Til gengæld vægter man måske sikkerhed noget højere herhjemme. At de tyske tog ser godt ud hjælper jo ikke meget, hvis akslerne knækker, eller flangerne er så små, at hjulene risikerer at hoppe af sporene. Både Berlins S-tog, ICE og godsvogne er blevet grounded i massevis det sidste års tid, fordi man sparede på sikkerheden og dækkede over fejl og manglende eftersyn. Angiveligt fordi man ville trimme DB-koncernen til en børsnotering. Nu har en ny direktør så lagt roret om men - for nu at blive i det maritime - det kommer til at tage års værftsophold at bringe hele flåden i fuld sødygtig stand.
Ikke at vi ikke har problemer herhjemme. Men bortset fra røgudvikling i IC3 kan jeg ikke få øje på eksempler, hvor passagerer har været i fare på grund af sikkerhedsbrister i togenes vedligeholdelse. Og heldigvis for det da. Ulykker sker selvfølgelig alligevel, men det er nu alligevel betryggende at vide, at i hvert fald togenes sikkerhed er i orden.
Men bortset fra det så er billederne glimrende!
Med venlige sikre hilsner
Leif Jørgensen