Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Havnebanen i Næstved

Udskriv debat

  Havnebanen i Næstved
Skrevet af peu76, 24/7-2009 19:43 (#1)

Jeg har modtaget flg. fra en pålidelig kilde:

Næste år fejrer Næstved by 875 år, og det ønskede man bl.a. at fejre med kørsel med veterantog og sporvogne! på havnebanen. Desværre bliver planerne ikke til noget, for Banedanmark vil have 500.000 kr for at genåbne havnebanen!

Hvad er det, der er så dyrt? Der er da lagt nyt skifte i spor 1 til havnebanen og Banedanmark har mig bekendt også udskiftet sporet på deres lille del af havnebanen (indtil Farimagsvej).

Jeg ville mene, at det eneste der kræves for at køre med (lettere) materiel, er at fjerne asfalten i et par overkørsler. Desuden har en bil nedlagt et af signalerne, der viser om overkørslerne er sat i gang.

Tænk også hvad der kunne været sparet af lastbilkørsel mellem Køge havn og ind gennem Næstved til godspladsen med primært skærver til den igangværende sporombygning hvis man kunne have losses skærverne på havnen i Næstved - den høje kaj ved papirfabrikken har jo stadig to spor.

Men meget tyder desværre på, at det sidste tog ER kørt på havnebanen i Næstved.
Brugers avatar
peu76

Lidt øvet



Antal indlæg: 30
Tilmeldt: 6/1-2009
Bopæl: Næstved
Status:



SV: Havnebanen i Næstved
Skrevet af Triton, 25/7-2009 19:35 (#2)

Nu koster det jo en del at fjerne asfalt i et par overkørsler samt sætte nyt ovk signal op. Så tror bestemt ikke Banedanmark har skydt ved siden af prisen som de har meldt ud.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Havnebanen i Næstved
Skrevet af Kurt666, 26/7-2009 07:52 (#3)

nu tager jeg Tritons svar som en kende sarkastisk , og derfor er det faktisk også det mere sørgerligt at det lige pludselig skal koste så mange penge at genåbne en havnebane der har kørt fint indtil 1 års tid siden (ret mig gerne hvis det er forkert) men det er vel en typisk dækken udgifter ind agtig ting Bane danmark har gang i , det kan umuligt koste så meget at lade et tog køre derned , det er vel nærmest kun udgiften til en lods der kan retfærdiggøres i dette sammenhæng ....

Fleizch
lkf
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: Havnebanen i Næstved
Skrevet af Triton, 26/7-2009 13:18 (#4)

fleizch skrev: nu tager jeg Tritons svar som en kende sarkastisk , og derfor er det faktisk også det mere sørgerligt at det lige pludselig skal koste så mange penge at genåbne en havnebane der har kørt fint indtil 1 års tid siden (ret mig gerne hvis det er forkert) men det er vel en typisk dækken udgifter ind agtig ting Bane danmark har gang i , det kan umuligt koste så meget at lade et tog køre derned , det er vel nærmest kun udgiften til en lods der kan retfærdiggøres i dette sammenhæng ....

Fleizch
lkf


Det var det nu også ment som, og dog. Selvfølgelig er 500.000 nok i overkanten, men mener nu stadigvæk at det koster en del penge at ordne et par overkørsler samt sætte nyt ovk signal op. Om det så løber op i det nævnte beløb skal jeg ikke kunne sige.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Havnebanen i Næstved
Skrevet af hkp, 26/7-2009 13:22 (#5)

Men man kan også sige, behøver man virkelig et nyt overkørselssignal for i forbindelse med en byfest at køre et tog nogle få gange? Man kunne vel sætte 2 hjemmeværnsfolk eller andet frem og stoppe trafikken, ligesom man gør ved cykellløb og alt mulig andet... Bare lige min mening, så længe det kun er en engangstilfælde.
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Havnebanen i Næstved
Skrevet af Ghosttrain, 26/7-2009 14:09 (#6)

Samt at kommunens Tekniske Forvaltning selv kunne fritlægge de spor hvor der er fyldt asfalt i.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Havnebanen i Næstved
Skrevet af hkp, 26/7-2009 14:58 (#7)

Ja nemlig. Vi snakker jo altså ikke højhastighedstog, eller permanent tog for den sags skyld. Hvorfor skal det gøres sværere end det er...
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Havnebanen i Næstved
Skrevet af Jimbow, 26/7-2009 15:11 (#8)

Jeg hørte på et tidspunkt et rygte om at det skulle være det nye sporskifte fra spor 1 som var problemet.

Om det passer eller ej ved jeg ikke, men hvis det gør, så er det godt nok lidt pinligt.
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Havnebanen i Næstved
Skrevet af Ghosttrain, 26/7-2009 15:46 (#9)

Jimbow skrev: Jeg hørte på et tidspunkt et rygte om at det skulle være det nye sporskifte fra spor 1 som var problemet.

Om det passer eller ej ved jeg ikke, men hvis det gør, så er det godt nok lidt pinligt.



Hvis det er det, så er der absolut ingen logik i at Bane DK skal have så meget som en rød reje for noget som helst. Her kan jeg kun gå ud fra at det er deres eget shit der ikke virker, og det skal andre da ikke betale for Sad
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Havnebanen i Næstved
Skrevet af Horsecreek, 27/7-2009 01:11 (#10)

Det kunne også være fordi BaneDK prøver at få et overskud ud af det. Eller fordi de folk der evt. skulle lave, hvad der nu skal laves, er travlt beskæftiget andre steder, og man dermed vil forsinke et andet projekt.
Men det er bare gæt.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Havnebanen i Næstved
Skrevet af J.C, 27/7-2009 12:36 (#11)

Jeg har selv arbejdet ved en vejentreprenør i en del år. Og at fjerne asfalt fra en overkørsel hvor skinnerne er asfalteret over er ikke noget der koster særligt meget, og det er iøvrigt ikke noget BDK giver sig i lag med, det bliver, som Frankenstein skriver, noget kommunens tekniske forvaltning skal udføre, og det bliver på kommunens regning eller den entreprenør der i sin tid har udlagt asfalten, idet at det generelt ikke er tilladt at ligge asfalt oven på jernbanespor uden aftale.
I mange af de tilfælde hvor lyssignaler eller skilte er kørt ned har politiet navnet på synderen, så det første man gør er at henvende sig der, har man synderen skal vedkommendes forsikringsselskab betale.

Så det er ikke på baggrund af asfalterede overkørsler og lyssignaler at BDK kan kræve 500,000 kr for at genåbne havnebanen. Sagen er nu taget op politisk og transportministeren vil efter sommerferien blive bedt om at forklare baggrunden for den høje pris. Man glemmer iøvrigt også at BDK allerede en gang har fået penge fra staten for at holde spor og signaler i orden.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Havnebanen i Næstved
Skrevet af Rasmus, 27/7-2009 13:06 (#12)

det er sørgeligt som banerne fungerer i dag, i Østrig har en gruppe pensionister været igang med at genoprette Ybbstalbanen efter oversvømmelser ÖBB ville ikke ofre noget...
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Lidt gammel nyhed Næstved-Slagelse banen Real-Life-Tog 2 11-03-2009 11:25
MY /MX i Næstved Snik-Snak 5 25-01-2009 12:45
Stem for tog Slagelse-Dalmose-Næstved. Real-Life-Tog 31 23-12-2008 23:58
Havnebanen i Nakskov ved at forsvinde Snik-Snak 2 15-09-2008 00:19
Lille Syd Næstved-Køge-Roskilde Ruter 4 06-07-2008 08:57
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: