Forum » Off Topic » Modeltog
Digitalt lokomotiv på analog bane?

Udskriv debat

  Digitalt lokomotiv pÃ¥ analog bane?
Skrevet af BlackChart, 9/9-2006 22:58 (#1)

Afledt af Gippers tråd i salgs gruppen, så skal jeg lige have min nysgerrighed stillet...

Kan man uden vidre sætte et digitalt jævnstrøms lokomotiv på en analog jævnstrømsbane og køre med det? Altså UDEN at fjerne dekoderen først?

Jeg ved godt at man ikke kan den anden vej...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com


SV: Digitalt lokomotiv på analog bane?
Skrevet af Ghosttrain, 9/9-2006 23:13 (#2)

Mine to Fleischmann Piccolo kunne, men det er en del år siden, og det digitale system kan sagtens være lave om de første 10 siden da, men i hvert fald ja til de gamle udgaver.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Digitalt lokomotiv på analog bane?
Skrevet af PeterFrost, 9/9-2006 23:22 (#3)

Burde der ikke være problemer i...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Digitalt lokomotiv på analog bane?
Skrevet af BlackChart, 9/9-2006 23:30 (#4)

Så er der jo ingen grund til at jeg går udenom de digitale modeller, eftersom jeg ikke har digitalt (endnu)...

Min ide er at før eller siden vil jeg have digitalt, men vil da gerne kunne køre med materiellet indtil da, men hvis man også kan det med de digitale på et analog anlæg kan jeg jo ligeså godt købe digitalt materiel med det samme, fremfor at skulle ombygge senere Smile
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Digitalt lokomotiv på analog bane?
Skrevet af knudbe, 10/9-2006 00:40 (#5)

Kan man sætte et analogt jævnstrøms lok på en jævnstrøms digitalbane? Det burde vel kunne køre, selv om det vel nok er med fuld fart.

Hvad hvis man isolerer et rangerområde til analog drift, så skulle der vel ikke være noget i vejen for at et analogt lok kører hen over dele af det digitale anlæg så længe man ikke skal skifte hastighed eller retning?
Eller er man nødt til at holde disse områder skarp isoleret fra hinanden?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Digitalt lokomotiv på analog bane?
Skrevet af , 10/9-2006 01:10 (#6)

Hejsa
Jeg vil prøve at samle trådede lidt.

Hvis man har en analogbane, kan du hvad enten man har en ren Analog - Delte eller Digital maskine køre på den bane, dog skal man mener jeg inde i dekoderen sætte den på off, så kører den ren Analog hvis den er Delta eller digital.

Har du en Digitalbane, kan du uden problemer kører med en deltamaskine, idet det også er en form for Digital, dog bare med begrænsede antal nr. til rådighed som Digital.
Du kan også køre med Analog maskiner, men så vil den som Knudbe siger køre og køre hele tiden, den eneste måde du regulere farten er ved hjælp af signaler, eller anden form for en måde at standse toget på, endvidere så kan man på de nye systemer kalde togene så man er fri for at ændre numrene inde i dekoderen............

Hvis nogen ved lidt mere, er de velkommen til at rette i det sagte....................
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Digitalt lokomotiv på analog bane?
Skrevet af Ricemann, 10/9-2006 01:15 (#7)

gippermand skrev: Hejsa
Jeg vil prøve at samle trådede lidt.

Hvis man har en analogbane, kan du hvad enten man har en ren Analog - Delte eller Digital på den bane, dog skal man mener jeg inde i dekoderen sætte den på off, så kører den ren Analog.

Har du en Digitalbane, kan du uden problemer kører med delta, idet det også er en form for Digital, dog bare med begrænsede antal nr. til rådighed som Digital.
Du kan også køre med Analog, men så vil den som Knudbe siger køre og køre, den eneste måde du regulere farten er ved hjælp af signaler, eller anden form for en måde at standse toget, så kan man på de nye systemer kalde togene så man er fri for at ændre numrene inde i dekoderen............

Hvis nogen ved lidt mere, er de velkommen til at rette i det sagte....................


Og dog!

På Roco digital kan du nemlig ikke køre med analog maskiner.

Men du kan godt køre fra et digitalt område til analogt område... og omvendt bare du har et filter imellem. Wink
Brugers avatar
Ricemann

Meget øvet



Antal indlæg: 372
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: I huset imellem sporet og slottet.
Alder: 48
Status:

Venlig Hilsen Ricemann


SV: Digitalt lokomotiv på analog bane?
Skrevet af Thomas_, 10/9-2006 01:42 (#8)

gippermand skrev:
Du kan også køre med Analog maskiner, men så vil den som Knudbe siger køre og køre hele tiden, den eneste måde du regulere farten er ved hjælp af signaler, eller anden form for en måde at standse toget på, endvidere så kan man på de nye systemer kalde togene så man er fri for at ændre numrene inde i dekoderen............


Hvis du sætter en analog DC maskine på et digitalt system, vil den bare stå og brumme.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:



SV: Digitalt lokomotiv på analog bane?
Skrevet af MSS, 10/9-2006 02:13 (#9)

BlackChart skrev: Afledt af Gippers tråd i salgs gruppen, så skal jeg lige have min nysgerrighed stillet...

Kan man uden vidre sætte et digitalt jævnstrøms lokomotiv på en analog jævnstrømsbane og køre med det? Altså UDEN at fjerne dekoderen først?

Jeg ved godt at man ikke kan den anden vej...


Nej, ikke nødvendigvis!

Jeg købte på et tidspunkt en roco 215'er der havde dekoder. Da jeg satte den på banen og drejede op for strømmen skete der først ikke noget. Derefter skruede jeg op og så accelererede den pludselig helt vildt..! Modellen havde en eller anden forsinkelse indkodet (har set det før ved Roco startsæt-lokomotiver, der bare ikke kan køre langsomt :?)
Det er muligt at det går uden problemer med nogle modeller, men ikke hvis de er indstillet til diverse fancy adfærdsmønstre -så er de ikke til at køre med på analog -eller digital for den sags skyld..! Wink

Jeg måtte fjerne dekoderen for at få den til at køre normalt.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
"Lokomotiv på Viby Station brændte" Real-Life-Tog 5 19-07-2010 11:15
Bane til Billund - hvordan Real-Life-Tog 55 17-07-2010 19:32
Renfe lokomotiv Real-Life-Tog 3 30-06-2010 17:32
Bane DK sælger store mængder materiel Real-Life-Tog 3 24-10-2009 18:47
Politisk forlig om ny bane Kbh-Rg o/ Kj Real-Life-Tog 1 22-10-2009 21:03
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: