Forum » Off Topic » Modeltog
Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)

Udskriv debat

  Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af MSS, 16/6-2008 01:08 (#1)

Hej folkens

Måske ligger det lidt udenfor den gængse danske modeltogsentusiasts interesse, men eftersom at mange danskere kører efter tysk forbillede, og disse franske vogne i årevis har haft deres gang på tyske skinner tænkte jeg at det alligevel kunne have interesse.
Siden ca. 2005 har Piko produceret et antal prisbillige vogne alene til det franske marked. Vognene er i exakt 1:87 skala (303 mm) og har naturligvis kortkoblingskinematik og NEM skakter. De sælges i sæt af 2-3 vogne, og prisen er omkring 225 kr pr. vogn. Det må siges at være noget billigere end f.eks Roco, Railtop og L.S. Models..! (typisk 350-450 kr pr. vogn)

Jeg besluttede mig i slutningen af sidste måned for at prøve at bestille et par sæt af vognene i moderne bemaling i en fransk webshop. Tidligere har jeg ellers begrænset mig til at bestille i lande hvor jeg kunne sproget, men da webshoppen også fandtes på engelsk gjorde jeg forsøget. Under en uge senere modtog jeg vognene og blev positivt overrasket Smile

Vognene er rigtigt fint detaljerede, de har ikke fritstående håndbøjler og løsdele der skal monteres, men er flot graveret, og har alle "nødvendige" detaljer.
Bemaling og beskriftning er som altid hos Piko flot og i alle de farver som findes på forbilledet.
De sælges som sagt 2 eller 3 styk sammen, men hver vogn er pakket i sin egen æske.

Her er nogle billeder:

1.kl. storrumsvogn type A10tu
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Piko_Corail_A10tu.jpg

1.kl. kupévogn type A9u
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Piko_Corail_A9u.jpg

2.kl. storrumsvogn type B11tu
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Piko_Corail_B11tu.jpg

2.kl. kupévogn type B11u
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Piko_Corail_B11u.jpg

2.kl. kupévogn med cykelkupé type B9ux
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Piko_Corail_B9ux.jpg

Vognene bestilte jeg i denne webshop:
http://www.pierre...dex_en.php
De kan absolut anbefales! Smile

Til brug for denne stamme anskaffede jeg et tysk tosystem-lokomotiv af type 181.2. Jeg købte det på ebay hvor jeg fik det til ca. 2/3 af listepris:

i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/br181_216_20080615.jpg

Endelig købte jeg et gammelt fransk Lima-lokomotiv på QXL til ca. 150 kr. Denne model af en BB 25100 så noget sølle og plastic-agtig ud, men efter en omlakering i "Multiservice" bemaling, og forsynet med nye strømaftagere fra Roco (fra rodeskuffen) er den nu klar til min kommende vitrine, hvor den vil passe flot sammen med et par af Corail-vognene:

i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Lima_SNCF_25123.jpg

Det var så lidt nyt fra min side, jeg håber også at andre vil skrive lidt om deres nyanskaffelser/erfaringer mv. engang imellem. Tråden er jo lidt "død" for tiden Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af MSS, 21/6-2008 17:01 (#2)

Hm.. Der er åbenbart ikke rigtigt nogle modeltogs-interesserede her i forumet ShockDet er nok derfor at den her sektion er lidt død... Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af Horsecreek, 21/6-2008 20:37 (#3)

Jeg har i løbet af et års tid samlet mig en corail stamme, der består af SNCF Sybic lokomotiv fra Märklin og fire corail vogne fra Roco, det er alt sammen i grå/orange bemaling.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af Anonym Bruger, 21/6-2008 20:45 (#4)

Jeg regner med at anskaffe mig et MY lok også de 3 nye vinrøde B/BD vogne fra Roco, MYen bliver nok købt via. QXL da der er nogle der laver dem til ca. 500,- (ny), men det er spørgsmålet om jeg når det, for min bruger på QXL er ikke aktiveret, og auktionen udløber i morgen (søndag) klokken 22:47.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af eg3104, 21/6-2008 21:13 (#5)

Har faktisk tænkt flere gange på at anskaffe en Corail stamme, men jeg syntes ikke rigtigt at kunne finde rundt i systemet.
Jeg vil ikke bare købe en håndfuld tilfældige vogne, det skulle jo gerne være noget der kørt sådan en gang. Da jeg måske skal til Frankrig i sommerferien, regner jeg med at finde en banegård med en stamme der kan bruges. Så hen på efteråret kunne det jo være at der faldt en ordre på nogle af disse meget flotte vogne af.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af MSS, 22/6-2008 02:40 (#6)

Horsecreek skrev: Jeg har i løbet af et års tid samlet mig en corail stamme, der består af SNCF Sybic lokomotiv fra Märklin og fire corail vogne fra Roco, det er alt sammen i grå/orange bemaling.


Smukt Smile Sybic er også et ganske flot lokomotiv, selvom jeg personligt foretrækker "knæknæserne" (BB7200/BB15000/BB22200/CC6500 m.v.).
Der kommer snart en ny Sybic-model fra Piko til en rimeligt lav pris, den overvejer jeg at købe i "En Voyage" design.
Jeg regner også med at købe nogle Corails i klassisk bemaling, nok bare to stk til et nattog jeg er ved at samle sammen.

eg3104 skrev: Har faktisk tænkt flere gange på at anskaffe en Corail stamme, men jeg syntes ikke rigtigt at kunne finde rundt i systemet.
Jeg vil ikke bare købe en håndfuld tilfældige vogne, det skulle jo gerne være noget der kørt sådan en gang. Da jeg måske skal til Frankrig i sommerferien, regner jeg med at finde en banegård med en stamme der kan bruges. Så hen på efteråret kunne det jo være at der faldt en ordre på nogle af disse meget flotte vogne af.


Pas på med at sætte dig for meget ind i det -franske tog kan hurtigt blive en dille -så er du advaret! Wink (bare se mit avatar og min signatur)
Der er ligeså mange lokomotiv-, motorvogns- og vogntyper at holde styr på som ved tyske tog. For slet ikke at tale om bemalingerne..!
Stammernes sammensætning kan variere meget, så det meste går sådan set an, sålænge toget har en rimelig fordeling af vognklasser osv. Bemalinger kan man også blande sammen (særligt i TER-tog), hvor Corails også kan ses blandet med andre vogntyper.
Jeg gad nu også godt snart at komme til Frankrig (først og fremmest Paris) snart igen -også for at se på tog Smile
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af Thomas_, 22/6-2008 02:54 (#7)

MSS skrev: Hm.. Der er åbenbart ikke rigtigt nogle modeltogs-interesserede her i forumet ShockDet er nok derfor at den her sektion er lidt død... Wink


Jeg er skam modeltogs interesseret.. Smile Det er bare en lidt anden størrelse. Smile

Jeg har vedhæftet et par billeder af min ommalede 218'er. Den var Gammelrød før, og nu er den Verkehrsrot.


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af Horsecreek, 22/6-2008 11:34 (#8)

MSS skrev: Pas på med at sætte dig for meget ind i det -franske tog kan hurtigt blive en dille -så er du advaret! Wink

Det frygter jeg også lidt, jeg har ikke mere plads på min bane, så jeg må finde en undskyldning for at udvide den.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af MSS, 22/6-2008 16:48 (#9)

That's the spirit! Wink
Men bortset fra det kan man jo altid skifte lidt imellem forskellige temaer -resten af togene kan ligge i deres æsker til det bliver "deres tur" Smile
Jeg har dårligt nok plads til en bane, Jeg har lavet den ene plan efter den anden, begyndte også at bygge en bane, men var så utilfreds med den at jeg pillede den ned igen...


@ Thomas H: flot maskine -og nydeligt malerarbejde Smile Kører du så med disse giganter, eller er det kun til reolen?
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af thrane, 22/6-2008 17:02 (#10)

Jeg har en bane på 6X3 m. Med en vendesløjfe med 10. Spor. På den måde slipper jeg for at have mine lokomotiver og vogne i æsker. :lol:
På den måde kan jeg køre med 18 lokomotiver med 8 personvogne eller ca 15 godsvogne, samt en lille bjergbane med to MO`er og rangering på de små stationer med min MT/MH Wink
Jeg kører kun Dansk Pfft men har også en del Tysk. :roll:
Kun 3 skinne. Shock
Brugers avatar
thrane

Medlem



Antal indlæg: 185
Tilmeldt: 24/1-2007
Alder: 51
Status:


SV: Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af eg3104, 22/6-2008 17:11 (#11)

Tak for advarslen MSS, men det er for sent. Har fået den der dup-ta-da-dap i hovedet. Af og til kan jeg få sådan et lille flip, hvor det kun er et bestemt emne der skal graves i. Fx CNL, CIWL, Airbus, Setra, sncf, osv.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:



SV: Anbefaling: Piko Corail-vogne! (med billeder)
Skrevet af MSS, 22/6-2008 17:27 (#12)

thrane skrev: Jeg har en bane på 6X3 m. Med en vendesløjfe med 10. Spor. På den måde slipper jeg for at have mine lokomotiver og vogne i æsker. :lol:
På den måde kan jeg køre med 18 lokomotiver med 8 personvogne eller ca 15 godsvogne, samt en lille bjergbane med to MO`er og rangering på de små stationer med min MT/MH Wink
Jeg kører kun Dansk Pfft men har også en del Tysk. :roll:
Kun 3 skinne. Shock


Wow, det er jo rimeligt imponerende..! Smile Og måske er det alligevel meget normalt at man kører et,men også har andet..

eg3104 skrev: Tak for advarslen MSS, men det er for sent. Har fået den der dup-ta-da-dap i hovedet. Af og til kan jeg få sådan et lille flip, hvor det kun er et bestemt emne der skal graves i. Fx CNL, CIWL, Airbus, Setra, sncf, osv.


De der flip har jeg også hele tiden. Så er det det ene man går op i, og så er det det andet. Mit SNCF flip kom da jeg købte tre ens (!) franske BB 15000 lokomotiver meget billigt i en auktion på QXL. Det en er solgt igen, og et andet er nu under ombygning. Men så begyndte jeg at søge på forbilledet på nettet, derefter gav jeg mig til at danne mig et overblik over franske tog, og så begyndte det at tage fart..! Wink
Ellers har jeg altid interesseret mig mest for tyske og danske tog. Det tyske er da også stadig min hovedinteresse, selvom forbilledet i de seneste år er blevet noget monotont -derfor har jeg også meget 90'er materiel.

Her er min Roco BB 15000 (den der satte det hele igang Wink):
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/BB15046_20080617_01.jpg
Det er den ældste udgave fra starten af 80'erne, men jeg synes stadig at det er en meget smuk model (trods enkelte ukorrekte detaljer, såsom strømaftagerne)
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Lyd på vogne Generelt 2 19-09-2019 10:51
Billeder af Bc-t vognene i Tyskland Real-Life-Tog 42 18-01-2011 21:36
Kinesiske loko og vogne Generelt 2 22-12-2010 15:02
Tog billeder ;) Real-Life-Tog 56 28-08-2010 11:59
Installere vogne Materiel 9 07-08-2010 20:20
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: