Mathiastog skrev:
Etape 1 - Vejle-Billund, inkl. ny station i Vejle og station i Billund, 2,5 mia.
Etape 2, Billund-Brande/Give, 0,5-0,7 mia.
Etape 3a, Billund-Grindsted, 0,4 mia.
Etape 3b, Grindsted-Bramming, 0,8 mia.
På hvad baggrund kan du lave et sådant overslag? De fleste kan slynge tal ud i luften
OK, det er et kvalificeret gæt. Jeg slynger ikke bare tal ud, da jeg som sagt har prøvet at finde kilder til hvad jernbanebyggeri koster. Jeg blev spurgt om økonomi.
Det er alt for tidligt at lave sådan en detaljeret beregning, men nu har jeg kigget mere på det.
Mit overslag ovenfor er sandsynligvis for højt.
Jernbanebyggeri varierer ekstremt meget alt efter grundpriser, terrænforhold og hvor mange specielle forhold der skal ordnes undervejs.
Her er f.eks. en liste over projekter, alt fra $ 336 mio. pr. km for en ny undergrundslinje i London til $ 2,5 mio. pr. km for en nybygget bane i Libyen (måske med grundpriser nær nul - men ifølge andre kilder er denne bane stadig under bygning, og den side jeg nævner har 2000-priser).
Den nordsvenske Botniabane koster 10 mia DKK for 190 km enkeltsporet, elektrificeret bane af 250 km/t-standard (54 mio. pr km). Den har måske lavere grundpriser end i DK, men der er flere broer og tunneller end på den jyske hede.
Ifølge en uafhængig rapport om Slagelse-Næstved-banen kan banen genåbnes for 449 mio. kr (eskl. pris for rullende materiel). Det er 11,3 mio. pr. km.
En 4-sporet dansk motorvej i åbent land koster 40-70 mio. pr. km. Det er måske lidt sammenligneligt hvad angår ingeniøromkostninger, men ikke arealforbruget.
Kbh-Ringsted (nybygningsløsningen) er sat til 10 mia., dvs. ca. 200 mio. kr pr km elektrificeret dobbeltspor inkl. en ret kostbar station i Køge Nord.
Ellers findes der også priser for etablering af 2. spor: Lejre-Vipperød 65 mio. pr. km, Vamdrup-Vojens 34 mio. pr. km.
Det er ret vanskeligt at bruge tallene til noget direkte. Men jeg vil prøve at gå ud fra følgende:
Grindsted-Bramming er en ny bane i et fungerende tracé og kan sammenlignes med Slagelse-Næstved, dvs. 37 km x 12 mio.
Vejle-Billund kan sammenlignes med Botniabanen, eller lidt lavere, da den vestlige del af strækningen er flad, og Billundbanen skal vel ikke elektrificeres. Altså 26 km x 50 mio.
En helt ny banegård i Vejle kan sammenlignes med Flintholm st., som kostede 575 mio. Dog er arealerne i Vejle allerede baneareal, og der skal ikke være helt så mange over-/underføringer, og som udgangspunkt ingen elektrificering. Så jeg gætter på 500 mio., hvilket jeg tror er rigelig højt. Heri iberegnet de ca. 0,5 km problematisk bane, som skal op over gaden. Vælger man at beholde den nuværende station, vil indføringen måske koste 200 mio (gæt).
De 12 km i gammelt banetracé mellem Brande-Filskov anslås til 20 mio. pr km, og de 14 km i nyt tracé Filskov-Billund til 30 mio. pr km. Her er der vel at mærke ingen eller meget få huse som skal fjernes, og jorden er næsten kun mager landbrugsjord eller skov.
En evt. løsning Billund-Give i nyt tracé anslås også til 30 mio. pr km, men kræver også en ny station nord for Give til en pris af f.eks. 50 mio.
Det giver så følgende
nye overslag:
Etape 1, Vejle-Billund, 26 km: 1,8 mia for den optimale løsning i Vejle / 1,5 mia med en billigere løsning.
Etape 2, Billund-Brande, 26-28 km: 650 mio. (eller Billund-Give, 15 km, 500 mio.)
Etape 3a, Billund-Grindsted, 13 km: 400 mio.
Etape 3b, Grindsted-Bramming, 450 mio.
[/list:u]
Altså i alt 2,8-3,3 mia for 102-104 km ny bane.
Vælger man at nøjes med Vejle-Billund-Brande, er det 2,0-2,4 mia.
Billund-Bramming er nok det magreste af de tre ben, hvorfor den er etape 3 i mit forslag. Men den er nævnt fordi den kan give Esbjerg adgang til banen og trække alle byerne på strækningen op, samtidig med at investeringen pr. km er relativt lav.
Hvis man om 20 år har afskaffet al godskørsel på bane, vedtaget en langsgående motorvej i Midtjylland, spærret de relevante arealer med byggeri, opgraderet Brande-Vejle-strækningen - og så videre - så er forslaget nok ikke rentabelt. Det skal ses i sammenhæng. Men tager man de rigtige trafikpolitiske valg synes jeg da stadig det er værd at snakke om.
Den anden løsning er letbanen, som jeg gerne vil høre mere om...
Er der nogen her som har et kvalificeret bud på økonomien, så er de velkomne. Men det er under alle omstændigheder svært at forudsige økonomi for noget som man forestiller sig bygget i 3 etaper om 15-25 år.
P.S. Den der citylufthavn i Århus tror jeg ikke så meget på, selv om idéen er fin nok. Og Slagelse-Næstved tror jeg nok heller ikke på, da der ikke er nogen større byer imellem. Enhedslistens jernbanepakke er dejlig læsning, men en blanding af urealistiske/unødvendige projekter og nogle rigtig fornuftige.