Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
CFL - Nu med møllevinger :D

Udskriv debat

  CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af KH, 9/12-2009 20:36 (#1)

Hej

CFL har i dag været et smut i Nyborg med et prøvetog. Toget bestod af en MX og to vogne med møllevinger. Toget er kørt fra Ålborg og har været et smut omkring Nyborg havn. Man vil med dette prøvetog se om det overhovedet er muligt at transportere vingerne og om det er for besværligt med af og pålæsning af vingerne.

Det er meningen, hvis det bliver til noget, at vingerne skal læsses i Ålborg, køres til Nyborg og skibes ud fra Nyborg.

Billedet af dette lidt usædvanelige tog kan ses her: http://www.5678.dk/
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk


SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af Greforb, 9/12-2009 20:50 (#2)

Tak, Kaj, de er pænt store de vinger! Hvor kunne det se fedt ud med 20 stk. efter en MXer el. lign, men de skal dælme sætte hastigheden, så det ikke tager de ni timer det har taget. Nogen der ved hvornår det bliver besluttet om disse transporter bliver til noget? Hvorfor ikke udskibe dem fra Århus havn som er meget tættere på og som håndterer masser af møllevinger til daglig? Kan de ikke komme derned med dem eller hvad?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af Anonym Bruger, 14/12-2009 22:46 (#3)

De kom tilbage til Aalborg igen i lørdags ved 7 tiden. Vognene er 4 containervogne der er sat sammen til én ca. 60 meter lang vogn til de ca. 58 meter lange vinger.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af Rasmus, 14/12-2009 23:28 (#4)

vognene er 2 delte med fælles bogie på midten, så der er kun 2 vogne pr vinge Smile
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af Anonym Bruger, 14/12-2009 23:33 (#5)

Ja, det skal nok passe.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af Greforb, 15/12-2009 10:36 (#6)

Nogen der ved om det var en vellykket ekspedition og om de har tænkt sig at føre transporterne ud i livet?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af AndreasM, 15/12-2009 12:53 (#7)

Greforb skrev: men de skal dælme sætte hastigheden, så det ikke tager de ni timer det har taget.

Hvorfor? Tror du helt ærligt at det har betydning for de møllevinger om de kommer 3 timer tidligere frem til Nyborg? Hvis det her kommer igang, så må det da stadig være langt nemmere, end at skulle transportere dem ad "landevejen", hvor man skal have et utal af chauffører igang. Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af KH, 15/12-2009 13:03 (#8)

AndreasM skrev: Tror du helt ærligt at det har betydning for de møllevinger om de kommer 3 timer tidligere frem til Nyborg? Hvis det her kommer igang, så må det da stadig være langt nemmere, end at skulle transportere dem ad "landevejen", hvor man skal have et utal af chauffører igang. Smile


Jeg er helt enig. Møllevinger af disse dimensioner kræver en Blokvogn, chauffør hertil, en følgevogn, chauffør hertil og måske også en tilladelse fra politiet. Økonomisk set vil det nok være billigst at smide 6-7 vinger på skinnerne end køre dem gennem umulige rundkørsler på tværs af landet Grin
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af mhv_omjk, 15/12-2009 13:06 (#9)

- Ja og med klimaet i bagtankerne så tror jeg altså også det vil være en gevinst at få en sådan transport igang af skinnevejen nu da der er et behov for at de skal transporteres til Nyborg, og så er det ligemeget om det tager 9 eller 12 timer for mig.

Men jeg kan forstå at de lige skal have havnebanen i Nyborg kigget efter i sømmene inden en transport kan starte - eller?
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af Jørgensen, 15/12-2009 15:35 (#10)

Lige netop de udsving på tre timer eller mere er den faktor, der gør, at Railion ikke allerede kører med møllevinger. Så længe de bliver på skinnerne betyder det ikke så meget, men når de skal aflæsses, flyttes til bestemmelsesstedet og monteres der, så gør det. For møllevinger er så store, at håndteringen af dem kræver et større menageri af specialudstyr, mennesker, afspærringer osv. Nogle man ikke bare lige kan lade stå i tre timer eller mere, i det mindste ikke uden at betale dyrt for det. Prøv at forestille jer hvor mange muligheder, der f.eks. er for forsinkelser på en tur fra Danmark til Italien, og så prøv at regne på hvad det koster at have 40-50 italienere og deres maskiner til at stå og kukkelure i mellemtiden. Så får I nok en ide om problematikken.

Med venlige vinge-hilsner
Leif Jørgensen
Brugers avatar
Jørgensen

Meget øvet



Antal indlæg: 381
Tilmeldt: 2/10-2004
Bopæl: København Ø.
Alder: 42
Status:


SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af DVG, 15/12-2009 15:47 (#11)

Dette er jo ikke en forsinkelse, men en tur der er planlagt til at tage længere tid end normalt. Det er klart at det så kan koste dyr ved forsinkelser men det kan det vel i større eller mindre grad ved alle transporter. Specielt hvis man operer med "just in time" koncept.
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:


SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af PB, 15/12-2009 15:51 (#12)

Italienerne må da ellers være bekendte med forsinkelser..
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af Greforb, 15/12-2009 22:42 (#13)

I har sikkert ret, jeg ville bare tro at tid er penge. Jeg har ikke en skid forstand på det, men hvis man ser i den køreplan Morten var så venlig at lægge ud et sted, så kan man se der er enormt meget ventetid på mange af stationerne. Det er vel ikke nødvendigt (eller det er det jo så ellers havde de nok ikke været der) midt om natten?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af KH, 18/12-2009 11:24 (#14)

Det blev kun ved forsøget: http://www.fyens.dk/article/1387292
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af Anonym Bruger, 18/12-2009 15:48 (#15)

Det kan de da ikke mene alvorligt? Det bliver jo over 1000 lastbiler der skal bruges til vingerne, tårnene og husene. Det er godt at den nyhed ikke bliver blæst op i Bella Centret....
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af Jørgensen, 18/12-2009 20:06 (#16)

Jeg er desværre bange for, at der ikke er så meget af rafle om. Vingemøllevinger og andre dele er så store, at omlæsning og videretransport til bestemmelsessted kræver specialudstyr og meget mandskab. Noget der er hundedyrt at have til at stå og vente til ingen nytte time efter time, når togene for himmelen vide hvilken gang er forsinkede. Og er det noget godstogsselskaberne helt sikkert ikke har, så er det penge til at betale for forsinkelser.

Men jo, jeg synes da også det er noget svineri med alle de lastbiler. Men hvis ikke både afsender og modtager bor lige ved jernbaner, så kommer vi ikke uden om dem. Og når gods først er lagt på lastbiler, er det fristende nemt at lade dem køre hele vejen. Skidt for miljøet men det er altså ikke den slags erhvervslivet prioriterer højest i virkelighedens verden.

Med venlige vindmølle-hilsner
Leif Jørgensen
Brugers avatar
Jørgensen

Meget øvet



Antal indlæg: 381
Tilmeldt: 2/10-2004
Bopæl: København Ø.
Alder: 42
Status:


SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af Anonym Bruger, 18/12-2009 20:40 (#17)

Der er da meget større chancer for at lastbiler der fx. skal igennem Europa bliver forsinkede. Alternativt kunne toget have planmæssig ankomst i Nyborg klokken 6:00 også mødte arbejderne klokken 8:00. Vognene tager vel ingen skade af at holde 2 timer?
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af SJakobsen, 18/12-2009 22:04 (#18)

Jørgensen skrev: Skidt for miljøet men det er altså ikke den slags erhvervslivet prioriterer højest i virkelighedens verden.

Med venlige vindmølle-hilsner
Leif Jørgensen


Jeg tror desværre bare ikke at toget et mere milijøvenligt, hvor meget sviner en ny lastbil med 500 hk ift en MX? Med mindre man køre med seriøst mange vindmølle, tror jeg lastbilen løber (køre) med sejeren. Det er selvfølgelig noget andet, hvis man andvendte morderne dieselloks..

SJ
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af Greforb, 18/12-2009 22:11 (#19)

SJakobsen skrev:
Jørgensen skrev: Skidt for miljøet men det er altså ikke den slags erhvervslivet prioriterer højest i virkelighedens verden.

Med venlige vindmølle-hilsner
Leif Jørgensen


Jeg tror desværre bare ikke at toget et mere milijøvenligt, hvor meget sviner en ny lastbil med 500 hk ift en MX? Med mindre man køre med seriøst mange vindmølle, tror jeg lastbilen løber (køre) med sejeren. Det er selvfølgelig noget andet, hvis man andvendte morderne dieselloks..

SJ


Øh, en lastbil kan jo kun have een vinge. Et godstog måske 10. Godstoget kan køre med een lokofører hele vejen. Lastbilen skal have een i lastbilen og een i hver af de vogne der skal køre for og bag, altså 3 mand. Det er galimatias!
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:



SV: CFL - Nu med møllevinger :D
Skrevet af SJakobsen, 18/12-2009 22:26 (#20)

Jep, men hvor tit er der ti vinger? En teknisk sammenligning med Co2 udledning osv kunne være spændenen
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: