Forum » Off Topic » Snik-Snak
Hjælp mod virus

Udskriv debat

  Hjælp mod virus
Skrevet af morti, 22/8-2008 18:27 (#1)

Hej.

Jeg har fået en trojansk hest på den stationere.
Den har været der i en uges tid, og nu vil computeren ikke tænde.

Er der nogen her inde, der ved, om jeg kan redde computeren, eller om den helt færdig?

mvh. Morten Aagaard
Brugers avatar
morti

Erfaren bruger



Antal indlæg: 536
Tilmeldt: 14/4-2004
Bopæl: Nykøbing M.
Alder: 34
Status:

Morten Aagaard
MSN/Mail: aagaard99@hotmail.com


SV: Hjælp mod virus
Skrevet af PeterFrost, 22/8-2008 19:01 (#2)

Sårn en græver en re-installation, lige gyldigt hva du foretager dig... Jeg havde nok smidt en ny disk i, og så købt en hdd case til den gamle disk så dine vigtige data reddet...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Hjælp mod virus
Skrevet af morti, 22/8-2008 19:25 (#3)

Tak for hjælpen Peter.
Hvad er en hdd case?
Brugers avatar
morti

Erfaren bruger



Antal indlæg: 536
Tilmeldt: 14/4-2004
Bopæl: Nykøbing M.
Alder: 34
Status:

Morten Aagaard
MSN/Mail: aagaard99@hotmail.com

SV: Hjælp mod virus
Skrevet af Bab, 22/8-2008 19:36 (#4)

Det er nu lidt drastisk. Først skal du vide, hvad den trojan hedder.

Så går du ind på symantec's hjemmeside og finder den der. Der er oftes en løsning på, hvordan du fjerner den. Lidt roderi i registeringsbasen gør underværker.

Og jeg tror ikke på, at det er en trojan der er skyld i, at din maskine ikke kan starte mere. Der må være en anden årsag.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: Hjælp mod virus
Skrevet af ADU, 22/8-2008 19:48 (#5)

Du kunne evt. prøve http://www.spywarefri.dk som sikkert kan hjælpe. Der findes også en del software til scanning af PC'en.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet



Antal indlæg: 394
Tilmeldt: 30/5-2004
Status:


SV: Hjælp mod virus
Skrevet af PeterFrost, 22/8-2008 23:25 (#6)

Bab... Nu fristes jeg jo til at spørge dig, hvor tit du har oplevet at en maskine er bedre stillet efter virus end en komplet re-installation... Syntes efterhånden denne her diskution er gammel... Jeg bruger maks 1 time på en re-installation, ca 25 minutter fra skiven er lagt I til jeg kan begynde at installere drivere og alle de standart programmer jeg nu benytter. Hvis men er en smule snu, kan man hurtigt se fordelen I en re-installation, frem for man skal sidde i flere timer og rydde op, plus alt det andet lort der ligger og laver balade... Men nu du jo den prof. IT-tekniker så hvis du siger det er det nok rigtigt Smile

Mht Trojanen, hvis det er en slemmer en, så kan den sådan set åbne hele maskinen for angriberen... også der ingen begrænsninger for skade han kan lave, men igen... det nok bare mig der er paranoid Wink
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Hjælp mod virus
Skrevet af beli, 22/8-2008 23:53 (#7)

Jeg ville anbefale at gå ind og scan den igennem på f-secure.com... på online scan .... så kan du være sikker på der er noget .... og der kan man også fjerne nogle af ens virus
Brugers avatar
beli

Medlem



Antal indlæg: 75
Tilmeldt: 25/9-2004
Status:


SV: Hjælp mod virus
Skrevet af Bab, 23/8-2008 00:05 (#8)

Spørg du bare. De fleste trojaner og virus kan oftes stoppes via registeringsdatabasen. Derefter er det forholdsvis enkelt at slette de filer det drejer sig om. Og det behøver man såment ikke være IT-Tekniker for.

Der er ingen grund til at gøre IT sværere end det er. Og viruser farligere end de er. De fleste er ganske harmløse. Derfor er det også ret vigtigt, at få fastslået hvilken trojaner der er tale om.

Og så har jeg aldrig oplevet en virus, der gør skade på hardwaren. Der har været masser af skræmmemails/sms om dem, men tror ikke der findes nogen, der rent faktisk har oplevet det.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:

RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes

SV: Hjælp mod virus
Skrevet af Dingo, 23/8-2008 02:32 (#9)

Nu har jeg aldrig været så hårdt ramt af virus, da jeg har en ret god virusfanger på puteren som endnu aldrig har måttet give helt op. Men i de helt slemme tilfælde vil jeg altså også foretrække en helt ren puter - en reinstall af skidtet. Gider ikke ha de gamle programrester liggende og spøge rundt - selvom de måske er tilintetgjort. Men det er da rigtigt som Bab siger, at meget kan reppes hvis man vil. Så det er vel et spørgsmål om temperement...... og det ejer jeg ikke! Smile
Brugers avatar
Dingo

Erfaren bruger



Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 12/10-2004
Alder: 55
Status:


SV: Hjælp mod virus
Skrevet af PeterFrost, 23/8-2008 10:15 (#10)

Hvis jeg sad og rengjorde jeres PC når i kom ind med den, så tror jeg hurtigt Kim og Michael ville klage til Staudt over effektivitet Wink Man kan sarkens rengøre den, men det tager tit længere tid, og man vil være dårligere stillet end bare at re-installere skidtet med det samme Smile

Bab, hvorfor tror du producenter begyndte at lave dual bios ? Det da kun fordi det er meget krævende for vira-programøren at vi ikke ser nogle der er lidt værer end de er... ! Og Så igen, så må jeg indrømme jeg har hørt om den del der har fået lænset deres kontis via netbank... Men for ikke at skabe panik, så tysser man det meget ned, så folk ikke får et indtryk af at virus gør f.eks. netbank usikker !
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Hjælp mod virus
Skrevet af lbr40, 23/8-2008 11:34 (#11)

2 ting er meget vigtige, for at undgå vira:
1. Åbn aldrig mails fra ukendte afsendere, og blokér disse mails i mailprogrammet.
2. Brug et effektivt sikkerhedspropram og indstil dette til et nivau, du kan acceptere.

I de 3 år jeg har brugt Panda Internet Security, har jeg ikke faft vira indenbords, selvom der flere gange dagligt bliver forsøgt "angreb" af foraskelligt uønsket materiale.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Hjælp mod virus
Skrevet af morti, 23/8-2008 11:58 (#12)

Hvis jeg reinstallerer computeren, er alle mine billeder, skriveprogrammer m.m. så ikke væk?
Brugers avatar
morti

Erfaren bruger



Antal indlæg: 536
Tilmeldt: 14/4-2004
Bopæl: Nykøbing M.
Alder: 34
Status:

Morten Aagaard
MSN/Mail: aagaard99@hotmail.com

SV: Hjælp mod virus
Skrevet af lbr40, 23/8-2008 12:11 (#13)

Hvis dine personlige datafiler ligger i mappen C:\Dokumenter, tager du en backup af denne mappe til CD/DVD-disc(s).
Selve programmerne bliver du nødt til - efter geninstallation af Windows - at geninstallere. Gå ud fra, at C:\ Drevet bliver tømt for alt indhold ved en geninstallation af Windows.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Hjælp mod virus
Skrevet af ADU, 23/8-2008 16:07 (#14)

Jeg ville også vælge at geninstallere hele skidtet.
Det er forholdsvis let at tage en back-up af mailboksen inkl. kontaktpersoner, og hvad der ellers er i dokumenter m.v.
Efter geninstallering er der ren r.. at trutte i og maskinen er sikkert blevet kvik igen.
Vent med at installere virusprogram/sikkerhedspakke til efter at printerdriver o.l. er installeret. Det giver mindre bøvl.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet



Antal indlæg: 394
Tilmeldt: 30/5-2004
Status:


SV: Hjælp mod virus
Skrevet af morti, 23/8-2008 16:47 (#15)

Hvordan får jeg taget en back-up, når computeren ikke vil starte?
Hvis jeg geninstallerer computeren, er der så ikke noget tilbage af det, jeg havde før?
Brugers avatar
morti

Erfaren bruger



Antal indlæg: 536
Tilmeldt: 14/4-2004
Bopæl: Nykøbing M.
Alder: 34
Status:

Morten Aagaard
MSN/Mail: aagaard99@hotmail.com

SV: Hjælp mod virus
Skrevet af Dingo, 23/8-2008 17:22 (#16)

Det spørgsmål er der nogen der bedre kan svare på end jeg.
Men med hensyn til om der er noget tilbage, afhænger af om du har mere end én partition på din disk. Altså om styresystemet ligger på én partition og resten på en anden. På nogle mærkecomputere som er præinstallerede, ligger styresystemet for sig selv, og vil som udgangspunkt være det som bliver slettet-/ geninstalleret. Men ved jo ikke hvad det er for en puter du har og hvordan den er sat op.

Og til Peter: Ja Michael og Olesen ville nok få lange n..... med den tid der ville gå med det, så kan godt give dig ret i det synspunkt. Men nu kan jeg jo snart være ligeglad med hvad de siger.... Smile Og er det for den sags skyld næsten allerede nu, men også kun næsten!
Brugers avatar
Dingo

Erfaren bruger



Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 12/10-2004
Alder: 55
Status:


SV: Hjælp mod virus
Skrevet af PeterFrost, 23/8-2008 20:27 (#17)

*lol*...

Til Morti... nej hvis du laver en re-installation og dermed fomatering så formatere den disken... derfor jeg anbefalet at sætte en ny disk I, eventuelt en ½ TB'er og så lav en pt på 150 og en anden på resten... så har du et OS og App disk og en data disk...

Personligt har jeg en OS disk på 120, en App disk på 250 en Torrent disk på 320, to data diske på 500 hver internt, en data disk på 700 ekstern, og en lille backup på 160... Og syntes faktisk ikke jeg mangler plads mere... det ligsom om at det man vil gemme kan være der, og så der diske nok til at holde så meget styr på data så man ryder tit op...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Hjælp mod virus
Skrevet af Dingo, 23/8-2008 20:52 (#18)

For pokker da Peter...... du har da nok lige noget plads. Tør næsten ikke spørge hvad du går og gemmer på, udover Volvo video´s! Smile
Brugers avatar
Dingo

Erfaren bruger



Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 12/10-2004
Alder: 55
Status:


SV: Hjælp mod virus
Skrevet af PeterFrost, 24/8-2008 11:01 (#19)

Haha, ja torrent disken bruges til alle de lovlige torrent med amatør digte og natur fotos jeg downloader, indtil de bliver lagt på DVD eller i lager på en data disk, den ene data disk er lager for mine torrents den anden for billeder og film jeg selv har taget gennem 6 år, plus alt content creation til MSTS og TRS, plus alle de hjemmesider jeg har udviklet i tiderne. 700 GB'eren bruger jeg ikke rigtig, for der er ikke plads i maskinen, så der er alle damerne lagt over så der faktisk 600 gb til dårlige tider. Backuppen ja den er back up Smile
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !


SV: Hjælp mod virus
Skrevet af Dingo, 24/8-2008 16:57 (#20)

Og nu må jeg så spørge...... hvem er Onkel på tog-sim?
Brugers avatar
Dingo

Erfaren bruger



Antal indlæg: 682
Tilmeldt: 12/10-2004
Alder: 55
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Hjælp til en Danmark 2000 rute! Ruter 12 23-05-2014 12:19
HJÆLP Andet 6 11-02-2014 16:21
Lollandsbanen II - Hjælp, næsten klar! Ruter 3 17-09-2013 07:34
DSB Bn - Hjælp Materiel 1 15-09-2013 15:11
Lollandsbanen II - Hjælp Ruter 1 08-09-2013 19:04
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: