Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Verdens pæneste banegård

Udskriv debat

  Verdens pæneste banegÃ¥rd
Skrevet af eg3104, 28/5-2008 23:50 (#1)

Hej, jeg ville lige høre hvilken banegård der er den pæneste efter jeres mening. min top 8 ser således ud.

1. Amsterdam CS
2. Salzburg Hbf
3. København H
4. Paris Gare de l´Est
5. Paris Gare du Nord
6. Innsbruck Hbf
7. Tehran Hovedebanegård
8. Gedser

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:



SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af Marc, 29/5-2008 08:17 (#2)

Central Station (Hong Kong)

Hele måden denne banegård er bygget op på er genial. Jeg kan specielt godt lide ideen med at have rullende fortov når man skal fra et spor til et andet. Især da banegården er så stor som den er, med både indkøbscenter og det hele.
Og så lå der ikke ET ENESTE stykke affald. Jeg fattede simpelthen ikke at de kunne holde den så ren. Det kunne man lære meget af på Københavns Hovedbanegård.

Det er faktisk synd. København H ER faktisk en rigtig smuk station. Men det billede bliver fuldkommen ødelagt af alt det svineri der ligger både ude og indenfor banegården.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af PB, 29/5-2008 11:39 (#3)

Angående København H giver jeg Marc (med brugernavnet Marc) Helt ret. Mon ikke de kan holde Central Station i Hong Kong så ren, fordi at de har så pokkers mange mennesker, til at tage sig af skraldet? En anden, og måske mere fair forklaring kunne jo være, at der ikke er tradition for at svine ligeså meget i Kina.

Til den anden Marc (med brugernavnet eg3104) vil jeg lige spørge, om Gedser ligger helt dernede, fordi der mangler lidt tog at kigge på?
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af eg3104, 29/5-2008 13:28 (#4)

Nej, det har ikke noget med togene at gøre. Det er mest fordi at jeg syntes at den gået hen og forfalde igennem de sidste par år.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af PB, 29/5-2008 15:12 (#5)

Okay, det har du jo ret i Smile Jeg tænkte at inaktivitet kunne få en banegård til at se lidt sørgelig ud, men det er selvfølgelig ikke den eneste ting, der kan det Smile
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af jwt1, 29/5-2008 17:57 (#6)

Berlin Hbf er også bare ren. Gulvene og perronerne bliver vasket flere gange om dagen, og der ligger ikke et eneste udtrådt tyggegummi nogen steder. Det er en pæn banegård, den er både flot indvendig og udvendig
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 33
Status:

Hilsen Jacob

SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af MR-4073, 29/5-2008 18:07 (#7)

Nu ved jeg jo så ikke hvor længe siden der er i har været i Gedser, men faktisk så er det jo ikke engang et år siden at Gedser station gennemgik en omfattende renovering, mht. forstærkning af konstruktur og indre tagspær, og ikke mindst blev flere overkørsler i samme anledning også udskiftet. Dog vil jeg sige at selve stationen på mange punkter stadig er meget forfalden, så det er rigtigt nok, det er synd. Og ja der kunne efter min mening måske godt være lidt mere jernbaneaktivitet til Danmarks sydligste by, for at gøre stedet mere attraktivt og harmonisk
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 32
Status:


SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af MSS, 29/5-2008 18:28 (#8)

PB skrev: Angående København H giver jeg Marc (med brugernavnet Marc) Helt ret. Mon ikke de kan holde Central Station i Hong Kong så ren, fordi at de har så pokkers mange mennesker, til at tage sig af skraldet? En anden, og måske mere fair forklaring kunne jo være, at der ikke er tradition for at svine ligeså meget i Kina.


Forklaringen er helt simpel: Det koster sådan ca. en månedsløn at smide affald på offentlige steder i Hong Kong..! Så det skal man ikke prøve på Wink

Den flotteste banegård er lidt svært at svare på. Jeg har mange favoritter, herunder de ovennævnte Pariser-banegårde og København H. Frankfurt am Main og den nye Berlin Hauptbahnhof er også blandt mine favoritter.
Som nogle af de mest interessante må jeg dog nævne Praha Hlavni Nadrazi og Praha Masarykova!
Førstnævnte er en kombination af bombastisk baroklignende arkitektur med kupler og store sale. Virkeligt usædvanlig banegård med mange spændende afkroge. Hele underetagen er moderniseret engang i 70/80'erne og er noget trøstesløs. De gamle dele af bygningen er desværre meget forfaldne.
Praha Masarykova er et meget smukt udført byggeri, i klassisk stil, med et flot indgangsparti i støbejern og glas, og en stemning af jernbanernes første tid. Her et par billeder:
http://www.praham...saryk1.jpg
http://www.praham...saryk2.jpg

Innsbruck synes jeg ikke er en videre flot banegård, men dens beliggenhed er fantastisk! Dette gælder også for banegården i Brig.

Men nu er den flotteste og min favorit-banegård ikke den samme. Min absolutte favorit-banegård er München Hauptbahnhof!Den er bestemt ikke smuk, men det er den mest imponerende banegård jeg kender, med sine ca. 36 spor også den største..! Pfft
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg
 
Redigeret af , 29/5-2008 18:47

SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af DVG, 29/5-2008 18:35 (#9)

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal sige for hvad der menes med "pæneste" er lidt svært at vide..

Men jeg syntes at Dresden Hbf er flot, Leipzig Hbf er imponerene og som andre har nævnt er Berlin Hbf pæn Wink
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af eg3104, 29/5-2008 18:51 (#10)

Okay, jeg burde nok have skrevet "smukkeste" istedet.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af 95mira, 29/5-2008 19:10 (#11)

Moskva Kiyevsky synes jeg hører til blandt de smukkeste i verden. http://www.railfaneurope.net/pix/ru/s...y/pix.html
Brugers avatar
95mira

Ekspert



Antal indlæg: 1238
Tilmeldt: 10/4-2004
Alder: 34
Status:

MVH
Mikkel

SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af PB, 30/5-2008 21:17 (#12)

Av, den er også flot.
Brugers avatar
PB

Meget øvet



Antal indlæg: 426
Tilmeldt: 27/2-2007
Alder: 33
Status:

Mvh Pelle

SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af MSS, 30/5-2008 23:49 (#13)

Ja, det er en rigtig klassisk banegård. Fra 1860'erne byggede man typisk disse sækbanegårde med kuppel. Ligesom Københavns 2. banegård der dog ikke fik nogen lang levetid, da den simpelthen blev fundet for lille efterhånden som de nye linier blev sluttet på, og en række under-banegårde blev sluttet til.
I Moskva ligger der nu tre forskellige banaegårde omkring den samme plads pga. manglende fornyelse... Disse er meget flotte, men samtidig et tegn på at den nødvendige sammenlægning i sin tid udeblev (pga. dårlig økonomi?)...
München Hbf bærer, trods sin moderne struktur, også stadig præg af den "tidlige jernbanealder" (hvis man kan kalde det sådan Smile), og er faktisk trods genopbygningen stadig opdelt i tre banegårde: Holzkirchner Bahnhof (spor 1-10 -bl.a. retning Schweiz, uden køretråd), Hauptbahnhof i midten, med den imposante banegårdshal og Starnberger bahnhof (spor 27-36, mod Lindau, Garmisch-Partenkirchen og Innsbruck).
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: Verdens pæneste banegård
Skrevet af Tjalfe, 5/6-2008 01:45 (#14)

Jeg synes de pæneste er;
Lindau, Brig, Holstebro, og Helsingør.

Aalborg og Skagen er også flotte stationer. Lübeck er også en flot station med buerne (minder lidt om København H).
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Verdens længste tog? Real-Life-Tog 11 04-02-2010 12:29
Hvornår hedder det banegård? Real-Life-Tog 70 16-01-2010 16:20
Bombealarm på banegård Snik-Snak 2 28-09-2009 19:49
Oslo banegård Andet 9 14-12-2008 22:31
Et af verdens største forlod i går værftet "Ebba Mærsk& Færger 7 07-08-2007 20:48
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: