Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Optagelse og Uddannelse til Lokofører

Udskriv debat

  Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af volder, 14/7-2009 10:16 (#1)

Hej

Jeg vil rigtig gerne optages og tage uddannelsen som lokofører.
Jeg har søgt ind til DSB S-tog og var igennem optagelsestesten.
Jeg bestod desværre ikke simultan kapacitetstesten, hvilket betød at jeg ikke blev optaget denne gang. Men jeg håber på at kunne søge ind igen.

Jeg påtænker at prøve lykken og søge ind ved DSB (regional tog) og DSB First, men ved ikke om det er muligt at komme i betragtning, eftersom jeg jo allerede er dumpet ved DSB S-tog.
Ved du om ansøgningerne samles og behandles fælles for alle 3 selskaber?
I så fald har jeg vel en meget lille chance eftersom de har oplysninger, om at jeg lige er dumpet ?

Og det er har jeg håber på lidt hjælp fra en venlig sjæl, som har kendskab til dette!!!!.
Kan jeg søge ind igen, og hvor lang tid skal der evt. gå før jeg kan prøve igen?

Med hensyn til optagelsestesten:
Har du nogen gode forslag til hvordan jeg kan træne mig op til at bestå testen.
Jeg træner allerede i matematikJ

På forhånd tak for svar

Volder
Brugers avatar
volder

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 14/7-2009
Status:



SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af IntercityDK, 14/7-2009 10:59 (#2)

Hej

Når du har dumpet en test, så mener jeg der skal gå 2 år før du kan søge igen. Jeg er så ikke helt sikker på, hvordan det gælder selskaberne imellem. Umiddelbart vil jeg tro, at du godt kan søge ind hos First, selvom du er dumpet. Når du har dumpet testen hos S-tog, så vil DSB (fjerntog) heller ikke tage dig ind til en ny test, før om 2 år.
Jeg ved ikke lige om der er en speciel metode at træne sig op til testen, andet end den du allerede bruger selv, nemlig matematik Smile Ellers gælder det jo bare at være frisk og klar i hovedet når man ska op til prøven!

Hvornår har du haft søgt til S-tog? Syns det er længe siden de har haft et opslag om at de manglede lkf.
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af AndreasM, 14/7-2009 11:08 (#3)

Jeg ved ikke hvordan det foregår idag, men for 2 år siden da jeg var til optagelsesprøve, der blev ansøgninger til First, S-tog og Fjern modtaget det samme sted, nemlig i DSB HR... Men kan godt være at First har fået sin egen HR funktion siden da Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:

Andreas Ravn Møller
Mine togbilleder

SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af IntercityDK, 14/7-2009 11:37 (#4)

Var der noget der hed First for 2 år siden? Jeg var nemlig til informationsmøde hos First i februar i år, hvor jeg mener de sagde at de lige var startet op. Det lød for mig lidt underligt, for syns faktisk også de burde ha været en virksomhed i noget længere tid på kystbanen! Noget du ved noget om AndreasM Smile
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af volder, 14/7-2009 13:40 (#5)

Hej IntercityDk

Jeg søgte ind nov. 2008 som lokofører S-tog (via opslag). Jeg blev indkaldt til intoaften, men dagen inden intro blev jeg ringet op af HR som fortalte at holdet ikke blev oprettet alligevelSad
HR gav lyd fra sig igen omkring maj 2009, hvor jeg igen blev inviteret til introaften, denne gang aflyste de igen, denne gang med 2 dages varsel (forklaring: finanskrisen).
Sidste gang ringede HR en fredag i juni 2009, for at høre om jeg var interesseret i at komme til test allerede om tirsdagen ugen efter. (Fik oplyst at der var få ledige pladser på teoriholdet i Tønder med start August 2009).
Kender ikke til den korrekte årsag, men enden på det hele blev ihvertfald at jeg ikke kom igennem nåleøjet.

Men da jeg virkelig brænder for denne sag, giver jeg ikke op så let!!!

De 2 år der skal gå, før jeg kan søge ind igen, er vel regnet fra testdato til ny testdato?

For viser det sig at jeg skal vente lige så lang tid næste gang, så kan jeg jo allerede søge ind til næste år he he

/Volder
Brugers avatar
volder

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 14/7-2009
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Triton, 14/7-2009 15:17 (#6)

Da jeg blev optaget på uddannelsen for 6 år siden, havde man en chance til hvis man dumpede optagelses prøven. Det var to år efter datoen man dumpede på. Dumpede man så igen, var det helt slut. Det samme gjorde sig gældende hvis man kom igennem nåleøjet, men dumpede til en af stop prøverne, så havde man også en chance til, 2 år efter, hvis man var kommet i betragtning igen på et evt. nyt hold.

Held og lykke.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af AndreasM, 14/7-2009 17:22 (#7)

IntercityDK skrev: Var der noget der hed First for 2 år siden? Jeg var nemlig til informationsmøde hos First i februar i år, hvor jeg mener de sagde at de lige var startet op. Det lød for mig lidt underligt, for syns faktisk også de burde ha været en virksomhed i noget længere tid på kystbanen! Noget du ved noget om AndreasM Smile

Det kan du tro, jeg søgte ind til både First og S-tog i foråret 2007, og blev kontaktet af DSB HR, da jeg da sandelig ikke kunne søge både det ene og det andet sted, og valgte så First. Jeg kom derefter til infomøde og optagelsesprøve hos First i sensommeren 2007, og blev lovet en plads 15. oktober 2007.

Da man i starten af oktober måned skulle skrive vores kontrakter, gik det op for dem at man stadig ikke have oprettet firmaet i DK, og derfor ikke kunne skrive en juridisk bindende kontrakt med os! Og man tilbød os derfor ansættelse i DSB Fremføring(fjerntog) istedet. Det galdt hele mit hold på 12 mand. Men holdene efter os, hvor det første så vidt jeg husker startede 15/11, de blev ansat i First. Så ja, First har været i gang med at søge/ansætte i ca. 2 år nu.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af IntercityDK, 14/7-2009 22:30 (#8)

AndreasM skrev:
Det kan du tro, jeg søgte ind til både First og S-tog i foråret 2007, og blev kontaktet af DSB HR, da jeg da sandelig ikke kunne søge både det ene og det andet sted, og valgte så First. Jeg kom derefter til infomøde og optagelsesprøve hos First i sensommeren 2007, og blev lovet en plads 15. oktober 2007.

Da man i starten af oktober måned skulle skrive vores kontrakter, gik det op for dem at man stadig ikke have oprettet firmaet i DK, og derfor ikke kunne skrive en juridisk bindende kontrakt med os! Og man tilbød os derfor ansættelse i DSB Fremføring(fjerntog) istedet. Det galdt hele mit hold på 12 mand. Men holdene efter os, hvor det første så vidt jeg husker startede 15/11, de blev ansat i First. Så ja, First har været i gang med at søge/ansætte i ca. 2 år nu.


Ahh javel ja, så fik vi det på plads Smile Så forstår jeg intet af det de sagde med at de var nyopstartet der i februar! De må ha fået en bette skarp inden informødet Wink Kom du så aldrig til at køre for First pga det kontrakt roderi?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af IntercityDK, 14/7-2009 22:34 (#9)

volder skrev: Hej IntercityDk

Jeg søgte ind nov. 2008 som lokofører S-tog (via opslag). Jeg blev indkaldt til intoaften, men dagen inden intro blev jeg ringet op af HR som fortalte at holdet ikke blev oprettet alligevelSad
HR gav lyd fra sig igen omkring maj 2009, hvor jeg igen blev inviteret til introaften, denne gang aflyste de igen, denne gang med 2 dages varsel (forklaring: finanskrisen).
Sidste gang ringede HR en fredag i juni 2009, for at høre om jeg var interesseret i at komme til test allerede om tirsdagen ugen efter. (Fik oplyst at der var få ledige pladser på teoriholdet i Tønder med start August 2009).
Kender ikke til den korrekte årsag, men enden på det hele blev ihvertfald at jeg ikke kom igennem nåleøjet.

Men da jeg virkelig brænder for denne sag, giver jeg ikke op så let!!!

De 2 år der skal gå, før jeg kan søge ind igen, er vel regnet fra testdato til ny testdato?

For viser det sig at jeg skal vente lige så lang tid næste gang, så kan jeg jo allerede søge ind til næste år he he

/Volder


Hold da op, de har godt nok kluntet noget rundt med den holdopstart da Grin Søgte faktisk selv den gang, men fik afslag. Var også selv til infomøde hos First tidligere på året, men kom ikke videre til test og samtale af en meget mystisk grund. Men det viser sig nu, at det hold heller ikke blir til noget! Vist nok grundet krisen. Så det er et værre rod!

Forresten ved du hva du dumpede prøven på? Altså hvilken/hvilke dele det var der trak ned i det samlede resultat?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af AndreasM, 15/7-2009 06:00 (#10)

IntercityDK skrev: Kom du så aldrig til at køre for First pga det kontrakt roderi?

De har tilbudt mig det en del gange, men jeg har pænt takket nej hver gang, jeg bliver bare i Fremføring Wink
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af volder, 15/7-2009 08:14 (#11)

Hej InterCityDk

Jeg ved ikke hvad der trækker op og ned i optagelseprøven.
Men ved tilbagemeldingen på prøven fik jeg fortalt, at jeg havde bestået prøven dog ikke simultan kapacitetsprøven ( en slags multitask).
derfor kunne jeg ikke komme videre Sad
Brugers avatar
volder

Begynder



Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 14/7-2009
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Greforb, 15/7-2009 10:05 (#12)

For udenforstående: Hvad er en simultan kapacitetsprøve (giv eksempler)?
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af bl, 15/7-2009 10:26 (#13)

Evnen til at kunne håndtere flere opgaver på en gang. F.eks.: Tæl baglæns fra hundrede samtidig med, du tegner en hund.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af hkp, 15/7-2009 10:34 (#14)

Skal man også have en Jørgen Clevin gemt i sig... Håber ikke der er krav til hundens udseende... hehe
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af IntercityDK, 15/7-2009 10:44 (#15)

Er det seriøst en del af prøven.. altså den med hunden og tal Grin ?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af bl, 15/7-2009 14:32 (#16)

Jeg kender ikke prøven, så det er grebet ud af den blå luft. Men multitasking er et meget godt udtryk...

Et check af simultankapaciteten i forbindelse med jobbet som likomotivfører kunne vel f.eks. være for at kontrollere, om ansøgeren vil være i stand til på sikker vis at forholde sig til en fejlmeddelelse samtidig med, at han kører toget mens han taler i radio.

Men de, der har gennemgået prøven kan måske uddybe?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af AndreasM, 16/7-2009 13:22 (#17)

Hvis ikke de har ændret den siden jeg var inde, så foregår simultankapacitetsprøven i korte træk sådan at du ser måske 20 sekunders førerrumsvideo. Og så kommer der et spørgsmål bagefter om et eller andet der skete i videoen, det kunne f.eks. være "Hvor mange mennesker stod der på perronen?" eller noget andet der ikke lige har noget direkte med kørslen at gøre. Den slags film + spørgsmål får man så en 15-20 stykker af mener jeg.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af bl, 16/7-2009 14:36 (#18)

AndreasM skrev: Hvis ikke de har ændret den siden jeg var inde, så foregår simultankapacitetsprøven i korte træk sådan at du ser måske 20 sekunders førerrumsvideo. Og så kommer der et spørgsmål bagefter om et eller andet der skete i videoen, det kunne f.eks. være "Hvor mange mennesker stod der på perronen?" eller noget andet der ikke lige har noget direkte med kørslen at gøre. Den slags film + spørgsmål får man så en 15-20 stykker af mener jeg.


Det lyder for mig snarere som en test i karakteren af ens forsvarsmekanismer. Når man bliver udsat for kortvarige klip uden tid til at for alvor registrere, hvad der foregår på klippet, kan underbevidstheden få drejet handlingen et helt andet sted hen.

En test i simultankapicitet handler som sagt om at kunne klare flere ting på en gang, så det har du vel også været udsat for?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af IntercityDK, 16/7-2009 15:34 (#19)

Der blir tidligere nævnt lidt omkring den matematiske del af prøven. Nu foregår testen jo på computer, men får man udleveret papir og blyant til at løse en evt. gange stykke f.eks.? Jeg kunne ikke forestille mig at der ville være tid til det, så alt skal vel være direkte fra hovedet?
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:



SV: Optagelse og Uddannelse til Lokofører
Skrevet af AndreasM, 16/7-2009 16:36 (#20)

bl skrev: Det lyder for mig snarere som en test i karakteren af ens forsvarsmekanismer. Når man bliver udsat for kortvarige klip uden tid til at for alvor registrere, hvad der foregår på klippet, kan underbevidstheden få drejet handlingen et helt andet sted hen.

Der er masser af tid til at registrere hvad der foregår, underbevidstheden drejer ikke noget som helst, det er et spørgsmål om, om du er i stand til både at holde øje med kørslen og andre detaljer samtidig.

bl skrev: En test i simultankapicitet handler som sagt om at kunne klare flere ting på en gang, så det har du vel også været udsat for?

Den test jeg beskriver ER simultankapacitetstesten (eller var det ihvertfald for 2 år siden, jeg ved ikke om den er ændret efter den kom på computer).
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Uddannelse til Lokofører Snik-Snak 349 06-07-2012 04:23
Lokofører testen Real-Life-Tog 10 20-09-2009 02:52
Skolegangskrav til lkf-uddannelse Real-Life-Tog 21 12-06-2009 02:21
MZ-uddannelse af NJ-lkf Real-Life-Tog 2 24-04-2009 15:45
Uddannelse som lkf Real-Life-Tog 48 21-03-2009 18:31
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: