Rasmus skrev: det kaldes luft i køreplanen lokomotivføreren kører så lidt stærkere end det er nødvendigt
Jeg synes det er et meget snart skjult redskab, for de fleste kunder ser rettidighed som den vigtigste parameter ved togrejse. Her prøver man at imødekomme dette og jeg synes det er ret smart. Der skal jo ikke mange signaler på stop til før der opstår forsinkelser.
Dette med luft i køreplanen ses også hos IC og regionaltog her vestpå. Regionaltoget mellem Fredericia og Esbjerg har med K10 fået god tid og toget ankommer tit for tidligt til eksempelvis Vejen. Så sent som i går aftes var det 2 min. toget ankom for tidligt, hvilket er meget når forrige station er Lunderskov. I Bramming er der også tit indlagt stop på 2-3 min i køreplanen for at få en mulighed for at få toget rettidigt til Esbjerg.
Dette handler selvfølgelig i bund og grund og at få nogle pæne regularitetstal. Ved at skrue køreplanen sådan sammen, at der ved regelmæssig og uforstyrret kørsel, er ankomst for tidligt opstår der samtidig luft der gør at toget ved en lille forsinkelse stadig kan afgå rettidigt.
Det er, som jeg ser det, bedre at man giver lidt luft i køreplanen så flere tog kan afgå og ankomme rettidigt fra/til udgangs- og ankomststationen. alternativet er en stram køreplan, der giver forsinkelser ved bare den mindste lille sten på vejen..