@knud:
1000 mm vinduer betyder at vinduerne er 1000 mm brede. De nyere vinduer er 1200 mm brede.
Toiletvinduerne var i øvrigt 800 mm brede, bortset fra i de tidligere liggevogne (Bm 239) hvor de ligesom kupévinduerne var 1000 mm.
@marc:
Det var så lidt, kun sjovt at genoplive sin gamle viden
Ja det er ærgerligt at de gamle vogne er passé, men de nåede immervæk også at være på skinnerne i mange år.
Bomz'erne er også efter min mening mindre egnede til nattogsdrift, da sæderne jo ikke kan laves om til brikse som i Bm-vognene. Men Bomz'erne er væsentligt nyere, bygget fra 1991, og har derfor stadig nogle driftsår i sig.
Den eneste levetidsforlængelse af Bm-vognene, var IR-ombygningerne (der også omfattede ældre Bom-vogne), men derved blev de jo lavet helt om, uden spor af den gamle indretning.
I dag er en ligge- eller sovevogn den eneste mulighed hvis man vil hvile ryggen...
Jeg husker engang i starten af 90'erne da jeg var på Interrail. Vi lå seks personer i kupéen der var lavet om til en stor briks. Folk lå begge veje, med sure tæer op i hovederne på hinanden. Ude i sidegangen var det ikke bedre, her lå også folk hele vejen, med rygsække som hovedpuder. De blev ofte forstyrret af nye passagerer og togførere der skulle igennem, og folk der skulle på WC... Vi andre blev også forstyrret da der ofte kom nye togførere, eller bare fordi at de mente at de havde ret til at vække os i tide og utide når vi nu ikke gad betale for en liggeplads..!
En af de første vogne med "stive" sæder jeg kørte i om natten, var en PKP-variant af Bomz-vognene (med skydedøre i stedet for dreje-foldedøre). Her var de mest gustne lysstofrør i loftet, og 8 plasticsæder pr. kupé. Komfort? Wo?
Selvom den slags måske var knapt så sjovt dengang, er det nu meget skægt at tænke tilbage på