Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Skolegangskrav til lkf-uddannelse

Udskriv debat


  Skolegangskrav til lkf-uddannelse
Skrevet af peu76, 12/6-2009 02:21 (#21)

Uddannelsen til lokomotivfører er en videregående uddannelse. For at blive optaget på lokomotivførerskolen, skal man være ansat af en operatør. Det ved de fleste, og her kommer en pointe....
Selvom det bliver fjernet som et krav fra trafikstyrelsen at man enten har en håndværksmæssig, HTX eller visse gymnasielle uddannelser så fraholder det ikke operatørerne, under indflydelse fra DJ, at have visse krav til de ansøgere der måtte søge job hos dem. Det har været et krav stort set siden jernbanernes start at man skulle være uddannet smed etc. så det kan vel ikke komme bag på nogen at man ikke "bare" kan vade ind og blive lokomotivfører. Det vidste jeg da jeg gik ud af 10. klasse, og tog derfor dengang en uddannelse som maskinarbejder, netop fordi jeg allerede dengang vidste at man ikke uden videre, kunne få lavet kravene om. Uden at virke for prekær i mine udtagelser om dette emne, vil jeg da også føle mig snydt hvis man pludselig "bare" kan vade ind uden nogen forudsætninger og det tror jeg der er en del andre lokomotivførere der også ville, for hvorfor skulle jeg bruge 4 år med dårlig løn nederst på rangstigen, cykle 14 km fra mine forældres bopæl til min læreplads for så at alle dem der droppede ud af skolesystemet efter folkeskolen og fik sig et godt betalt job og råd til egen lejlighed og senere bil skal sidestilles med os der tog en uddannelse.
Men når alt dette er sagt, skal jeg også gøre opmærksom på at jeg heller ikke er enig i de krav der stilles idag de burde i den grad revideres, men krav det skal der være.
Brugers avatar
peu76

Lidt øvet



Antal indlæg: 30
Tilmeldt: 6/1-2009
Bopæl: Næstved
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Uddannelse til Lokofører Snik-Snak 349 06-07-2012 04:23
Optagelse og Uddannelse til Lokofører Real-Life-Tog 29 22-08-2009 15:48
MZ-uddannelse af NJ-lkf Real-Life-Tog 2 24-04-2009 15:45
Uddannelse som lkf Real-Life-Tog 48 21-03-2009 18:31
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: