Forum » Microsoft Train Simulator » Ruter
En meget underlig fejl

Udskriv debat

En meget underlig fejl
Skrevet af Marc, 8/7-2005 00:05 (#1)

Der er et fænomen i Route Editor som af en eller anden grund altid rammer mig når jeg er NÆSTEN færdig med ruten.
Skinnerne er lagt og signalerne fungere fint. Jeg planter så objekterne langs med banen. Først og fremmest perronerne. Når jeg så går ind i min rute senere, så ligger ALLE perroner skæve. De første gange håbede jeg på at de bare skulle rettes én gang og så var det problem løst, men de havde lagt sig skævt igen næste gang jeg gik ind i Ruten. Senere hen når det problem er sket, så er jeg bare holdt helt op med at bygge.
Jeg har nogle gange tænkt på om det kan havde noget at gøre med hvor tæt perronerne er på skinnerne. dvs. hvis de ligger ovenpå skinne texturen tæt på svellerne. jeg ved det ikke, men jeg ville gerne høre om andre har oplevet det samme. Det er ihvertfald grunden til at jeg er holdt helt op med at bygge ruter. I må kunne forstå hvor skuffet man bliver når man har siddet i måneder og arbejdet med at få skinner til at passe osv. Sad

Det var faktisk synd, fordi jeg har for nogle måneder siden anskaffet mig tonsvis af materiale med både gamle sporplaner, billeder og tekniske data omkring OHJ, hvilket kostede mig en del penge, og jeg ville frygtelig gerne have lavet en "OHJ årg. 1970/1980" rute, da jeg syntes at det var sjovere end den 90% fiktive KS rute som jeg var igang med. Men jeg har ikke rigtig haft mod på at gå igang hvis jeg ved at det hele bliver øddelagt.

Jeg er åben for råd omkring problemet. Wink
Brugers avatar
Marc

Ekspert

Antal indlæg: 1720
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:

SV: En meget underlig fejl
Skrevet af lbr40, 8/7-2005 00:47 (#2)

Hej Marc,

Det, du beskriver med objekter, har jeg aldrig hørt. Mine objekter (perroner) bliver liggende dér. hvor jeg har lagt dem uanset hvor tæt på sporene de end så er anbragt. Min rute har været åbnet og lukket adskillige gange, pg perronerne bliver liggende korrekt.
Har du ændret på noget højdedata i terrænet? Hvis det ikke bliver gjort rigtigt, så vil jeg tro, der kommer en skævhed ud af det.
Prøv at lægge nogle objekter et stykke væk fra skinnerne på et helt plant stykke "jord" for se om det ændrer nogeet. Bare et forslag. Grin
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Antal indlæg: 1993
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Skrevet af Ghosttrain, 8/7-2005 01:41 (#3)

Hej Marc
Til at starte med har anbringelsen af statiske objekter INTET at gøre med hvor tæt de ligger på sporene. Og inden jeg prøver at komme med en "patentløsnig" til dig, vil jeg meget gerne vide hvor stor PC-kapacitet du har til rådighed, og hvor mange objekter du har forsøgt at bruge i en world-fil på en gang, og samtidigt hvor ofte du har gemt dine ting under rutebygningen. Grin

Og til LBr: Et statisk objekt kan under ingen omstændigheder ændre sine koordinater på grund af ændringer i selve landskabet. Derimod kan det ofte være svært at få feks en perron til at ligge snorlige med sporene. Dette har noget at gøre med hvordan feks perronnene er bygget i feks Gmax
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer

Antal indlæg: 3395
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

Skrevet af lbr40, 8/7-2005 11:14 (#4)

Hej Erich,

Når et statisk objekt er på plads, bliver det liggende der, indtil det flyttes af rutebyggeren. Derom er der ingen tvivl.
Jeg synes nu ikke det er så svært at lægge perroner parallelt med skinnerne, ej heller at "forlænge" en perron. Det har jeg brugt en del i KTR-ruten. Man skal bare have det i mente, at objekter rykker sig i bitte små intervaller, når de drejes på plads. Det kan faktisk gøres meget nøjagtig, men selvfølgelig afhænger resultatet af, hvordan "objektet" er lavet.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Skrevet af Ghosttrain, 8/7-2005 11:50 (#5)

Hej Lbr
Jeg har nu ingen problemer selv med at anbringe perronner, eller sammensætte peronner af mange små stykker. Det jeg mente var at feks kan være svært at få en enkelt 300m lang perron til at ligge snorlige i begge ende af perronnen, og det er det som har noget at gøre med perronnens opbygning i G-max. Hvis perronner i 300 m længde er bygget med deres omdrejningspunkt liggende helt ude i den ene ende eller nøjagtigt i midten, er det nemt nok at få dem til at ligge lige. Men hvis omdrejeningspunktet ligger feks to tredjedele inde på peronnen vil den ene ende bevæge sig mere end den anden når man prøver at lægge peronnene lige, og det kan drille en gang imellem hvis man ikke har prøvet før. Grin
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer

Status:

Med venlig hilsen
>>Administrator<<

Skrevet af lbr40, 8/7-2005 12:05 (#6)

Hej Erich,

Jeg vil gerne tro, at hvis omdrejningspunktet ikke er centralt i perronen, er det sværere at placere korrekt.
300 m perron - det må da kun være til DB ICE i bobbelt længde... Grin
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Skrevet af Marc, 8/7-2005 14:45 (#7)

Hej Erich. Min PC har 75 GB til rådighed. Hvad angår objekter må jeg godt nok sige at jeg ikke har talt dem, men der kan da nogen gange godt ligge op til 100 forskellige.

Jeg er ikke sikker på hvad du mente med hvor ofte jeg gemmer mine ting under bygningen?
Mener du den normale "save" eller mener du hvor mange gange jeg laver en backup?
Jeg plejer aldrig at lave en backup, og jeg tror heller ikke at det ville løse problemet Smile
Brugers avatar
Marc

Ekspert

Status:

Skrevet af Ghosttrain, 8/7-2005 15:11 (#8)

Hej marc
Jeg tænkte mere på CPU hastighed og ram end på HD'ens størrelse. Mangel på rå maskinkraft kan give de mærkeligeste fejl i MSTS. Det er også derfor man skal gemme ofte mens man arbejder, og gerne for hver anden gang man har gemt genstarte MSTS. Back up plejer jeg selv at lave for ca hver 5 km arbejde.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer

Status:

Med venlig hilsen
>>Administrator<<

Skrevet af lbr40, 8/7-2005 15:32 (#9)

Hej Marc,

Jeg tilslutter mig Erichs svar. Du bør tage en backup af rutebyggeriet så ofte, at du undgår ærgelser ved at lave "store" ting om. Disse backups har reddet mig for en del ærgelser mens jeg har bygget på KTR-ruten.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert

Status:

Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)

Skrevet af Marc, 9/7-2005 22:31 (#10)

CPU 2.20GHz
248 MB RAM
Brugers avatar
Marc

Ekspert

Status:

Skrevet af Loke, 10/7-2005 18:41 (#11)

Marc skrev: CPU 2.20GHz
248 MB RAM

Jeg vil tro det er i underkanten m.h.t. RAM , har selv prøvet med så "lidt" ,
men det kan lade sig gøre, prøv at "save" når du har lagt det du skal,
e.v.t. efter hver gang :top: du lægger perroner, mener det skulle kunne hjælpe.. Angry
Men kan ikke garantere noget... Da MSTS virker "forskelligt" på selv to ens PC`er.... Wink

M.v.h.

Mig.
Brugers avatar
Loke

Erfaren bruger

Antal indlæg: 574
Bopæl: Vestjylland
Alder: 70
Status:

M.v.h. Loke Freelance Rutebuilder

Skrevet af KimEast, 10/7-2005 19:21 (#12)

Hej.. Uden at gøre mig professor i RAM-adressering og grafikkort OG WIN XP, kan de tre ting sammen give de underligste ting. XP FAT32, og XP NFTS, samme rute, samme pc, men forskelligt brug af RAM på de to ting. --Har dog ikke gået i dybden ang hvad der er bedst for vores store aktiviteter, FAT32 eller NTFS, og virkningen på cache-forbrug, RAM, og grafik-RAM forbrug, især forskellen. Den ville jeg da lige kigge nærmere på.. Hygge. KimE
Brugers avatar
KimEast

Ekspert

Antal indlæg: 1344
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:

Skrevet af Marc, 10/7-2005 19:24 (#13)

Indtil videre har jeg vist været heldig. 30 km. uden problemer Grin Jeg har også lavet en "del" backups Grin

Hver gang jeg åbner ruten, så er den sidste perron jeg har lagt, skæv. Men når jeg så har rettet den én gang, så forbliver den hvor den skal.
Så jeg HÅBER at den vil fortsætte sådan Grin
Brugers avatar
Marc

Ekspert

Status:

Skrevet af Loke, 10/7-2005 23:32 (#14)

Marc skrev: Indtil videre har jeg vist været heldig. 30 km. uden problemer Grin Jeg har også lavet en "del" backups Grin

Hver gang jeg åbner ruten, så er den sidste perron jeg har lagt, skæv. Men når jeg så har rettet den én gang, så forbliver den hvor den skal.
Så jeg HÅBER at den vil fortsætte sådan Grin

Glem alt andet og brug det bedste du har lavet, det kan kun blive mere end godt..... Wink

Du kan altid "RETTE" :roll: ruten i sidste ende, enten det er en perron eller et hus. Wink
Brugers avatar
Loke

Erfaren bruger

Antal indlæg: 574
Bopæl: Vestjylland
Alder: 70
Status:

M.v.h. Loke Freelance Rutebuilder

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
DSB's internet-satsning har slået fejl Real-Life-Tog 2 24-01-2010 11:37