Forum » Microsoft Train Simulator » Andet
"Grundstamme" eller ej?

Udskriv debat

"Grundstamme" eller ej?
Skrevet af Steamhammer, 2/12-2004 21:01 (#1)

Hej Brian,

Jeg forstår udmærket dine frustrationer, dem har vi vist alle haft i større eller mindre grad!

Har et lille forslag:

Hvad med om man valgte en "Grundstamme" af loks og vogne som MINDST er tilgængelig på to websites?

Jeg ved godt at de dygtige akt.kreatører vil slå sig i tøjret fordi de så begrænses og så alligevel ikke, for der er jo ingen der forhindrer dem i at lave avancerede akt. alligevel med de tog de måtte ønske, men med "Grundstammen" ville ALLE der henter disse være i stand til at køre på alle baner, hvis altså der er lavet "Grundstamme" aktiviteter til ruten, men det ville vel nok være overkommeligt at få lavet?

Jeg er så sikker i min sag mht. websides at jeg godt tør love at http://www.oldtimerklubben.dk og http://www.tog-sim.dk vil ligge plads til denne "Grundstamme" og jeg er også ret sikker på at de fleste andre som f.eks. Erich vil ligge plads til.

Så er der jo lige det med tilladelserne, men da "Grundstammen" jo eksempelvis kunne bestemmes til KUN at bestå af freeware uden begrænsninger, så tror jeg ikke det bliver noget problem.

Men lad os lige høre "folket"

Hvad syntes i?
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator

Antal indlæg: 2332
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: "Grundstamme" eller ej?
Skrevet af Steamhammer, 2/12-2004 21:20 (#2)

Ja undskyld, jeg fik vist oprettet tråden to gange, den første uden "jeg ved ikke " i aftsemningen.

De tre af jer som havde stemt bedes lige stemme her igen, da jeg har slettet tråden igen, for ikke at forvirre mere end højest nødvendigt! Grin
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator

Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

Skrevet af , 2/12-2004 22:44 (#3)

Hej Mogens....
Det lyder som en brand god ide, og jeg er da også villig til at være en part, dersom pladsen tilpasser sig, og skal også bruge en anden part, dersom sporvognen bliver repaintet færdig, og er færdiglavet.
Men ideen bag er virkelig god. SmileSmileSmile
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Alder: 0
Status:

Skrevet af Fos, 2/12-2004 23:48 (#4)

Helt bestemt en god ide at få orden på tingene.

Er det iøvrigt ikke sådan at aktiviteter kun er afhængige af consist Angry Deres navn samt type og længde af togstamme, d.v.s hvis man ved hvilke consists en aktivitet kræver så kan man i mangel af andet lave consists med de tog man har. Hvis det er korrekt opfattet ville en beskrivelse af consist i aktiviteten også være en stor hjælp Smile
Brugers avatar
Fos

Medlem

Antal indlæg: 51
Bopæl: Østermarksvej 6
Alder: 74
Status:

FOS
www.fosweb.dk

Skrevet af KimS., 3/12-2004 04:05 (#5)

Høbs......... Selv en blind fugl, kan finde guldkorn........... Så, nu går det galt igen, AV Smile

En grundstamme i ordets bogstavelige betydning, er for så vidt ikke nødvendig. Man kunne vel stille krav om, at Danske aktiviteter uploadet
til Danske sider, kun måtte bestå af materiel DL fra Danske sider............

Hmm, d.v.s., at der ikke vil kunne frembringes aktiviteter, som indeholdt eksv. Tysk materiel, som køre i DK, ell. for den sags skyld materiel fra SE, som da også køre her, eller materiel fra andre europæiske lande, for det er da de mystiske ting, man ser på Danske skinner Shock

Idéen er rigtig god, men den sætter voldsomme begrænsninger i valg af materiel, der kan benyttes Sad

Kan vi finde en smartere løsning ?

