11-2006
Bopæl: Vangede
Alder: 38
Status:

Adam Meile

SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af Anonym Bruger, 31/8-2010 19:44 (#4)

Men tilgengæld kører Metroen med en højere frekvens end i fx. Berlin.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af PB, 31/8-2010 23:27 (#5)

Det med frekvensen nytter vel bare mest, hvis passagererne finder sig i at stå en afgang over? Eller hvad?
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af KimEast, 1/9-2010 03:40 (#6)

Hvad er lige problemet?? Der er slet ikke så mange passagerer som man havde regnet med fra starten? Men det er den samme sang som med busserne i myldretiden. Der kommer en fyldt bus til et stoppested. Folk SKAL absolut ind i den bus, og står halvvejs ude af fordøren, så bussen ikke kan komme afsted. Bagved holder en halv-tom bus, og om 1 minut kommer bus 2, der er gabende tom. -- Ang. metroen VIL folk jo ind i første metro, selvom der holder mindst 1 tog meget tæt bagved og venter på det foran kan komme afsted, når folk altså ikke står og spærrer dørene.. Wink
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af MSS, 1/9-2010 13:53 (#7)

I myldretiden ER togene propfyldte fra ende til anden!
En ekstra mellemvogn kan indbygges, så det bør man gøre i stedet for at fjerne sæder.
Togene til metroringen bliver højest sandsynligt med langsæder, men dem kommer folk typisk heller ikke til at køre med i mere end 5-10 minutter.
På den nuværende bane kører man typisk 10-20 minutter, så her er det vigtigere med mange siddepladser.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af KimEast, 1/9-2010 14:35 (#8)

Ok, grunden er også, at alternativet, busserne, eller bil, er ELENDIG, hvis man skal fra Nørreport til bare Kongens Nytorv, eller Amager. - Skal man fra Nørreport og til feks Christianshavn, eller Universitetet, er man dum hvis man tar bussen. Man tar da metroen. alle mulige vejarbejder, og metro-byggerier, bla.a. på Rådhuspladsen, gør at al trafik OVER jorden er noget af et helvede. Sad
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af Anonym Bruger, 1/9-2010 15:02 (#9)

Det er jo det der gør en metro smart. At den kører i et niveau hvor der ikke er anden trafik. Det var også godt at man valgte en Metro løsning fremfor en letbane til Cityringen, da en letbane for det meste kører i samme niveau som den øvrige trafik.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af Jørgensen, 1/9-2010 18:47 (#10)

Til gengæld bruger man ekstra tid på at komme ned og op ved metrostationerne. Og har man som MSS barnevogn er der yderligere risiko for elevatorer, der er ude af drift, hvilket desværre ofte er tilfældet for mindst en station. Derudover er der markant længere mellem stoppene, så hvis start og/eller mål ikke lige ligger ved station, må man ofte også indregne ekstra gåtid. Så på de korte stræk taber metroen faktisk til letbane og bus - forudsat selvfølgelig de får den nødvendige prioritering.

Med venlige letbane-hilsner
Leif Jørgensen
Brugers avatar
Jørgensen

Meget øvet



Antal indlæg: 381
Tilmeldt: 2/10-2004
Bopæl: København Ø.
Alder: 42
Status:


SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af Tjalfe, 2/9-2010 14:17 (#11)

andersj skrev: Det er jo det der gør en metro smart. At den kører i et niveau hvor der ikke er anden trafik. Det var også godt at man valgte en Metro løsning fremfor en letbane til Cityringen, da en letbane for det meste kører i samme niveau som den øvrige trafik.


Har du et ærinde under jorden? Jeg har ikke ...
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af andersp, 3/9-2010 09:50 (#12)

MSS skrev: Metroen gennemfører i øjeblikket et forsøg, hvor man i sæt 06 har fjernet 6 siddegrupper = 24 pladser.
Det betyder væsentligt færre siddepladser, men man vil åbenbart først stuve flere mennesker sammen på den samme plads, i stedet for en gang for alle at betale hvad det koster at give sættene den ekstra mellemvogn der rent fysisk er plads til på stationerne.
Personligt håber jeg at det bliver ved forsøget, og det siger jeg sågar som bruger af barnevogn..! Det er sjældent at man ikke finder plads til den, medmindre man tager den med i myldretiden.

Et alternativ kunne være at fjerne en enkelt siddegruppe i hver ende, men mere bør man efter min mening ikke fjerne.

Se også her:
http://myldretid....der/nr/681

Mulig udvidelse af metrotogene:
http://www.busine...-myldretid


Hvem siger metrotogene kun skal kører med et togsæt?

De tidspunkter hvor der er mange passagere kunne man sætte et togsæt mere på så man kører med 6 vogne.

SÃ¥dan noget burde man have lavet fra starten af.

Dette vil nok betyde at samtlige metrostationer skal laves om.
Brugers avatar
andersp

Lidt øvet



Antal indlæg: 11
Tilmeldt: 10/3-2007
Alder: 36
Status:


SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af lyg-tog, 3/9-2010 11:59 (#13)

[/quote]

Hvem siger metrotogene kun skal kører med et togsæt?

De tidspunkter hvor der er mange passagere kunne man sætte et togsæt mere på så man kører med 6 vogne.

SÃ¥dan noget burde man have lavet fra starten af.

Dette vil nok betyde at samtlige metrostationer skal laves om.[/quote]

Hvem der siger det? Jamen det gør de selskbaer som levede metroen. I sin tid var det jo planen at togene og stationerne skulle være længere. Men det blev sparet væk da anlægsomkostningerne ( som ventet ) skred.

Det bliver ikke bedre/værre end det er idag.
Brugers avatar
lyg-tog

Lidt øvet



Antal indlæg: 46
Tilmeldt: 31/7-2009
Status:



SV: Metro, nu med flere ståpladser = færre siddepladser...
Skrevet af MSS, 3/9-2010 12:33 (#14)

Præcis... Bortset fra at sættene altså som nævnt kan udvides til 4 vogne.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
flere togsæt Materiel 2 26-10-2010 16:44
Berliner Metro Materiel 7 17-01-2010 16:13
Metro Cityringen Real-Life-Tog 1 25-06-2009 11:16
Ny aktivitet herfra til DK2000H - i flere dele.. Aktiviteter 37 24-05-2009 20:12
IC3 væk og flere Dobbeltdækker/ME Snik-Snak 11 24-01-2009 11:11
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: