Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.

Udskriv debat

  Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Marc, 17/10-2008 11:01 (#81)

Strålende ide Stig. Det kan da heller ikke være retfærdigt at Erich skal sidde helt alene dernede på sydhavsøerne med sine sukkerroer Wink
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:



SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af stigc, 17/10-2008 14:41 (#82)

vi ikke helt alene om ideen med at ville genoplive ganle baner :
http://www.dr.dk/...081431.htm
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af KimEast, 19/10-2008 22:27 (#83)

Der stod på TV2-tekst-TV igår, at Gedserbanen nedlægges! BASTA! Der er politisk flertal for at al trafik ophører 1.januar 2009. - "De penge til moderniseringen kan bruges mere fornuftigt til noget andet", blev der bla.a. sagt. Og så kom den med, at man jo kunne indsætte flere busser morgen og eftermiddag hvis der var behov.
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Marc, 19/10-2008 23:19 (#84)

"De penge til moderniseringen kan bruges mere fornuftigt til noget andet"


Om de så bliver det, er en anden snak Wink
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MR-4073, 19/10-2008 23:36 (#85)

KimEast skrev: Der stod på TV2-tekst-TV igår, at Gedserbanen nedlægges! BASTA! Der er politisk flertal for at al trafik ophører 1.januar 2009. - "De penge til moderniseringen kan bruges mere fornuftigt til noget andet", blev der bla.a. sagt. Og så kom den med, at man jo kunne indsætte flere busser morgen og eftermiddag hvis der var behov.


Trist for os her på Sydhavsøerne Sad Men det måtte jo ske før eller siden.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af stigc, 20/10-2008 11:24 (#86)

Det næste bliver formentlig at, når fehmarnsund broen står færdig,
så nedlægges Rødby som station, d.v.s første station efter broen bliver
Nykøbing F.
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MR-4073, 20/10-2008 15:30 (#87)

stigc skrev: Det næste bliver formentlig at, når fehmarnsund broen står færdig,
så nedlægges Rødby som station, d.v.s første station efter broen bliver
Nykøbing F.

Det ville sikkert ikk undre nogen. Så bliver der sq ikk meget at ta billeder af på den Sydlige del af Lolland.
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 20/10-2008 18:19 (#88)

Vedr. broen ved Rødby har Lolland Kommune planer om en ny station i forbindelse med broen beliggende længere inde i landet - Rødby Station.
Rødby Færge Station i Rødbyhavn skal omdannes til bl.a. betalingsanlæg og oplevelsescenter. Så der kommer altså en station inden Nykøbing F..
Husk at denne tråd omhandler Gedserbanen
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af SJakobsen, 20/10-2008 19:26 (#89)

ljbanen skrev: Husk at denne tråd omhandler Gedserbanen


Ferhmen-broen er jo også helt uvæsenlig i forbindelse med Gedserbanens fremtid, så det kan da undre at nogen overhovdet har bragt det på banen....!

Søren
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

Jakobsen

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Marc, 20/10-2008 19:55 (#90)

men den nye Rødby Station vil da i så fald komme til at lægge længere væk fra selve byen inden den nuværende gør?.

Ideén med et oplevelsescenter er jo god nok, men det er vist åbenlyst at dette primært vil være til glæde for folk med bil. Jeg tvivler stærkt på at man vil bruge penge på en effektiv bustrafik mellem dette center og den nye Rødby Station...

Det er sørgeligt. Med en mere effektiv kollektiv trafik og nogle flere nybyggerier, så ville man sagtens kunne få Lolland/Falster op på benene, men nogle gange skulle man tro at politikerne hellere så at disse øer blev forvandlet til et stort sommerhus område til tyskerne........

Er der i øvrigt nogle herinde fra som regner med at tage på en afskedstur på Gedserbanen?
Jeg overvejer det kraftigt. En ting er at man ikke kunne redde den. En anden ting er at vise, at man gerne ville.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 23/10-2008 19:56 (#91)

ljbanen skrev:
Husk at denne tråd omhandler Gedserbanen

Tråden burde hedde Berlinbanen.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 23/10-2008 21:18 (#92)

Tramconsult skrev:
ljbanen skrev:
Husk at denne tråd omhandler Gedserbanen

Tråden burde hedde Berlinbanen.


