Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?

Udskriv debat

  Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Marc, 29/9-2009 23:35 (#1)

Trafikminister Lars Barfoed vil skærpe DSB´s konkurrence og vil nu sende yderligere to jernbanestrækninger i udbud.

Det drejer sig om banen fra Frederica over Odense til Svendborg og banen fra Roskilde til Næstved over Køge, også kaldet Lille Syd.

I forvejen kører Arriva i Midt- og Vestjylland og DSB First på Øresundsbanen.

- Vi skal fortsætte den positive udvikling med den igangsatte udbudsproces. Men inden vi går videre med trafikken på de centrale banestrækninger, skal vi have fuldt overblik over, hvordan kundernes behov bedst imødekommes, siger Lars Barfoed.

Han skal have opbakning fra Folketingets partier for at sende de to baner i udbud.

Kilde: DR



Det lyder ret interessant.
Umiddelbart ville jeg mene at Regionstog ville være den perfekte operatør til Lille Syd, men nu må vi jo se Smile
Overvejede man ikke i sin tid at Østbanen og Lille Syd skulle være med i et samlet udbud?
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:



SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Nicolaj, 30/9-2009 07:41 (#2)

Marc skrev:
Trafikminister Lars Barfoed vil skærpe DSB´s konkurrence og vil nu sende yderligere to jernbanestrækninger i udbud.

Det drejer sig om banen fra Frederica over Odense til Svendborg og banen fra Roskilde til Næstved over Køge, også kaldet Lille Syd.

I forvejen kører Arriva i Midt- og Vestjylland og DSB First på Øresundsbanen.

- Vi skal fortsætte den positive udvikling med den igangsatte udbudsproces. Men inden vi går videre med trafikken på de centrale banestrækninger, skal vi have fuldt overblik over, hvordan kundernes behov bedst imødekommes, siger Lars Barfoed.

Han skal have opbakning fra Folketingets partier for at sende de to baner i udbud.

Kilde: DR



Det lyder ret interessant.
Umiddelbart ville jeg mene at Regionstog ville være den perfekte operatør til Lille Syd, men nu må vi jo se Smile
Overvejede man ikke i sin tid at Østbanen og Lille Syd skulle være med i et samlet udbud?


Kunne squ være nice nok hvis Lille Syd overgik til RT ..

Så kom der lige en ekstra strækning på mit fripas - og skulle ikke betale mellem Roskilde og Køge ..
Brugers avatar
Nicolaj

Medlem



Antal indlæg: 92
Tilmeldt: 18/4-2009
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af svadosa, 30/9-2009 14:20 (#3)

Hvornår holder man op med at ødelægge jernbanen med alle de 'privatiseringer'?
Brugers avatar
svadosa

Medlem



Antal indlæg: 107
Tilmeldt: 11/7-2007
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Thomas_, 30/9-2009 15:19 (#4)

Hvem siger at man ødelægger jernbanen ved det?.. Nu skal jeg ikke gøre mig klog på det, men i tyskland er der da mange forskellige private operatører, og der er jernbanen da ikke gået i stykker endnu..
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Greforb, 30/9-2009 16:15 (#5)

Men det siger vel sig selv? Privatisering = nogen skal tjene penge på det! Offentligt ejet = Det skal servicere folket uden at en masse aktionærer skal tjene noget som helst. Det er to forskellige formål, enten at tjene penge eller at servicere folket bedst muligt. Se nu på Arriva, de har langsomme lortetog, som man sidder elendigt i, de er ikke hyggeligt indrettede, de har glemt stik til bærbare osv. Kort sagt, togene minder om en rutebil, ikke et tog, som skal være komfortabelt og effektivt. Når jeg skal køre fra Århus til Hadsten nogle gange om morgenen kan jeg vælge mellem et IC4 tog (som kører strækningen på 18 min) (eller IC3) eller et Arrivatog (som kører strækningen på 22 min). Hvad ville du helst køre i?
Jeg har en Tysk kollega, som ikke laver andet end at brokke sig over det tyske togsystem og at den ene strækning efter den anden nedlægges, om det har noget med privatiseringer at gøre skal jeg ikke kunne sige.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Marc, 30/9-2009 21:34 (#6)

Nu har tyskland haft privatiseringer på jernbanenettet i længere tid end DK, og faktisk mange af de strækninger som er blevet nedlagt, har været små DB-strækninger med lave passagertal. Jeg vil faktisk mene, at Tyskland er heldige at have så mange private operatører på jernbanenettet, idet DB nærmest er ligeglad med alle de mindre lokale strækninger, som får lov til at passe sig selv imens pengene går til renovering af hovedstrækningerne og nye ICE-strækninger.

DB har jo også selv meldt ud, at de satser mest på højhastighedsstrækninger fremover.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af knudbe, 1/10-2009 22:40 (#7)

Greforb skrev: Men det siger vel sig selv? Privatisering = nogen skal tjene penge på det! Offentligt ejet = Det skal servicere folket uden at en masse aktionærer skal tjene noget som helst. Det er to forskellige formål, enten at tjene penge eller at servicere folket bedst muligt.


Det er jo planen at DSB også skal sælges - i hvert fald nogle af aktierne. Lidt ligesom staten gjorde med TDC i sin tid. Dog er det ikke DSB som ejer kobberet... øh stålet, mener jeg, så helt så galt som det gik med TDC går det næppe med DSB.

Men det korte af det lange vil så være, at DSB også bliver privatiseret. Om det er en fordel eller ej, ved jeg ikke, men så kan de i hvert fald gå med i udbudene uden at blive mistænkt for at lukrere på statsstøtten.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Greforb, 2/10-2009 09:22 (#8)

Men de kan jo allerede gå med i udbuddene med DSBFirst så det problem er allerede løst. Personligt er jeg ligeglad med om de bliver mistænkt for statsstøtte eller ej, jeg går mere op i billetprisen og kvaliteten, faktorer som næppe bliver bedre, når nogen skal til at tjene penge på det.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af knudbe, 2/10-2009 22:31 (#9)

Og DSB skal jo tjene penge....
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Greforb, 3/10-2009 21:03 (#10)

Til hvilke aktionærer?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Greforb, 3/10-2009 21:09 (#11)

Citat DSBs forretningsbestemmelser: "DSB er oprindeligt etableret 1848. DSB er en Selvstændig Offentlig Virksomhed stiftet 1. januar 1999 med trafikministeren som eneejer." Så der er altså ikke nogle aktionærer der skal have et afkast, der skal altså ikke tjenes penge, så formålet er blot at virksomheden servicerer den danske befolkning (og så vil den nuværende regering vist gerne have den hviler i sig selv, uden underskud).
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af knudbe, 4/10-2009 12:15 (#12)

"Dele af DSB kan laves til et aktieselskab og splittes op i datterselskaber. Det lægger transportministeren nu op til.
Transportministeren lægger op til, at størstedelen af DSBs opgaver og aktiver puttes i datterselskaber i aktieselskabsform - og disse datterselskaber kan sælges til private og eventuelt helt frasælges. "
http://epn.dk/bra...826417.ece

Der er efter min overbevisning her ikke et spørgsmål om "hvis det sker", men "når det sker", og i så fald vil der være nogle investorer som skal have et afkast af deres investering.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af wholle, 4/10-2009 12:35 (#13)

Greforb skrev: Så der er altså ikke nogle aktionærer der skal have et afkast, der skal altså ikke tjenes penge, så formålet er blot at virksomheden servicerer den danske befolkning (og så vil den nuværende regering vist gerne have den hviler i sig selv, uden underskud).

Hmm, hvorfor kan man så i regnskabet for 2008 se at Transportministeriet har fået udbetalt 364 mio. kr i udbytte?
Det kan da kun betyde at DSB lige som alle andre selskaber har en ejer som vil tjene penge.
Elders var pengene vel blevet i DSB for at forbedere servicen for pasagerne!
Brugers avatar
wholle

Lidt øvet



Antal indlæg: 17
Tilmeldt: 17/12-2007
Alder: 59
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af knudbe, 4/10-2009 13:04 (#14)

wholle skrev:
Greforb skrev: Så der er altså ikke nogle aktionærer der skal have et afkast, der skal altså ikke tjenes penge, så formålet er blot at virksomheden servicerer den danske befolkning (og så vil den nuværende regering vist gerne have den hviler i sig selv, uden underskud).

Hmm, hvorfor kan man så i regnskabet for 2008 se at Transportministeriet har fået udbetalt 364 mio. kr i udbytte?
Det kan da kun betyde at DSB lige som alle andre selskaber har en ejer som vil tjene penge.
Elders var pengene vel blevet i DSB for at forbedere servicen for pasagerne!

Og hvor stort var overskudet egentlig før skat?
Og hvor meget har DSB betalt i skat? (skatten er vel også en form for udbytte når der er tale om et statsejet aktieselskaCool
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af wholle, 4/10-2009 13:17 (#15)

knudbe skrev: Og hvor stort var overskudet egentlig før skat?
Og hvor meget har DSB betalt i skat? (skatten er vel også en form for udbytte når der er tale om et statsejet aktieselskaCool

Resultat før skat 739 mio.
Betalt skat 181 mio.
Brugers avatar
wholle

Lidt øvet



Antal indlæg: 17
Tilmeldt: 17/12-2007
Alder: 59
Status:


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af knudbe, 4/10-2009 13:41 (#16)

Så har staten reelt hævet 545 mio ud af de 739. Så det er da ret meget, som pendlerne betaler uden at få noget for det...
Så en stor del af overskudet er der da ingen private virksomheder der betaler til deres ejere... Lad os se at få privatiseret DSB så hurtigt som muligt!!!
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Rasmus, 4/10-2009 14:56 (#17)

overvej så lige hvor pengene havner nu mod i en privat virksomhed?
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af knudbe, 4/10-2009 20:07 (#18)

Det er ikke det at det drejer sig om.
Det afgørende er at DSB giver et pænt overskud, hvor skat og aktionær hæver det meste.
I en ansvarlig drevet privat virksomhed, er det kun en meget lille del af overskudet som bliver anvendt til udbytte. Langt det meste forbliver i virksomheden til konsolidering og investering i driften.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Rasmus, 5/10-2009 00:35 (#19)

og det mener du ikke sker her?
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.


SV: Lille Syd og Svendborgbanen i udbud?
Skrevet af Greforb, 5/10-2009 11:47 (#20)

knudbe, har du overvejet at en del af de penge måske kunne blive kanaliseret ud i f.eks. BaneDanmark, der vedligeholder skinnenettet eller til andre virksomheder, som er med til at bygge nye skinnestrækninger, samt sætte signaler op (24 milliarder)? Du er fuldstændig ligesom alle andre borgerlige i dette land, du tænker 1 måned ud i fremtiden og ser ikke tingene i en sammenhæng. Jeg ved ikke hvor en sådan tankegang kan bruges i den virkelige verden.

Du bliver ved at skrive aktionærer i DSB? Hvis der er aktionærer i DSB er det DSB selv (f.eks. ejer DSB 100% af aktierne i DSB S-tog A/S) eller staten. Dvs. der er altså ingen private der får del i overskuddet og dermed ingen aktionærer der har interesse i at øge overskuddet. Den eneste "driver" der er i DSB er at servicere borgerne!

Prøv at tænke tilbage på dengang dele af driften blev udliciteret til Arriva. Hvordan syntes du selv det gik? Var det 3 år der gik inden det endelig fungerede bare nogenlunde? og de kører stadig rundt i langsomme lortetog, der mest af alt minder om en bus på skinner.

Hvordan gik det dengang Københavns busser blev privatiserede? Chaufførerne fik dårligere vilkår og billetterne steg drastisk. Hvordan gik det dengang Århus Sporveje blev udliciteret? Chaufførerne fik så dårlige vilkår at de gik i strejke til stor gene for brugerne og billetpriserne tordnede i vejret. Århus Sporveje var engang Danmarks mest velfungerende bybusselskab, altså dengang det ikke var udliciteret. Jeg kan ikke komme på at privatiseringer nogensinde har medført noget godt for den almene befolkning, men hvis du har nogle eksempler hører jeg dem gerne.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Svendborgbanen Materiel 2 05-02-2013 18:58
En lille historie Hjemmesider 5 08-07-2011 16:27
Spar en lille halvtredser på RailWorks2 Andet 1 26-02-2011 11:39
Et lille problem Ruter 4 01-02-2011 13:34
Morsomt lille spil Snik-Snak 8 23-08-2010 18:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: