Linie 202 er navnet på en meget flot polsk oldtimerrute.
Tja, "oldtimer" ved jeg ikke om var det rigtige ord at bruge. Ruten skal forgå i 80'erne, men der kørte da ihvertfald damptog på den i den tid
Ruten går fra Chociwel til Bialogard i det nord-østlige Polen, og hører til hovedstrækningen Koszalin - Szczecin.
Der blev i midten af 80'erne fortaget en større ombygning af hele strækningen. Nye signaler, samt dobbeltspor blev anlagt.
MSTS versionen viser os ruten imens den er udner ombygning. Armsignalerne står stadig, og man er først lige begyndt at ligge nye spor. Du vil flere gange på ruten se gravearbejde, broarbejde osv. langs sporerne.
Turen forgår for det meste i skovområder eller på de traditionelle flade polske landskaber. Ruten har en skøn stemning over sig, specielt når man kører ind på de gamle stationer med gamle inudstrispor, smalspor som fører til nedlagte sidebaner, og rundt omkring en er der gamle hytter og grusveje som strækker sig ind i skovene.
Det er en skøn bane for damptosser, eller til dem som kan lide gamle diesel lokomotiver
Sporlyden er i den grad også med til at gøre ruten realistisk. Man kan virkelig høre når man passere et sporskifte eller en overkørsel. Det synes jeg er et plus i denne strækning.
Her er nogle billeder jeg tog på min test-tur på ruten
Turen starter i den lille landsby Chociwel.
Den første del a turen kører man igennem bakkede markområder.
Som set på billedet benytter man stadig de gamle armsignaler. Sporet til venstre var i den periode nedlagt pga. slidte skinner. Du kan dog godt køre på det i MSTS
Nedlagt armsignal. En pæn lille detalje fra rutebyggerens side.
Første stop er Cieszyno Lobeskie. Læg mærke til forskellen mellem de nye og de slidte skinner.
Vi forsætter igennem landskabet
Den første store banegård vi kommer til ligger i byen Runowo Pomorskie, som er en industriby. Der er masser af godsspor og god mulighed for rangering. Der går desuden en kort sidebane til Wegorzyno. Det er dog planlagt at udvide den til Szczecinek i en senere version.
Efter Runowo Pomorskie krydser man den lille flod. Her er hastigheden sat ned til 30 km/t pga. sporarbejde. Vi bevæger os herefter ind i skoven til landsbyen Lesiecin hvor der ligger et trinbræt.
Vi ankommer til Lobez som også er en af de større industribyer på strækningen.
Fra Lobez snor banen sig igennem de tætte skove. I en kurve ligger stationen Worowo som ses på billedet.
Vi ankommer til Swidwin som er en af de største byer på strækningen. Selve banegården har kun 3 perronspor, men til gengæld ligger der et stort antal godsspor, samt opstillingsspor til personvogne.
Vi springer lige et par stationer over og slutter i Bialogard som er den største banegård på strækningen. Der ligger et hav af sidespor, industrispor, depotspor, samt opstillingsspor til både gods og personvogne.
___________________________________________________________
Hvis jeg skal sige noget negativt om ruten, så er det eneste nok, at skaberen på visse områder har forsøgt at gøre ruten meget realistisk, hvilket ikke altid ser godt ud i MSTS. Bla. har han nogle få steder lavet helt flade områder. Det passer godt nok til den virkelige strækning, men til MSTS ser det ikke så godt ud. Det er dog så få områder at det ikke gør nogen skade. Nu er vi jo også så forkælede med Erich's flotte ruter
Den får 7/10 fra mig, og jeg glæder mig ti lat se når den endelig version kommer.
For at hente ruten:
http://www.trainsim.linia202.glt.pl/
GÃ¥ ind under "Download"
Derefter downloader du først selve ruten (det er filen på 177 M
Du skal trykke på det downlaod link hvor der står "(link alternatywny)" da det øverste ikke virker.
Derefter skal du nedenunder trykke på det download link på 9,27 MB. Denne SKAL være downloadet før du kan køre ruten, da den indeholder diverse filer til Global mappen som hører specielt med til denne rute.
De øvrige filer behøver du ikke at hente, medmindre du kan læse polsk
Ruten samt filerne til Global mappen skulle gerne installere sig selv uden problemer.
Så siger jeg god fornøjelse