DSB's internetsatsning med Hotspot i togene mellem København og Århus er kørt af sporet. Det skriver it-sitet ComOn.
Siden 9. marts sidste år har passagererne i udvalgte tog på strækningen kunnet komme på nettet ved at betale en krone pr. minut eller tegne et særskilt hotspot-abonnement med månedlige betalinger hos TDC.
Som resultat af tilbuddet havde DSB forventet en pæn fremgang i antallet af passagerer, men den forventede stigning er udeblevet. Nye analyser viser tilmed, at forbrugerne blandt andet foretrækker at benytte egen bil, fordi der skal betales for netadgangen.
- "Vi ville nok ikke have valgt en løsning baseret på hotspots, hvis vi skulle starte forfra i dag. Men dengang vi tog beslutningen, så internetmarkedet noget anderledes ud, end det gør i dag," siger Claus Klitholm, der er DSBs underdirektør med ansvar for forretningsudvikling, til ComOn.
Forretningen kan ikke hænge sammen
DSB ønsker ikke at oplyse, hvor stor forskellen er mellem den forventede og den faktuelle passagerstigning. Det vides heller ikke præcis hvor store tab, internetsatsningen løber op i for DSB.
Ikke desto mindre er det Hotspot-leverandøren TDC, der scorer mest på aftalen. DSB får således ingen procenter af TDC's indtægter fra togene, men betaler i stedet et fast beløb for at få lov til at have adgang til ydelsen.
- "Naturligvis har vi fokus på at få netadgang i så mange tog som muligt. Vi vil også gerne tilbyde gratis internet til kunderne. Men vi mangler en forretningsmodel, der kan få det til at hænge sammen," siger Claus Klitholm, der samtidig understreger, at det mobile bredbånd har gjort det vanskeligere at få en god forretning ud af Hotspot-løsningen.
TDC's hotspots er ganske vist gratis, hvis man i forvejen har et mobilt bredbåndsabonnement hos TDC
DSB kører i øjeblikket et forsøg med gratis internet i S-togene.
Kilde: Mobilsiden.dk