Hvorfor?
Det er ikke en bane i Tyskland vi skriver om, men fra Danmark, altså derfor Gedserbanen. :roll: Wink
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 23/10-2008 21:42 (#93)

Jo, det kan man godt sige; men banes berettigelse ligger ikke i at betjene 800 mennesker i Gedser; mens f.eks. Væggerløse ligger alt for langt fra banen - eller omvendt.
Som sådan blev Gedserbane faktisk lukket i vinteren 1973-74 ved energikrisen, hvor de lokale tog med stop ved stationerne mellem Nf og Gedser blev indstillet.
Banen er bygget som en international bane, ligesom Fugleflugtslinien (ikke Rødbybanen!) mellem Nykøbing F og Großenbrode. Den internationale trafik over Gedser ophørte for 13 år siden. Resten er spøgelsestrafik. Men trafikken til Tyskland - typisk Berlin - bør åbnes igen. Dér har banen sin berettigelse: som bane til Berlin. At den derudover give fødetrafik til nationale og internationale strækninger, er kun et gode.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MSS, 25/10-2008 04:43 (#94)

Den går jo bare ikke med en fast Fehmern-forbindelse. Derved skal alt international trafik den vej, og Gedserbanen er dermed dødsdømt...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 25/10-2008 10:43 (#95)

Du har givetvis ret i, at sådan tænkes der, og sådan bliver det, for det er en ganske typisk dansk måde at tænke trafik på. Man maser det hele sammen i nogle få anlæg, uanset hvor de rejsende skal hen. Eksemplerne er legio: Øresund, Storebælt og minimetro i København - fortsæt selv listen.
Ordentlig trafikplanlægning forholder sig naturligvis til, hvor de rejsende skal hen - og evt. potentielle rejsemål. Der vil jo være et antal rejsende, der skal fra Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F. og Gedser til Rostock, Stralsund, Neubrandenburg, Neustrelitz, Stettin, Danzig, Breslau, Krakow, Warszawa, Kiev, Moskva osv. Her er ruten over Timmendorfer Strand da noget af en omvej.
Fugleflugtslinien vil hurtigt få kapacitetsproblemer, ligesom Øresundsbanen har. Men hvorfor skal man lære noget af det?
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af hec, 25/10-2008 11:06 (#96)

Tramconsult skrev: Du har givetvis ret i, at sådan tænkes der, og sådan bliver det, for det er en ganske typisk dansk måde at tænke trafik på. Man maser det hele sammen i nogle få anlæg, uanset hvor de rejsende skal hen. Eksemplerne er legio: Øresund, Storebælt og minimetro i København - fortsæt selv listen.
Ordentlig trafikplanlægning forholder sig naturligvis til, hvor de rejsende skal hen - og evt. potentielle rejsemål. Der vil jo være et antal rejsende, der skal fra Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F. og Gedser til Rostock, Stralsund, Neubrandenburg, Neustrelitz, Stettin, Danzig, Breslau, Krakow, Warszawa, Kiev, Moskva osv. Her er ruten over Timmendorfer Strand da noget af en omvej.
Fugleflugtslinien vil hurtigt få kapacitetsproblemer, ligesom Øresundsbanen har. Men hvorfor skal man lære noget af det?



det skal man da ikke lære af det er udtænkt af store hjerner med en fin uddannelse de har læst meget, men aldrig prøvet det i praksis Shock
så de ved nok hvad det drejer sig om Smile
så hvorfor spørge dem der der har prøvet tingene i virkeligheden :?
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MSS, 25/10-2008 15:54 (#97)

Tramconsult skrev: Du har givetvis ret i, at sådan tænkes der, og sådan bliver det, for det er en ganske typisk dansk måde at tænke trafik på. Man maser det hele sammen i nogle få anlæg, uanset hvor de rejsende skal hen. Eksemplerne er legio: Øresund, Storebælt og minimetro i København - fortsæt selv listen.
Ordentlig trafikplanlægning forholder sig naturligvis til, hvor de rejsende skal hen - og evt. potentielle rejsemål. Der vil jo være et antal rejsende, der skal fra Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F. og Gedser til Rostock, Stralsund, Neubrandenburg, Neustrelitz, Stettin, Danzig, Breslau, Krakow, Warszawa, Kiev, Moskva osv. Her er ruten over Timmendorfer Strand da noget af en omvej.
Fugleflugtslinien vil hurtigt få kapacitetsproblemer, ligesom Øresundsbanen har. Men hvorfor skal man lære noget af det?


Du skal tænke på at en fast forbindelse er en meget dyr sag, så det nytter ikke noget at man via en parallelforbindelse sænker mængden af trafik over den nye forbindelse. Det vil være dårlig trafikplanlægning..!
Dertil hører at transporttiden med togfærge vil nok være omkring 1 1/2 time -du er til sammenligning over den faste forbindelse på ca. 10 minutter, så det kompenserer altså også noget for at man skal en omvej nede i Tyskland...

Lokale kapacitetsproblemer på forbindelsen kan jeg ikke se. Den internationale transport får to årer -Storebælt og Fehmernbælt. I de første år efter åbningen af Fehmernforbindelsen vil man naturligvis tilstræbe at få så meget trafik den vej som muligt, for at man kan betale lånene hurtigt tilbage. Derefter kan man fordele trafikken efter behov.
Det eneste kapacitetsproblem bliver såvidt jeg kan se, ganske som nu, på Sjælland.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 25/10-2008 16:18 (#98)

MSS skrev:
Du skal tænke på at en fast forbindelse er en meget dyr sag, så det nytter ikke noget at man via en parallelforbindelse sænker mængden af trafik over den nye forbindelse. Det vil være dårlig trafikplanlægning..!
Dertil hører at transporttiden med togfærge vil nok være omkring 1 1/2 time -du er til sammenligning over den faste forbindelse på ca. 10 minutter, så det kompenserer altså også noget for at man skal en omvej nede i Tyskland...

Lokale kapacitetsproblemer på forbindelsen kan jeg ikke se. Den internationale transport får to årer -Storebælt og Fehmernbælt. I de første år efter åbningen af Fehmernforbindelsen vil man naturligvis tilstræbe at få så meget trafik den vej som muligt, for at man kan betale lånene hurtigt tilbage. Derefter kan man fordele trafikken efter behov.
Det eneste kapacitetsproblem bliver såvidt jeg kan se, ganske som nu, på Sjælland.


Fehmarnforbindelsen bliver hverken dyrere eller billigere af, at man forulemper nogle rejsende ved at føre dem en anden vej end den, de skal. Og hvad med jernbanepassagerer mellem Næstved/Nykøbing F og Güstrow/Stralsund? Disse ordninger med at betale lån tilbage (bompenge) er et bedrag. Man kan ligeså godt lægge betalingen for dem, der kører mellem Herning og Vildbjerg.

Forleden blev det oplyst i radioen, at der ikke er plads til den stigende mængde gods i tog på Øresundsbroen, altså mellem Svågertorp og Kastrup. Der er godskunder, der afvises fra jernbanen. Tænk, hvis man kunne sejle nogle af dem via Helsingborg.

Jeg véd ikke, hvad du mener med international transport. Jeg kan i hvert fald få øje på flere årer via Helsingør, Gedser, Tønder, Hirtshals og Frederikshavn (muligvis ikke komplet).

Scandlines har tilsyneladende bedt om, at Gedserbanen bliver konverteret til en omfartsvej i Nykøbing F - altså de 112 mio i trådens navn. Et sådant anlæg er påkrævet, bevares; men tænk, om man i stedet læssede lastbilerne på jernbanevogne (det kunne man gøre i Gedser, Rostock eller Warnemünde), sejlede vognene over og kørte dem i tog til steder på Sjælland eller i Skåne. Det ville lette presset på E55.

Fortvivl ikke over parallelforbindelser. Det er jo netop jernbanens adelsmærke og kaldes netstruktur.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tjalfe, 25/10-2008 16:25 (#99)

MSS skrev: Du skal tænke på at en fast forbindelse er en meget dyr sag, så det nytter ikke noget at man via en parallelforbindelse sænker mængden af trafik over den nye forbindelse. Det vil være dårlig trafikplanlægning..!


Er det ikke dårlig trafikplanlæg at sende alle tog ud på samme strækning, med pladsproblemer (ligesom vi har det mellem Kalvebod og Svågertorp) til følge?
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:



SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Marc, 25/10-2008 18:25 (#100)

På det punkt har både svenskerne og tyskerne været smarte og beholde deres godsbaner, hvilket betyder at mange godstog kan overføres via disse, istedet for at lave belastning på hovedlinjerne.

Den største fejltagelse i forbindelse med Øresundsbroen var at man nedlage sporanlægget i Frihavnen.
En stor del af godstrafikken kunne have gået via DanLink ruten istedet for at fylde på Øresundsbanen.

Eller også skulle man simpelthen have gjort ligesom på nogle af de tyske hovedstrækninger: lagt ekstra spor kun til godstog.

En 4 sporet bro havde selvfælgelig været mere dyr, men til gengæld kunne man have haft mulighed for at få flere kunder til godstransporten..
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Afsked på Gedserbanen Real-Life-Tog 3 17-11-2009 21:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: