Så er det overstået, og jeg kan skrive en lille beretning som lovet.
Allerførst vil jeg sige, at det IKKE var meningen man skal få forberedelsesmaterialet kort før testen. De sender det dagen efter de har inviteret én. Mit eksemplar var simpelthen gået tabt i email-universet, men personalet fra driftscentralen var super venlige og engagerede og fik ringet rundt til de rigtige personer efter fyraften, så jeg fik det en halv time efter at jeg havde spurgt hvor det blev af. Ingen bebrejdelser her.
Jeg havde så kun to aftener til at forberede mig, normalt har man ca. 5 dage. Min fremgangsmåde var at analysere de forskellige opgaver der var beskrevet i materialet og bryde det ned til nogle handlingstrin. Derefter skrev jeg de vendinger og kommandoer ned man skal lære udenad. Aften nr. 2 brugte jeg så til at terpe det jeg havde forberedt og lære det udenad. Mere præcis vil jeg ikke blive, for det skal jo være den enkeltes evne til at arbejde med materialet, der skal afgøre udfaldet. Mit råd til kommende ansøgere er altså at arbejde aktivt med det frem for bare at læse det igennem og håbe det bedste.
Selve testdagen startede kl. 9. Vi blev delt op i to grupper efter præferance (= hvilken station vi havde søgt). Den ene gruppe startede så med at tage trafikøvelsen, mens min gik op til nogle skriftlige prøver.
Disse prøver er:
En test hvor man skal tilordne nogle bogstaver til bestemte tal, her testes din koncentration og hurtighed.
Nogle enkle mekanikopgaver ("hvilken vej drejer tandhjulet" eller "hvilken hylde belastes mest"). I bund og grund er det meget basale fysikopgaver, men de kan besvares ud fra sund fornuft og man skal ikke kunne formler eller lignende.
En test hvor Du skal finde det passende udsnit, der er taget ud af en sort firkant.
En test der går ud på at regne sig frem til en ankomsttid. Det hele er stillet op på en abstrakt måde i en slags matrix som man lige skal lære at læse rigtig, men de gennemgår den meget grundig og man får lov til at prøve før man går videre til den egentlige test. Har man først forstået den er det ren hovedregning.
Alle disse tests foregår på tid, og det er ikke slemt hvis man ikke når det hele, det gjorde jeg i ingen af dem.
Afsluttende er der en personlighedstest med 480 spørgsmål. Den er som en personlighedstest skal være, mange spørgsmål om alt muligt fra personlige holdninger over adfærdsmønstre til meget mærkelige emner. Der er selvfølgelig også de typiske faldgruber og kontrolspørgsmål. Nogle siger man kan forberede sig på den slags test hvis man gør rigtig meget ud af det, men det er nok nemmere bare at tage den som det kommer og være den man er. Jeg rettede f.eks. en del i mine svar, hvilket nok generelt ikke er så positivt, men fik ikke negativ feedback for det. Er man et menneske med almindelig sund fornuft kan man egentlig ikke dumpe til den, de vil nok bare se om ens selvopfattelse matcher den person de har for sig.
Også denne test er på tid, man har en time og selvom man ikke skulle tro det så kræver det et nogenlunde tempo at nå det. Så tænk ikke for meget efter.
Efter frokost byttede grupperne plads og nu var det vores tur med trafikøvelsen. Som sagt synes jeg at enhver fordel mht. forberedelse kun er berettiget hvis den udspringer ansøgerens vilje og evne til at arbejde med det materiale man får tilsendt - og ikke nogle detaljerede beskrivelser på internettet. Derfor giver jeg kun en almen beskrivelse:
Øvelsen går ud på at afvikle bestemte arbejdstrin i forbindelse med at nogle fiktive tog kører i begge retninger mellem tre stationer. For hver station er der to roller som man skiftes til at udfylde: trafikleder og togfører. Der sidder også to bedømmere ved hver station og iagttager det man sidder og laver. Man tager en 5-6 omgange med små pauser imellem, og det går det over flere timer.
Testen er som sådan forholdsvis enkelt opbygget, men kan blive godt pebret hvis frekvens og tempo sættes op. Jeg tror det er en blanding af stresshåndtering, frustrationstolerance og selve udførelsen af opgaverne man bliver vurderet på.
Detaljerne står i det materiale i får udleveret, og her kan jeg igen kun anbefale at arbejde med det.
Efter at denne test er overstået går bedømmerne lidt i tænkeboks. Jeg kunne forestille mig, at de her gennemgår hver enkelt testdeltagers præstation i øvelsen og vurderer den op mod resultaterne fra de skriftlige prøver og personlighedstesten.
Når de er færdige med det, følger en personlig samtale. De er så venlige at lave flere to-mands hold der snakker med de enkelte, så det går lidt hurtigere at få alle igennem efter den lange dag. Jeg tror at alle kommer ind hos en anden end den de snakkede med til den indledende samtale, så nogle almene spørgsmål til motivationen og lignende kan gå igen.
Derudover havde jeg indtryk af, at de spørger lidt ind til de ting de måtte være i tvivl om efter testdagen, altså hvis man f.eks. udviser en lidt uheldig tendens i personlighedstesten så prøver de lige at se om det nu også vil slå igennem i arbejdshverdagen eller om det er noget de ikke behøver bekymre sig om som arbejdsgiver. Så her er med andre ord en chance for at rette op på det til tider noget firkantede billede som personlighedstesten har givet. Man får desuden angivet den dag hvor de vil give besked om man er sluppet gennem nåleøjet eller ej.
I al fald får man en fair og omfattende feedback på testresultatet, enten ved denne samtale eller når de ringer. Efter samtalen er dagen overstået og man kan tage hjem, falde i seng og sove som en sten (det gjorde jeg i hvert fald).
Nogle af os funderede lidt over, hvad der mon skete med dem der findes egnede til jobbet, men ikke får den stilling de søgte. For det kan jo ske at der er flere egnede end der er stillinger. Det har de ikke nogen fastlagt procedure for, men sektionschefen kunne i hvert fald oplyse at de ikke just væltede sig i egnede ansøgere, så de ville altid kigge på om ikke man kunne finde en anden station til pågældende på et senere tidspunkt. Som regel vil det være et uvist tilbud, fordi behovet for kommende hold ikke står fast så lang tid i forvejen (de starter hold hvert forår og efterår). Men det skal være sagt at de altså ikke afskriver egnede folk bare fordi det ikke passede perfekt i netop denne omgang til denne station.
For de heldige mangler der så kun to trin til - det ene er straffeattesten, det andet lægegodkendelsen, og her er det ikke længere muligt at gå til egen læge. Undersøgelsen finder sted på Rigshospitalet og efter hvad jeg har hørt består den af en tur til øjenlæge, en høretest, en almen helbredsundersøgelse og en urinprøve.
Og så til allersidst om min egen skæbne: den ligger netop i Rigshospitalets kyndige hænger nu.