Marc skrev: Hercules skrev: Den har kun tillandelse til at køre i Tyskland, Østrig og Italien. Men må kun styres fra i Tyskland.
Den må også gerne styres i Østrig. De bliver flittigt benyttet på strækningen mellem München og Salzburg/Linz.
Men jeg tror kun at dette forkommer når det er en BR 101 som er hægtet på.
Jeg har kun to gange set en østrigsk 1016 (Tauros) trække en Salzburg-IC'er.
Der har den i begge tilfælde været koblet foran styrevognen. Det er nogle år siden, så jeg ved ikke om de fortsat gør dette, eller om man har fået dem udstyret så de kan styres fra de tyske styrevogne.
Det er rigtigt, men må med alle tyske lokomotiver som har tilladelse til at køre i Østrig. Da 182 må, ville det undre mig hvis de ikke må med 1016/1116.
De mehrstrømslokomotiver der findes på markedet, altså 185, 189, EG er kun tilladt til 140 km/h, derfor bliver de ikke brugt til fjerntogene, da fjerntogene (IC) kører med 200 km/h. Da 1216 som nævnt ikke har tilladelse til Holland kan denne ikke bruges. 1116/182 som også er et tostrømslokomotiv er ikke udstyret med jævnstrøm, som køres i Holland.