Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
DSB's tyske manøvrer

Udskriv debat

  DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Tramways.dk, 4/3-2010 17:26 (#1)

Er der nogen der er bedre orienteret om hvordan forbindelserne hænger sammen omkring DSB's involveringer i det tyske?

Dette har jeg selv redt ud:

DSB Deutschland "GmbH" og Rurtahlbahn GmbH, der ejes af R.A.T.H. GmbH, ejer i fællesskab VIAS GmbH.

VIAS er altså "brand'et", og det opererer på den såkaldte "Odenwaldbahn", der går: Frankfurt - Darmstadt.

På togene står der "RMV", så vidt jeg kan regne ud, er det en anden betegnelse for foretagendet R.A.T.H., der jo ejer Rurtahlbahn GmbH, men det er jeg usikker på...(???)

Derudover overtager man også senere på året "Rheingau" banen mellem Frankfurt - Koblenz. Denne overtager de, så vidt jeg kan regne ud, direkte fra DB Regio, men også 50/50 sammen med Rurtahlbahn?

Således bliver det endelige resultat, at DSB og Rurtahlbahn, sammen, under "brand'et" VIAS, kører strækning(erne) Koblenz - Frankfurt - Darmstadt...(?) Men igen, hvor kommer "RMV", ind i billedet.

(Og hvorfor køre med 2 "lokalbaner" på samme strækning? I forvejen kører "Vectus" med Lint'er(http://larsbudtzbusbilleder.fotopic.n...52112.html) på strækningen Koblenz - Limburg(Der ligger imellem Koblenz og Frankfurt)?)
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:



SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af knudbe, 4/3-2010 23:38 (#2)

Har du kigget i denne gamle info?
http://www.rmv.de...y=data.pdf
Det er en "Gemeinsame Pressemitteilung der Rhein-Main-Verkehrsverbund GmbH (RMV) und des Zweckverbandes Schienenpersonennahverkehr Rheinland-Pfalz Nord (SPNV Nord):"
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Tramways.dk, 5/3-2010 02:38 (#3)

Nej, det har jeg ikke Wink Og så er den jo på tysk! Havde det så bare været SNCF, SNCB, Keolis eller CFL man havde involveret sig i, kunne man have overvejet at læse et sådant dokument! Hehe...Wink

(BTW, så er dét jo, udover at være smukkere end tysk, iøvrigt også officielt internationalt jernbanesprog...Wink)
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af AndreasM, 5/3-2010 11:26 (#4)

Tramways.dk skrev: (BTW, så er dét jo, udover at være smukkere end tysk, iøvrigt også officielt internationalt jernbanesprog...Wink)

Hvor? Eller ifølge hvem? Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Tramways.dk, 5/3-2010 13:39 (#5)

AndreasM skrev:
Tramways.dk skrev: (BTW, så er dét jo, udover at være smukkere end tysk, iøvrigt også officielt internationalt jernbanesprog...Wink)

Hvor? Eller ifølge hvem? Smile

Det har min far da altid bildt mig ind? (Og han er altså lkf) Jeg tror ikke det er noget han har opdigtet...

(Jeg mener da også, for eksempel, at der også står nødbremse på fransk på klistermærkerne i MF'er? Og det kan ikke være fordi DSB vurderer at der er flere franske kunder end fx. svenskere, nordmænd, polakker, finner, briter eller alt muligt andet mere nærliggende... Wink )
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af AndreasM, 5/3-2010 14:40 (#6)

Tramways.dk skrev: Det har min far da altid bildt mig ind? (Og han er altså lkf) Jeg tror ikke det er noget han har opdigtet...

Det var og er et af problemerne ved ERTMS, at der ikke er et internationalt anerkendt jernbanesprog. Franskmændene vil ikke snakke engelsk, englænderne vil ikke snakke fransk. Og tyskerne vil ikke snakke andet end tysk! Alle tre lande mener på det nærmeste at de "er jernbanen" og derfor har deres sprog mest ret, det er næsten som at se Olsen Banden Grin

Tramways.dk skrev: (Jeg mener da også, for eksempel, at der også står nødbremse på fransk på klistermærkerne i MF'er? Og det kan ikke være fordi DSB vurderer at der er flere franske kunder end fx. svenskere, nordmænd, polakker, finner, briter eller alt muligt andet mere nærliggende... Wink )

Det står ganske rigtig på fransk, lige neden under den danske, den engelske, og den tyske tekst! Wink
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Kennie, 6/3-2010 11:33 (#7)

Jeg viste ikke at der var et bestemt jernbane sprog men det internationale post sprog kan jeg fortælle også er fransk. Wink
Så hvorfor skulle det ikke også være det inde for jernbanen.
Men jeg vil da mene at det kun er fransk mændene som ikke gider snakke andet den deres sprog hvor i mød tyskerne efter hånden har lært at de er nød til at lære engelsk vis de vil ud i verden he he.
Efter min mening skulle man stoppe alt tysk undervisning rundt om i verden og fransk så på et eller andet tidspunkt må de da kunne forstå at det er bedre de lære engelsk he he Wink
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Anonym Bruger, 6/3-2010 12:05 (#8)

Kennie skrev:
Efter min mening skulle man stoppe alt tysk undervisning rundt om i verden


Hørt!
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af knudbe, 6/3-2010 12:49 (#9)

andersj skrev:
Kennie skrev:
Efter min mening skulle man stoppe alt tysk undervisning rundt om i verden


Absolut ikke enig. Det største sprog i Europa er tysk. Og dansk er faktisk en tysk dialekt, så det er lidt underligt at der er en sådan modvilje overfor tysk Wink
Personligt er jeg lidt ked af at jeg ikke er bedre til tysk end jeg er. Indenfor jernbane - og især modelbane - så er tysk det fremherskende sprog.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Tramways.dk, 6/3-2010 14:58 (#10)

Hmm...Sikke en debat der kom gang i! Nu har jeg forsøgt at finde beviser på at fransk er sproget for den internationale jernbane.

For det første må det bestemt være værd at overveje at den internationale jernbaneorganisation hedder et fransk navn; UIC (Union Internationale des Chemins de fer)!

Af rekvisitter jeg lige kunne finde, kan fx. nævnes at på FIP kortet(Internationalt "frikort" for jernbaneansatte), står fransk øverst(-altså bortset fra dansk) Derefter kommer tysk, italiensk, og til sidst engelsk. Jeg kom først her til at tænke på at italiensk også tit er prioriteret på/i jernbanerelaterede tekster/klistermærker...

Jeg vil nok gætte på at den tilnærmelsesvist mest korrekte prioritering af sprogene, i hvertfald på internationale jernbanedokumenter, er Fransk, Tysk, Italiensk, Engelsk...

Det er også meget passende sammenfaldende med Europas generelt mest "populære" sprog, og måske handler det i virkeligheden om historie/magt gennem tiden..? Franskmændene har altid ment at de var jernbanepionerer, men som enhver ved, har briter og franskmænd jo aldrig været slyngveninder... Italienerne har vel været nogenlunde gode til det med jernbaner, hvor fx. spanierne aldrig har været voldsomt fremfarende, hvilket måske kan være grunden til at de ikke er med "på listen", selvom spansk også er et yderst stort og udbredt sprog.

Men jeg vil bestemt holde fast i at franskmændene hidtil har vundet, hvad angår jernbanesprog... Nu er problemet at de fleste mennesker i verden anser engelsk som "internationalt" sprog, og samtidigt er tyskerne måske de mest produktive hvad angår fremstilling af jernbanerelaterede produkter, så derfor er det lidt noget rod.
Og med hensyn til postsproget, så har jernbanen og postvæsenet jo også, historisk set, hængt yderst tæt sammen... (Det bryder vi os desværre ikke om i Danmark mere :cry:, men historisk set, har de to ting faktisk hængt godt sammen)
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af knudbe, 6/3-2010 15:14 (#11)

Tramways.dk skrev: Hmm...Sikke en debat der kom gang i! Nu har jeg forsøgt at finde beviser på at fransk er sproget for den internationale jernbane.

For det første må det bestemt være værd at overveje at den internationale jernbaneorganisation hedder et fransk navn; UIC (Union Internationale des Chemins de fer)!



Det er så bare ret tankevækkende, at sproget på http://www.uic.org er tysk :lol:
Og lige så tankevækkende, at sprogene engelsk og fransk positivt skal vælges, og at engelsk står før fransk :lol: :lol:
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Tramways.dk, 6/3-2010 19:02 (#12)

knudbe skrev:
Tramways.dk skrev: Hmm...Sikke en debat der kom gang i! Nu har jeg forsøgt at finde beviser på at fransk er sproget for den internationale jernbane.

For det første må det bestemt være værd at overveje at den internationale jernbaneorganisation hedder et fransk navn; UIC (Union Internationale des Chemins de fer)!



Det er så bare ret tankevækkende, at sproget på http://www.uic.org er tysk :lol:
Og lige så tankevækkende, at sprogene engelsk og fransk positivt skal vælges, og at engelsk står før fransk :lol: :lol:


Ej, det er altså ikke rigtigt! Sproget man først bliver mødt med er engelsk; tysk eller fransk skal aktivt vælges!

Og hvis vi skal ned på det niveau, at tysk står før fransk, vil jeg mene at det er mere væsentligt at foretagendet er fransk, og holder til i Paris! Wink
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af AndreasM, 6/3-2010 20:03 (#13)

Tramways.dk skrev: Hmm...Sikke en debat der kom gang i! Nu har jeg forsøgt at finde beviser på at fransk er sproget for den internationale jernbane.

...klippet en hel masse eksempler væk....

Alt det du nævner her er jo netop det bedste argument for at fransk ikke er internationalt jernbanesprog. Hvis man havde et internationalt jernbanesprog, så behøvede man jo ikke at skrive alle teksterne på 5 sprog Wink

Det at man er lokofører betyder absolut heller ikke at man altid har ret skulle jeg hilse og sige Wink (selvom det er sørgeligt at man skal høre det fra en lokomotivfører Shockops: )
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Tramways.dk, 6/3-2010 20:17 (#14)

AndreasM skrev:
Tramways.dk skrev: Hmm...Sikke en debat der kom gang i! Nu har jeg forsøgt at finde beviser på at fransk er sproget for den internationale jernbane.

...klippet en hel masse eksempler væk....

Alt det du nævner her er jo netop det bedste argument for at fransk ikke er internationalt jernbanesprog. Hvis man havde et internationalt jernbanesprog, så behøvede man jo ikke at skrive alle teksterne på 5 sprog Wink

Det at man er lokofører betyder absolut heller ikke at man altid har ret skulle jeg hilse og sige Wink (selvom det er sørgeligt at man skal høre det fra en lokomotivfører Shockops: )


Nej, det må nok siges at der ikke er et officielt internationalt jernbanesprog... Men jeg vil nu holde fast i at det er mindst ligeså centralt et sprog for jernbanen, som tysk og engelsk; i hvertfald hvis man går nogle få år tilbage...

Iiih jo da! Lokoførere har altid ret; Lokoførere ved altid bedst, og er kongerne af banelegemet! Trainmanagers, togførere, køremænd, togrevisorer, osv. er bare nogle sølle lakajer! Shock Wink hehe...(Jeg har på fornemmelsen(og håber...)at de fleste herinde er lokoførere) :roll:

EDIT: Nu fandt jeg lige denne tekst: "L’UIC a trois langues officielles : français, allemand, anglais." Så er der vist ikke mere at rafle om... Det må være det eneste sted, der udtaler sig om noget der har med et "internationalt sprog" i jernbanesammenhæng at gøre...
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:

 
Redigeret af , 6/3-2010 20:25

SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af knudbe, 6/3-2010 20:24 (#15)

Tramways.dk skrev: Ej, det er altså ikke rigtigt! Sproget man først bliver mødt med er engelsk; tysk eller fransk skal aktivt vælges!


Ikke i min browser.
Men uanset hvem af os der har ret eller ikke ret, så kan vi da blive enige om at det ikke er den fransksprogede side som vi får serveret Grin
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Tramways.dk, 6/3-2010 20:27 (#16)

knudbe skrev:
Tramways.dk skrev: Ej, det er altså ikke rigtigt! Sproget man først bliver mødt med er engelsk; tysk eller fransk skal aktivt vælges!


Ikke i min browser.
Men uanset hvem af os der har ret eller ikke ret, så kan vi da blive enige om at det ikke er den fransksprogede side som vi får serveret Grin


Hvad end jeg bruger Firefox, IE eller Chrome kommer jeg til den engelsksprogede! Så skal det være fordi du bruger en tysk IP-adresse, men det gør du næppe i Dragør! Wink
(Læs iøvrigt min EDIT i foregående indlæg...)
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Tramways.dk, 6/3-2010 20:36 (#17)

Som endnu en tilføjelse kan nævnes at man åbenbart engang forsøgte at indføre/bruge esperanto som fælles jernbanesprog, men som i alle mulige andre sammenhænge blev det "sprog" heller ikke en succes i jernbaneverdenen Wink
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af knudbe, 6/3-2010 21:14 (#18)

Tramways.dk skrev: Hvad end jeg bruger Firefox, IE eller Chrome kommer jeg til den engelsksprogede! Så skal det være fordi du bruger en tysk IP-adresse, men det gør du næppe i Dragør! Wink
(Læs iøvrigt min EDIT i foregående indlæg...)


Jeg bruger Firefox og min udbyder er Stofa. Jeg plejer at være identificeret som kommende fra Danmark...

Tramways.dk skrev: EDIT: Nu fandt jeg lige denne tekst: "L’UIC a trois langues officielles : français, allemand, anglais." Så er der vist ikke mere at rafle om... Det må være det eneste sted, der udtaler sig om noget der har med et "internationalt sprog" i jernbanesammenhæng at gøre...

Det er ikke noget som har noget at gøre med et internationalt sprog. Man har blot valgt, at i UIC-relation, så er de tre sprog dem der tales, og at de tilsyneladende er indbyrdes ligestillede.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Tramways.dk, 6/3-2010 21:27 (#19)

knudbe skrev:
Tramways.dk skrev: Hvad end jeg bruger Firefox, IE eller Chrome kommer jeg til den engelsksprogede! Så skal det være fordi du bruger en tysk IP-adresse, men det gør du næppe i Dragør! Wink
(Læs iøvrigt min EDIT i foregående indlæg...)


Jeg bruger Firefox og min udbyder er Stofa. Jeg plejer at være identificeret som kommende fra Danmark...

Tramways.dk skrev: EDIT: Nu fandt jeg lige denne tekst: "L’UIC a trois langues officielles : français, allemand, anglais." Så er der vist ikke mere at rafle om... Det må være det eneste sted, der udtaler sig om noget der har med et "internationalt sprog" i jernbanesammenhæng at gøre...

Det er ikke noget som har noget at gøre med et internationalt sprog. Man har blot valgt, at i UIC-relation, så er de tre sprog dem der tales, og at de tilsyneladende er indbyrdes ligestillede.


Jeg siger bestemt heller ikke at det er internationale jernbanesprog -det er bare de eneste der tilnærmelsesvis har udtalt/gjort sig overvejelser omkring sprogbrug i en sammenhæng der har noget med jernbaner at gøre, internationalt.
Konklusionen er unægteligt/utvivlsomt at der intet officielt internationalt jernbanesprog er, men at Engelsk, Fransk og Tysk, er de mest anvendte...

(Jeg har absolut ikke i sinde at blive uvenner med dig; som i alle mulige andre sammenhænge i verden, kan alle ikke altid blive enige... Jeg synes bare godt om fransk, du synes godt om tysk, og i Danmark er der mange der glemmer at der overhovedet findes andre sprog end engelsk og dansk...) Smile
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:



SV: DSB's tyske manøvrer
Skrevet af Tramways.dk, 6/3-2010 21:50 (#20)

I øvrigt er den der med at tysk skulle være det største sprog i Europa, lige voldsom nok: http://ec.europa.eu/public_opinion/ar...243_en.pdf (Det er en kæmpe omgang, men det er meget forskelligt, afhængig af hvordan man har spurgt, og hvordan man læser tallene; eller sågar hvilken tabel man læser, hvordan resultatet ser ud.) Spansk, Fransk og Tysk vinder altså lige ofte; måske er spansk endda lidt større? Hvis man tæller østlande med er Russisk også en væsentlig faktor... Wink Så den er heller ikke lige så let at finde et nagelfast svar på Wink Hehe..

MEN - Tilbage til det jeg overhovedet oprettede tråden for! Kommer man til at kunne se at det er DSB der (delvist) driver de tog? Med andre ord; mon man kan komme til at se nogle klistermærker på selve togene, hvor der står DSB? Det ville da være sjovest!!! Grin
Brugers avatar
Tramways.dk

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 20/9-2009
Alder: 33
Status:


Spring til debat:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MariaDB server version for the right syntax to use near 's tyske manøvrer' IN BOOLEAN MODE) AND thread_id != 9020 AND tf.forum_access...' at line 4
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: ' class='textbox' style='font-size:11px;width:99%' onclick='javascript:this.select();' />