Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Bane til Billund - hvordan

Udskriv debat

  Bane til Billund - hvordan
Skrevet af milima, 8/3-2010 18:36 (#41)

BÃ¥de som "baneansat" og som borger i Billund, ser jeg meget gerne en bane til Billund.
Hvis beregningerne på antallet af turister i Billund holder stik, vil der komme ca. 5 mill turister til byen om året.
Hvis de ikke kommer i egen bil er eneste reelle tilbud om off. transport bus fra Vejle en gang i time. Bus fra Give og Kolding er ikke et alternativ, de kører end ikke i timedrift.

Personligt tror jeg ikke der vil være grundlag for løsningen videre til Grindsted-Esbjerg.
Derimod mener jeg man bør lave forbindelsen fra Jelling via Billund Airport og Billund by til Kolding, med tilslutning mellem Kolding og Lunderskov.
Derved vil man få en ringbane i Trekantsområdet, som for den givne strækning vil kunne gennemkøres på ca. 1 time, altså vil der med 3 togsæt være mulighed for 20 min. drift rundt i Trekantsområdet, det vil der være ide i, efter min mening.

Desværre tror jeg der er en hel del storpolitik i det her.
Der er selvfølgelig et spørgsmål om økonomi, men derudover er det min personlige tese, at politikkerne ikke ønsker at gøre det for nemt at komme til Billund Airport.
Hvis den transportmæssigt blev et reelt alternativ til CPH, vil staten gå glip af penge, da man har aktier i såvel CPH som i SAS.

Det understøttes også af linieføringen af Herning motorvejen, (ja ved godt det er jernbane det handler om Smile, i stedet for at føre motorvejen forbi Billund Airport og ned til Kolding, hvor man har pladsen til at lave et ordentligt udfletningssystem, vælger man at føre den udenom Billund og ind til Vejle, endda nord for Vejle, således at trafikken skal over Vejlefjordbroen som i forvejen var fyldt helt op.
Jeg har svært ved at se logikken.
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 54
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen


SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af hkp, 8/3-2010 19:07 (#42)

Ja, det er sgu så åndsvagt at det er politik og ikke fornuft der styrer samfundet Sad Man overvejer jo fandme at starte et parti med fokus på transportproblematikken! den bliver slet ikke taget seriøst nok af nogle partier, transportministeren er en der bare bliver skiftet ud i langt de fleste rokader, både større og mindre. Som om at det er af nød de vedtager transportting, frem for at se hvilke muligheder det giver! Og det gælder både veje og jernbaner og gods og fly osv. Og det mest mærkelige er jo at transport er noget vi alle er optaget af hver eneste dag! Der er ikke en eneste dansker (med få undtagelser) som ikke er afhængig af infrastruktur. Og det er mig en gåde at det ikke prioteres højere i den daglige debat. Derimod får læger og sygehuse og politi og hjemmepleje langt større opmærksomhed. Ikke sagt at det ikke skal have det, men jeg kan ikke huske hvornår jeg har været hos hverken lægen eller politiet. Hjemmeplejen har min mormor osv haft godt af. Så siger ikke at det ikke skal have opmærksomhed, men stadig, infrastrukturen er der for os ALLE HVER dag.

NÃ¥, ja, bare lidt undrende tanker
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af AndreasM, 8/3-2010 22:16 (#43)

milima skrev: Derved vil man få en ringbane i Trekantsområdet, som for den givne strækning vil kunne gennemkøres på ca. 1 time, altså vil der med 3 togsæt være mulighed for 20 min. drift rundt i Trekantsområdet, det vil der være ide i, efter min mening.

6 togsæt, ik? Pfft Med mindre du da kun vil køre den ene vej rundt, men så bliver det næppe en særlig attraktiv løsning...
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af Anonym Bruger, 8/3-2010 22:32 (#44)

Men det kræver så også dobbeltspor. Måske man kunne lave et regionaltogs løb der hedder: Århus-Vejle-Billund-Kolding-Odense hvor man så kører ud sydpå af Vejle, i stedet for via. Jelling.

Men holder nok mest på denne model:
Vejle-Billund med regionaltog hver time Odense-Billund, samt SH-Express Hamburg-Frederica-(Billund/Sommer), samt Århus-Kolding regionaltoget dumper et sæt i Vejle. (Nemt med 2xMF)
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af knudbe, 9/3-2010 01:01 (#45)

andersj skrev: Men det kræver så også dobbeltspor.

Man behøver nødvendigvis ikke at have dobbeltspor på hele strækningen. Nogle krydsningssteder vil kunne gøre det.

Men jeg tvivler på at denne idé overhovedet kan komme frem til beslutningstagerne...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af Anonym Bruger, 9/3-2010 01:17 (#46)

Til 20 minutters drift (hver vej) vil en forsinkelse hurtigt sprede sig på enkeltsporet strækning, og der skal så være krydsning hvert 10. minut.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af Casp, 9/3-2010 04:05 (#47)

milima skrev: Personligt tror jeg ikke der vil være grundlag for løsningen videre til Grindsted-Esbjerg.

Den er bare en ekstraoption. De to hovedformål er:

1. At forbinde Billund med de store byer i Østjylland og få en endelig løsning på Århus' lufthavnsproblem
2. At forbedre Vejle-Herning-banen, hvilket formentlig ikke kan ske via det nuværende spor i Grejsdalen.

Jelling ...


Jeg tvivler stadig lidt på at en omvej via Jelling kan være rentabel, da det giver lang rejsetid + ingen direkte tog fra Århus/Skanderborg/Horsens til Billund.

I øjeblikket tager toget Vj-Jelling 12-15 minutter. Sporet gennem Grejsdalen vil ikke kunne forbedres ret meget. Derefter er der 17 km i fugleflugtslinje til Billund Lufthavn.

Derfor tror jeg mere på en bane langs hovedvej 28 Vejle-Billund, enten en rigtig jernbane eller en letbane.

Det kunne være interessant at høre flere forslag til indføring til Vejle, da jeg umiddelbart ikke kan se andre muligheder end den jeg har foreslået. Wink

Jeg tror ikke politikerne bevidst vil modarbejde Billund Lufthavn, men på den anden side har de ikke vist særlig interesse. Men jeg synes ikke Billund og Vejle selv har gjort så meget for at sætte en jernbane på dagsordenen. Efter at DSB og Bane Danmark er splittet op, så findes der ingen central aktør, der kan komme med den slags forslag. Så burde politikerne selv gøre det. men de underordner sig embedsmændene, som ikke selv skal komme med ideer, men vente på politikerne. Derfor sker der ikke så meget nytænkning og helhedstænkning.

Grunden til linjeføringen af Vejle-Herning-motorvejen var vist nok at man ville kombinere den med den nye vej fra Horsens til Give. Og Herning ønskede sikkert den direkte linjeføring. Der synes at være tendens til at nye motorveje anlægges parallellt med eksisterende hovedveje, i stedet for at skabe nye trafikårer (det skete også i Vendsyssel og med Svendborgmotorvejen). I virkeligheden burde man have lagt motorvejen øst for Ikast, sydpå til Give, Billund og Kolding. Derved kunne den også aflaste hovedvej 13, og fra Herning ville der alligevel være forbindelse via Herning-Århus-motorvejen.

Jeg forstår heller ikke at man fører sognerådspolitik angående de forskellige lufthavne, hvor f.eks. Århus prøver at modarbejde Ålborg. Århus burde nok pakke sine luftkasteller om en havnelufthavn væk, for den bliver ikke til noget, lige så lidt som "storlufthavnen" nord for Århus. Det forsinker og forvirrer bare, så det tager endnu flere år før Århus får en hurtig trafikforbindelse til en eller flere af de nuværende lufthavne. At Århus tager London City Airport som et forbillede siger meget om Århus' selvbillede.
Brugers avatar
Casp

Lidt øvet



Antal indlæg: 20
Tilmeldt: 25/2-2010
Bopæl: København/Thisted
Status:


SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af milima, 9/3-2010 12:59 (#48)

AndreasM skrev:
milima skrev: Derved vil man få en ringbane i Trekantsområdet, som for den givne strækning vil kunne gennemkøres på ca. 1 time, altså vil der med 3 togsæt være mulighed for 20 min. drift rundt i Trekantsområdet, det vil der være ide i, efter min mening.

6 togsæt, ik? Pfft Med mindre du da kun vil køre den ene vej rundt, men så bliver det næppe en særlig attraktiv løsning...


Jo selvfølgelig, der skal bruges 6 togsæt Wink

Med hensyn til en linieføring fra Vejle kan jeg godt se ideen i at føre den langs rute 28.
Problemet i den løsning er at "komme" op ad bakken ved Bredsten.
Man kunne selvfølgelig følge den gamle Vandelbane, men det efterlader stadig et problem omkring indføring i Vejle.
Netop det er en af de store hurdler, hvilket også er grunden til at jeg umiddelbart er fortaler for at bruge Vejle-Jelling modellen.
Det er rigtigt at det ikke vil give direkte tog fra Århus til Billund, men løsningen for at opfylde dette vil blive meget dyr.
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 54
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen

SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af Rasmus, 9/3-2010 14:28 (#49)

hvis man vil ofre noget grave arbejde så er det nok ikke helt umuligt at rette banen vejle-jelling ud til noget hurtigere kørsel, banen er jo anlagt dengang hvor rejsetiden skulle sammenlignes med en hestevogn...
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af Casp, 10/3-2010 11:06 (#50)

Rasmus skrev: hvis man vil ofre noget grave arbejde så er det nok ikke helt umuligt at rette banen vejle-jelling ud til noget hurtigere kørsel, banen er jo anlagt dengang hvor rejsetiden skulle sammenlignes med en hestevogn...


Den er nu ikke en af de ældste, den er fra 1894. Men prøv at se på et kort, Grejsdalen er tæt bebygget, og banen løber langs en å. Der får man ikke lov at ændre ret meget.

Du kan måske bore en tunnel under højdedraget nord for Vejle, men man ved hvor problematisk det er at bore i moræne med vandførende lag... Jeg behøver vel bare sige Hallandsåsen. Shock

Jeg skal ikke kunne sige om de eksisterende kurver kan finjusteres lidt, så man kan få hastigheden højere op. Det må en specialist kunne svare på...
Brugers avatar
Casp

Lidt øvet



Antal indlæg: 20
Tilmeldt: 25/2-2010
Bopæl: København/Thisted
Status:


SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af Casp, 10/3-2010 11:40 (#51)

milima skrev: Med hensyn til en linieføring fra Vejle kan jeg godt se ideen i at føre den langs rute 28.
Problemet i den løsning er at "komme" op ad bakken ved Bredsten.
Man kunne selvfølgelig følge den gamle Vandelbane, men det efterlader stadig et problem omkring indføring i Vejle.


Den bakke er et problem som jeg ikke har taget tilstrækkelig højde for. Der må justeres lidt på ruten... :?
Brugers avatar
Casp

Lidt øvet



Antal indlæg: 20
Tilmeldt: 25/2-2010
Bopæl: København/Thisted
Status:


SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af MortenT, 10/3-2010 21:27 (#52)

Skal det virke skal man lave banen fra århus over horsens og derfra direkte til billund. ikke via vejle. derved sparer man min. ca. 20 min.
Brugers avatar
MortenT

Lidt øvet



Antal indlæg: 43
Tilmeldt: 13/7-2009
Bopæl: Beder
Alder: 55
Status:


SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af Casp, 11/3-2010 14:25 (#53)

MortenT skrev: Skal det virke skal man lave banen fra århus over horsens og derfra direkte til billund. ikke via vejle. derved sparer man min. ca. 20 min.


Jeg har hørt om Horsens-Jelling-Billund før, men så er strækningen også meget længere/dyrere, og den kan ikke bruges af folk syd for Horsens, som er Billund Lufthavns nærområde.
Brugers avatar
Casp

Lidt øvet



Antal indlæg: 20
Tilmeldt: 25/2-2010
Bopæl: København/Thisted
Status:


SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af mhv_omjk, 12/3-2010 14:02 (#54)

Jamen kunne man så ikke forestille sig et løb der hed Århus - Horsens - Jelling - Billund - Grindsted - Bramming - Esbjerg, hvis man alligevel lægger en tværbane mellem Horsens og Billund?
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.


SV: Bane til Billund - hvordan
Skrevet af passerby, 17/7-2010 19:32 (#55)

Casp skrev: OK, her er et overslag:

Etape 1 - Vejle-Billund, inkl. ny station i Vejle og station i Billund, 2,5 mia.

Etape 2, Billund-Brande/Give, 0,5-0,7 mia.

Etape 3a, Billund-Grindsted, 0,4 mia.

Etape 3b, Grindsted-Bramming, 0,8 mia.

Jeg har holdt mig lidt til udenlandske km-priser og justeret for nyanlæg, nye skinner i gl. tracé, antal skiftespor/krydsningsstationer m.v.

Vejle ny banegård må nok formodes at blive lige så dyr som Flintholm Shock :roll: - hvis man vælger min dyre løsning. Det vil være langt billigere at føre banen ind til den eksisterende station. Desuden er der vanskeligt terræn på noget af strækningen (1 stk. dalbro).

Selv om man får mere bane for pengene på den jyske hede, er det mange penge at bruge på baner, som kun har mellemklasse betydning i det danske skinnenet. Vejle-Billund er den vigtigste del, men desværre også langt den dyreste.

Kbh-Ringsted-nybygningsløsningen budgetteres så vidt vides til 10 mia. men der vil komme efterregninger pga. mange finurlige hensyn til naboer m.v. Og den er elektrisk og dobbeltsporet med en ganske stor station i Køge Nord og har høje ekspropriationsomkostninger.

Så jeg tror faktisk mit estimat er noget (alt) for højt sat. Det er ikke så farligt dyrt at lægge ny ballast, skinner og signaler ned på et gammelt tracé. Jeg kan ikke finde tal for det. Er der nogen der ved hvad en skinneudskiftning koster?


problemet er, at om du så tilbød at betale alle de milliarder projektet ville koste er der næppe nogen, der ville have lyst til bare at finansiere driften til en så øde destination. Billund lufthavn er ikke tilnærmelsesvis stor nok til at retfærdiggøre en så kolosal investering og om den så var ville det stadig ikke give mening, da kundegrundlaget er så spredt, at en egentlig jernbane er meningsløs.

En times rejsetid til århus er heller ikke ligefrem imponerende i betragtning af, at det bare vil svare til den sandsynlige rejsetid fra Århus til Aalborg lufthavn om få år, når timeplanen gennemføres,og der formentlig bruges lidt småpenge på lige at dreje sporet ud til lufthavnen.

Hvis man derudover brugte bare nogle af de penge en bane til billund ville koste på udretninger syd for randers og evt en ny indkørsel til Århus, fx forbi Skejby kunne man få endnu kortere rejsetider. Måske 45 minutter fra Århus H og endnu mindre fra et evt stop i Århus nord.

Jeg tror Billunds dage som den næststørste luthavn er talte. Placeringen er forældet, dikteret af 1960´ernes tro på kombinationen af landeveje og luftfart. Alt for mange af deres kunder er for langt væk og vil med fremtidens forbedringer søge andetsteds. odense vil sigte mod kastrup, og Århus mod Aalborg. Det billund har brug for et at blive en del af letbanesystemet i trekantsområdet, så det kan få hurtige og effektive forbindelser i sit eget lokalområde.
Brugers avatar
passerby

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 17/7-2010
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
IC4 45 - Hvordan ligger man det ind i MTS? Aktiviteter 5 30-08-2013 11:22
hjælp hvordan åbner man døre? Generelt 2 05-06-2012 11:15
Hvordan lægger man ruterne ind i spillet? Andet 4 22-08-2010 20:08
Hvordan får man en styrevogn til at køre af sog selv? Materiel 2 15-08-2010 16:19
Hvordan ændrer man afgangstiden ?? Aktiviteter 7 07-06-2010 22:18
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: