KimEast skrev: Hmm. Lad os gætte lidt mere så: Så vidt jeg ved, starter de røde blinklys at blinke 5 gange, FØR bommene starter at gå ned. Samtidigt er der klokker, der ringer. EFTER bommene ER nede, stopper klokkerne, som jeg så mener er forkert lavet. Alle andre steder i udlandet, er klokkerne aktive under hele spærringen... Kom lastbilen, efter begge bomme ER nede, er der kun lysene, ingen lyd. Endnu et gæt: Brugte IC3'eren hornet, nu der var tæt tåge, ved overkørslerne?? Haverikommisionen har nok at ta fat på, og det er da klart, ingen konklusioner, før de har været på banen!
Det kommer lidt an på type af overkørsel, men når vi snakker halv bomanlæg er der en forvarslingstid på cirka 8-10 sekunder og derefter begynder bommene at gå ned.
Bom fældsningstid svinger også efter type at anlæg og bomdrevstype men ligge omkring 10-12 sekunder.
Alt efter type og placering gives der advarsel med klokke indtil bommene er nede, medmindre andet er ønsket (Dette kunne være i byér med mange mennesker hvor man ønsker at klokkerne ringer hele tiden.)
Når bommene er nede i korrekt stilling og hvis alle vejsignaler virker gives "signal" overkørsel sikret til toget og ATC anlæg..
Skulle han været stoppet i overkørslen så ville bomme ikke kunne gå ned og derved ville overkørslen ikke være sikret.
Man bruger normalt ikke tyfon i tåge, det er ikke forbudt men der er intet krav om det, også i forhold til at vække naboer og lign.
Der er ingen grund til det på bevogtetde overkørsler disse sikres med overkørselanlæg.
Hvor mod ubevogtede kan være forsynet med "GIV AGT" skilt til hvis det tåget eller usigtbart vejr.