Spild af plads - både ja og nej!
Til ja'et er der det at sige at hvis man for eksempel har tyske vogne i den tyske udgaveaf MSTS. For at man skal kunne køre nogle af aktiviteterne i SEO have nogle bestemte tyske vogne både i den danske og den tyske udgave af MSTS. Iøvrigt kan man af en eller anden årsag ikke mere downloade en bestemt østtysk 2. klasses personvogne på
http://www.the-train.de der skal bruges til aktiviteten "SEO Neptun".
Dette spild kan jeg godt leve med og udnytte, hvilket jeg har gjort med MY- og MZ-typerne, så MY'erens søskende fra Norge, Ungarn, Belgien og Luxembourg findes i både den danske og europæiske udgave. Det samme gør MZ'eren da jernbanerne i Spanien fik 93 stk. som hedder 333 og så må vores hjemlige ME'er og den norske Di4'er heller ikke glemmes.
En ulempe som jeg dog godt kan leve med er, at det er slut med at køre med en amerikansk F7'er på for eksempel Assens-banen, som dog ikke har noget med virkeligheden at gøre, men hvad f..... MSTS skulle gerne ligne de rigtige baner ikke?
Med de efterhånden store harddiske som kan købes til en fornuftig pris, burde det ikke være noget problem med at have flere udgaver af MSTS. Jeg har fire udgaver af MSTS, nemlig en for Danmark, en for Tyskland, en for Europa og en for resten af verdenen. Den danske har jeg ladet have værdien 1.0 i registreringsdatabasen.
Mvh. og en god påske