Man kunne vel gøre som i aktiviteten " DB i Jylland ", ved at bruge hyberlink, eller............
Brugers avatar
KimS.

Erfaren bruger

Antal indlæg: 999
Bopæl: Trekroner/Roskilde
Alder: 79
Status:

Skrevet af , 3/12-2004 07:50 (#6)

Hej Kim.
Problemet er jo ikke om det er det ene materiel eller andet, men om det er tilgængeligt, når også Hugo Frandsen vil prøve turen. Og ved at tingene ligger hos mindst 2, så er tingene ude, med større sikkerhed end nu. Tag feks først var der en MX pakke, så forsvandt den igen, hvis nu der var lavet en aktivitet, og havde brugt en af disse modeller, ja så er problemet der nu, for hvor skal man få disse tog henne nu. SmileSmileSmile
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Status:

Skrevet af Ghosttrain, 3/12-2004 09:35 (#7)

Hej Med Jer
En egentlig grundstamme der skal der skal kunne downloades fra side X elle Y burde ikke være nødvendig.
I stedet vil jeg foreslå at os rutebyggere, aktivitetsmagere, 3d designere samt repaintere fik lavet en slags positivliste med alt det udstyr der umiddelbart er tilgængeligt fra de forskellige Danske sites. Det kunne eventuelt gøres med et hyperlink til hvert eneste stykke udstyr. Denne possitivliste kunne så medfølge som udstyrsliste til ruter og aktiviteter. Smile
Samtidigt vil jeg så lige komme med en fodnote; en del af det Danske repaintede udstyr der ligger til DL rundt om på div sites skal gennemgås for småfejl, for som Loke ( Brian ) skriver er det ofte man for "Send Rapport" når man forsøger sig med at køre med to stykker næsten ens repaintet udstyr, og dette kan drive hvem som helst til vanvid. Shock
Og så lige til Kim, du kan da godt DL tyske passagervogne fra Danske sider Grin , jeg har da nogle meget flotte DB-vogne liggende lavet af Peter Hanslip Grin
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer

Antal indlæg: 3395
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

Skrevet af bl, 3/12-2004 09:50 (#8)

Naturligvis skal vi da have standardpakker med materiel til aktiviteter.

Ligesom alle andre har jeg også været udsat for det helvede, det er, at skulle ud på nettet og lede i timevis, når en af de opfindsomme og dygtige aktivitetskonstruktører har fået endnu en god idé til at bruge noget eksotisk, som lige er dukket op et eller andet sted. Når man har prøvet det nogle gange, går det nogenlunde, men jeg kan levende sætte mig ind i, hvilke frustrationer f.eks. begyndere må have. Zip-filer, hent CABVIEW og SOUND her og der, kopier PASSENGER VIEW fra hist og pist og husk så at have den sidste version af dette eller hint program installeret for ikkee at tale om alle de fælder, Bill Gates selv har indbygget i spillet.

Og med alt det danske materiel, der efterhånden er til rådighed, skulle det vel ikke være alt for vanskeligt at få sammensat stammer, der kan dække bredt. Jeg husker da stadig de glade, gamle dage (for et par år siden!), da vi stadig kun havde NDK at muntre os på, og det sagtens kunne lade sig gøre at suse rundt med et par IC’, My, Mr og Me med et passende antal vogne. Repaints er en god ting, men der er vel ingen, der siger, at enhver aktivitet absolut behøver at indeholde alt, hvad der til dato er produceret? Hvis nogen ønsker at inkludere en eksot eller to i en aktivitet, er de formentlig også så øvede, at de uden besvær selv kan gøre det.

Og jeg kan heller ikke se, at ophavsretten skulle være en hindring. Mig bekendt ligger alt materiel på de danske sider til fri afbenyttelse, og hvis det skulle være en hindring, at OTK-materiellet i øjeblikket er båndlagt til kun at måtte ligge til download på OTK, laver vi det bare om i forbindelse med aktivitetspakker. At vi selv (CaBrag, FOS og undertegnede) har valgt at lave stramme restriktioner på det materiel, vi selv har lavet, skyldes alene, at vi ikke er interesseret i, at nogen laver repaints af vore ting, så vi på et tidspunkt ender op med at være ophavsmænd til modeller, der intet har at gøre med virkeligheden. F.eks. har vi lavet mange varianter af de firkantede, og der kommer flere endnu, men ikke to af dem er ens i udseende. Så hvis vores materiel skulle bruges til kommende pakker, vil vi også sætte pris på, at de bliver så naturtro, som muligt! Uden at det på nogen måde skal lyde som kritik, har vi f.eks. konstateret, at vogne, der kun fandtes i enkelteksemplarer, optræder i et større antal i et par aktiviteter!

Grundpakker kunne bestå af materiel fra de forskellige epoker med stammer fra både DSB og privatbaner. Det kunne måske også være med til at få lukket nogle huller hvad angår materiel, vi absolut må have lavet?

Vil det ikke være muligt at nedsætte en hurtigt arbejdende arbejdsgruppe på tværs af de forskellige fora til at komme frem med motiverede forslag?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert

Antal indlæg: 1111
Alder: 80
Status:

Skrevet af Ghosttrain, 3/12-2004 10:33 (#9)

Hej igen
Husk lige en enkelt lille ting, hvor stor vil sådan en pakke blive ?
Pakken kunne f.eks indeholde disse tog, og se lige størrelsen:

IC3 v.2.0 - 17.9 Mb
IC3 Via v. 2.0 - 17.9 Mb
IR4 - 13.3 Mb
IR4 via - 13.4 Mb
Mr v 2.0 - 5.3 Mb
ME megapack - 13.3 Mb

Totalt - 81.1 Mb

Og så er der ikke en eneste vogn imellem disse.
Alt dette udstyr kører som "stand alone" udstyr og er ikke ( Undtagen Me'erne ) afhængige af common.cab eller sound. Grunden til dette er at jeg selv til tider har haft dårlige erfaringer med common.cab og sound, det er nemlig ikke ualmindeligt at et loks "motor" er defineret i .cvf-filen
og kører flere forskellige loks så med samme .cvf-fil og samme "motor" kan det godt give lidt koks i kulissen.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer

Status:

Med venlig hilsen
>>Administrator<<

Skrevet af , 3/12-2004 10:44 (#10)

Hejsa Erich...
Du snakker om en liste, skal det så være alle dem som har ting liggende, eller er det vedr Danske ting....Hvis det er alle, er det så kun vedr det rullende materiel, eller alt....?Smile
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Status:

Skrevet af Ghosttrain, 3/12-2004 10:59 (#11)

Hej Per
Jeg vil ikke lige PT komme med forslag til hvad en liste skal indholde, min ide er bare at det må kunne laves uden at skulle downloade enorme togpakker
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer

Status:

Med venlig hilsen
>>Administrator<<

Skrevet af , 3/12-2004 12:10 (#12)

Jeg kan godt fælge dig Erich, men det jeg tænker på, er at hvis hvad jeg da meget gerne vil, lave en liste over hvad jeg har, så er vi fremme ved Julen 2008......SmileSmileSmileSmile
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Status:

Skrevet af Ghosttrain, 3/12-2004 12:27 (#13)

Hej Per
Det er KUN rullende udstyr der skal stå i listen, alt andet ligger allerede i ruterne.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer

Status:

Med venlig hilsen
>>Administrator<<

Skrevet af Steamhammer, 3/12-2004 12:54 (#14)

Jeg er indisponibel i week-enden, så skal der arbejdes hurtigt bliver det uden mig, men I er jo også så "store" at I vel kan klare det selv?

Var det noget for dig Bjarne at være "togfører" på den strækning? Smile
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator

Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

Skrevet af Tobias, 3/12-2004 14:24 (#15)

Selvom jeg i princippet syntes at ideen om grundstammer og standard pakker med materiel er god, så har jeg svært ved at se det "store" i problemet...... der er såvidt jeg ved ikke en eneste af de Danske ruter der kan hentes iøjeblikket hvor materiellet til de medfølgende aktiviteter ikke kan findes her, på OTK eller hos Erich. Resten må være aktivitets byggernes problem, det er dem og kun dem der står med ansvaret for at lave en ordentlig readme med links til det materiel de har brugt efter min mening. Det gælder også hvis der af en eller anden grund sker ændringer i det materiel der er til rådighed. Hvis man gerne vil lave en aktivitet så må man som minimum undersøge på forhånd om det materiel man har brugt stadig er tilgængeligt og hvis det er om der så er sket opdateringer, ellers kan jeg slet ikke se nogen mening med at udgive aktiviteten !
Brugers avatar
Tobias

Erfaren bruger

Antal indlæg: 510
Bopæl: Vallensbæk Strand
Alder: 56
Status:

Med venlig hilsen

Tobias

Redigeret af , 3/12-2004 15:43

Skrevet af BlackChart, 3/12-2004 15:02 (#16)

Det med listen er da en god ide...Jeg vil gerne programmere en online-liste der evt. kunne ligge her på tog-sim, hvor 3D byggere osv. selv kan tilføje deres materiel til de sites hvor de ligger...Hvordan det reelt skal foregå, om listen evt. selv skal kigge efter af og til om materiellet stadig er tilgængeligt er jo så lige det...

Evt. kunne det linke direkte til noget download, så kunne aktivitetsbyggere jo linke til den side her på tog-sim, som så enten selv vidrestillede til rette link, eller meldte om at det pågældende materiel i øjeblikket ikke var tilgængeligt...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert

Antal indlæg: 3322
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

Skrevet af , 3/12-2004 16:47 (#17)

Jeg er ved at omlægge noget på siden , og skulle gerne resultere med at der bliver mere plads på min side. Men skal gerne imellem dette gå igang med materiellisten.....SmileSmile
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Status:

Skrevet af Tobias, 3/12-2004 18:58 (#18)

Jeg syntes at BC's forslag lyder som noget nær den optimale løsning Smile
Det omgår alle problemer med store materiel pakker der skal opdateres osv. og løser samtidig problemet med readme filer der ikke længere er gyldige. Ski' godt Smile
Brugers avatar
Tobias

Erfaren bruger

Antal indlæg: 510
Bopæl: Vallensbæk Strand
Alder: 56
Status:

Med venlig hilsen

Tobias

Skrevet af egon.weber, 4/12-2004 18:01 (#19)

Frankenstein skrev: Hej Per
Jeg vil ikke lige PT komme med forslag til hvad en liste skal indholde, min ide er bare at det må kunne laves uden at skulle downloade enorme togpakker

En positivliste lyder som en glimrende idé, så man ikke kommer til at bruge "gammelt" materiale der ikke er frit tilgængeligt. Smile
Brugers avatar
egon.weber

Erfaren bruger

Antal indlæg: 582
Bopæl: Nordfyn
Alder: 66
Status:

Egon Weber.
Mail: egon.weber@tdcadsl.dk
MSN: egon_weber@hotmail.com

Skrevet af , 4/12-2004 20:44 (#20)

Hejsa min kære Egon.
Hvor har du været henne hele ugen, har ikke rigtig set noget til dig, men rart at se dig tilbage på banen. SmileSmile
Brugers avatar

Begynder

Antal indlæg:
Status:

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
IC3 eller IR4 - Spørgsmål Materiel 1 15-09-2013 18:58
"DR laver togturs-tv efter norsk model" Real-Life-Tog 49 25-12-2011 04:49
De der "skilte"? Real-Life-Tog 5 24-03-2011 22:34
3 stk "På sporet af" bøger Sælges 3 26-02-2011 15:46