Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!

Udskriv debat

  Tog pÃ¥kørt lastbil pÃ¥ Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af Thomas_, 22/9-2009 17:40 (#61)

AllanLoko skrev:
Jeg behøver ikke kende detaljer, for at sige at lastbilen ikke har overholdt sin vigepligt efter færdselloven.

Det er ingen beskyldning, men en konstatering at lastblien ikke har overholdt færdselloven, som siger at vejtrafikken har vigepligten.......


Lastbilchaufføren kan jo have fået et ildebefindende..
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:



SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af tm09, 22/9-2009 17:40 (#62)

fleizch skrev: men så må tvivlerne da gerne komme med deres bud på hvad der så kan være sket , udover evt forfald hos chaufføren inden sammenstødet , hvilket ikke kan afvises..

Jeg syntes ikke man skal kloge sig på den tragiske ulykke, men afvente havarikomissionens konklusion, så kan vi kloge os på den. De har kompetancen til at analysere fakta, og de har adgang til alle fakta.
fleizch skrev: dette er stadig ikke for at give nogle skylden , syntes bare beviserne er ret ensrettede...

Vi kender ikke en brøkdel af de beviser/opmålinger der kræves for at konkludere noget som helst, andet end at det tragisk for de involverede og efterladte.

Jeg vil til fulde tilslutte mig, som sagtens tåler endnu en gentagelse:
Desezar skrev: (klip)Så helt ærgeligt uanset hvem som har skylden ,så har begge omkommene altså familier og de sørger jo nu hvor de har miste en af deres kære. Så inden i "hænger" lastbils chaufføren ud som den onde skurk , så synes jeg altså lige at man bør slå "koldt vandt i blodet" og afvente havarikommisionens rapport. Mine kollegaer som var med igår, har jeg talt med den ene og fået vedkommendes oplevelse fortalt omkring hele situationen.

Så i respekt for begge omkommene så bør gætterier og teorier altså ophøre.
Det kan godt være i opfatter det som et surt opstød, men det er det overhovedet ikke men vi har en del herinde som gerne vil gøre sig kloge på ting og sager uden af have fakta i orden før man "fyre" sit indlæg af.

God søndag til alle.

Dennis
Togfører DSB

Det er rigtig godt formuleret, jeg syntes vi alle bør læse, forstå og respektere det.
Brugers avatar
tm09

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 22/9-2009
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af Thomas_, 22/9-2009 17:45 (#63)

tm09 skrev:
Fortæl lige hvilke beviser der er for din domsfældelse, og hvordan du udelukker at han blot er gået i stå på sporene, eller 1700 andre mulige scenarier.


Bommen i den side af vejen han kom kørende ad, er brækket af.. Så man må formode at bommen har været gået ned og han er kørt igennem den.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af tm09, 22/9-2009 17:49 (#64)

ThomasH skrev: (klip) Så man må formode at (klip)

Du får ikke mig til at gætte, baseret på dine gætværk, baseret på andres formodninger.
Brugers avatar
tm09

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 22/9-2009
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af Thomas_, 22/9-2009 17:50 (#65)

Jeg tvinger heller ikke nogle til at gætte.. men det er nu rene fakta at bommen er knækket af..
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af tm09, 22/9-2009 18:22 (#66)

ThomasH skrev: Jeg tvinger heller ikke nogle til at gætte.. men det er nu rene fakta at..

Det er et faktum, ud af rigtigt mange. Uden at kende alle relevante fakta kan man ikke konkludere andet, end at vi ikke kan konkludere noget.
Brugers avatar
tm09

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 22/9-2009
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af KimEast, 22/9-2009 18:46 (#67)

Hmm. Lad os gætte lidt mere så: Så vidt jeg ved, starter de røde blinklys at blinke 5 gange, FØR bommene starter at gå ned. Samtidigt er der klokker, der ringer. EFTER bommene ER nede, stopper klokkerne, som jeg så mener er forkert lavet. Alle andre steder i udlandet, er klokkerne aktive under hele spærringen... Kom lastbilen, efter begge bomme ER nede, er der kun lysene, ingen lyd. Endnu et gæt: Brugte IC3'eren hornet, nu der var tæt tåge, ved overkørslerne?? Haverikommisionen har nok at ta fat på, og det er da klart, ingen konklusioner, før de har været på banen! Smile
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af AllanLoko, 22/9-2009 22:23 (#68)

KimEast skrev: Hmm. Lad os gætte lidt mere så: Så vidt jeg ved, starter de røde blinklys at blinke 5 gange, FØR bommene starter at gå ned. Samtidigt er der klokker, der ringer. EFTER bommene ER nede, stopper klokkerne, som jeg så mener er forkert lavet. Alle andre steder i udlandet, er klokkerne aktive under hele spærringen... Kom lastbilen, efter begge bomme ER nede, er der kun lysene, ingen lyd. Endnu et gæt: Brugte IC3'eren hornet, nu der var tæt tåge, ved overkørslerne?? Haverikommisionen har nok at ta fat på, og det er da klart, ingen konklusioner, før de har været på banen! Smile

Det kommer lidt an på type af overkørsel, men når vi snakker halv bomanlæg er der en forvarslingstid på cirka 8-10 sekunder og derefter begynder bommene at gå ned.
Bom fældsningstid svinger også efter type at anlæg og bomdrevstype men ligge omkring 10-12 sekunder.
Alt efter type og placering gives der advarsel med klokke indtil bommene er nede, medmindre andet er ønsket (Dette kunne være i byér med mange mennesker hvor man ønsker at klokkerne ringer hele tiden.)
Når bommene er nede i korrekt stilling og hvis alle vejsignaler virker gives "signal" overkørsel sikret til toget og ATC anlæg..

Skulle han været stoppet i overkørslen så ville bomme ikke kunne gå ned og derved ville overkørslen ikke være sikret.

Man bruger normalt ikke tyfon i tåge, det er ikke forbudt men der er intet krav om det, også i forhold til at vække naboer og lign.
Der er ingen grund til det på bevogtetde overkørsler disse sikres med overkørselanlæg.

Hvor mod ubevogtede kan være forsynet med "GIV AGT" skilt til hvis det tåget eller usigtbart vejr.
Brugers avatar
AllanLoko

Lidt øvet



Antal indlæg: 11
Tilmeldt: 13/5-2008
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af Kurt666, 23/9-2009 05:28 (#69)

"DSB's foreløbige undersøgelser viser, at signalet stod på 'kør' på Tølløse Station, da toget afgik mod København.
- Det betyder, at overskæringen har været sikret med begge bomme nede, oplyser pressekoordinator Niels-Martin Methmann fra DSB."

så der har altså ikke været noget i vejen med overkørslen , hvilket udelukker at chaufføren er gået i stå i overkørslen inden denne satte igang (da bommene ellers ikke kunne gå ned) , for at denne ulykke på nogen som helst måde kunne være jernbanens skyld skulle 5-6 overtrædelser finde sted hvor af en af dem bevidst (udkoble atc anlægget) ... og det er jo utopi at tro på ,,, derfor kan det kun være en part der har skylden , og uanset om han har fået forfald eller ej , kan det ihvertfald ikke på nogen måde være Førerene af togets skyld...

Igen vil jeg gøre opmærksom på at 3 afstandsmærker på vejen op til en overkørsel skulle mane til forsigtighed , specielt i usigtbart vejr ... hvilket besværliggør argumentet om at det er et rent uheld hvordan han kunne ende på sporet ...

Jesper
Lkf
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af mhv_omjk, 23/9-2009 09:53 (#70)

- Nu vil jeg på trods af alle advarsler mod spekulationer og gætterier i denne sag give mit gæt på hvad der er sket:

Omkring 06:55 rammes Soderup af en meget tæt tågebanke som forringer sigtbarheden markant, samtidig med det gøres der klar til at sikre overkørslen så ICeren kan få grønt signal fra Tølløse station.
Da dette er sket kommer lastvognen kørende (måske lidt hurtigere end forholdende tillader det) og overser skiltene der gør opmærksom på en overskæring og chaufføren får for sent øje på blink og bomme og jogger sin str et eller andet ned på bremsen og bremser af al kraft, men det er for sent og lastvognen stopper først efter den har vædret den ene halvbom, alt imens chaufføren så hurtigt han kan famler efter bakgeaet på lasvognen, kommer ICeren for så megen fart den nu har nået at få på fra Tølløse station og de to i førerhuset bliver opmærksomme ved forsignalet til skæringen at denne ikke er sikret længere og slår derefter nødbremsen på ICeren men dette er også for sent ICeren kan ikke bremse og rammer lastvognen og standser 150 meter efter skæringen.

Resten kender vi.
Brugers avatar
mhv_omjk

Meget øvet



Antal indlæg: 335
Tilmeldt: 27/8-2004
Bopæl: Holbæk/Rørvig
Alder: 51
Status:

---
mhv_omjk alias Michael Hvidberg, Holbæk/Rørvig.

SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af tm09, 23/9-2009 15:14 (#71)

fleizch skrev: så der har altså ikke været noget i vejen med overkørslen , hvilket udelukker at chaufføren er gået i stå i overkørslen inden denne satte igang (da bommene ellers ikke kunne gå ned) , for at denne ulykke på nogen som helst måde kunne være jernbanens skyld skulle 5-6 overtrædelser finde sted hvor af en af dem bevidst (udkoble atc anlægget) ... og det er jo utopi at tro på ,,, derfor kan det kun være en part der har skylden , og uanset om han har fået forfald eller ej , kan det ihvertfald ikke på nogen måde være Førerene af togets skyld..

SR §3 (lort ruller nedaf). Når det er sagt, så er det meget sjældent at man kan pege på kun én ting som årsag/skyld; det er altid en lang kæde af faktorerer, som man kan tillægge større eller mindre betydning, men hvis man fjernede blot én så var ulykken ikke sket. Det er derfor at Havarikommissionens konklusioner næsten altid peger på flere årsager til ulykker, nemlig dem de mener er de væsentligste og, meget vigtigt, argumenterer de for deres vægtning af årsag/skyld.

Det er den slags afvejninger/vurderinger de er eksperter i i HCL, så lad nu dem pege fingre.
Brugers avatar
tm09

Lidt øvet



Antal indlæg: 12
Tilmeldt: 22/9-2009
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af KimEast, 24/9-2009 06:34 (#72)

Æhhm, Michael.. Den med at hvis en bom flænses, SÅ går alle signaler på GUL på banen igen, den hopper jeg så ikke på, medmindre noget er lavet om ved bommene. Hvis de "sprænges", blir de jo lettere, og resterne går op igen, eller hva??? (Siden det kan påstås at "så er overskæringen ikke sikret mere"?)
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af MetroHenrik, 24/9-2009 08:25 (#73)

Jeg synes vi skal fokusere på hvad der gik galt og ikke hvem der gør noget galt.
Det første kan vi lære af, og gøre bedre, det sidste ender med mudderkast.

Henrik
Brugers avatar
MetroHenrik

Medlem



Antal indlæg: 61
Tilmeldt: 17/5-2006
Bopæl: Ringsted
Alder: 58
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af Triton, 24/9-2009 08:47 (#74)

KimEast skrev: Æhhm, Michael.. Den med at hvis en bom flænses, SÅ går alle signaler på GUL på banen igen, den hopper jeg så ikke på, medmindre noget er lavet om ved bommene. Hvis de "sprænges", blir de jo lettere, og resterne går op igen, eller hva??? (Siden det kan påstås at "så er overskæringen ikke sikret mere"?)


Det passer nu meget godt. Så frem bare et blink lys / fast rødt lys ikke lyser på en overskæring, viser den IKKE SIKRET til lokomotivføren. Trods bomme og alt andet virker.
Hvilket sikkert sker hvis en bil/lastbil køre ind i bommen. ( pæren springer/ledninger bliver revet over, når bommen knækker, osv. ) .
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 43
Status:

Hilsen Triton.

SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af HenrHans, 24/9-2009 09:09 (#75)

KimEast skrev: Æhhm, Michael.. Den med at hvis en bom flænses, SÅ går alle signaler på GUL på banen igen, den hopper jeg så ikke på, medmindre noget er lavet om ved bommene. Hvis de "sprænges", blir de jo lettere, og resterne går op igen, eller hva??? (Siden det kan påstås at "så er overskæringen ikke sikret mere"?)


Bommen går ikke op hvis den påkøres. Bommen er i bomdrevet 'låst' i vandret position vha. et sektorhjul og lænkeled.

Hvis bommer påkøres, vil ledningerne til de røde bomlys blive revet over, og et lampekontrolrelæ vil falde som følge af manglende lys i lamperne, hvilket igen vil få overkørslen til at melde: 'Ikke sikret'.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af xCBdk, 30/9-2009 22:44 (#76)

Kommer MF 37 ud og kører igen eller er det blevet så sammen banket at det ikke kommer ud igen???
Brugers avatar
xCBdk

Meget øvet



Antal indlæg: 307
Tilmeldt: 10/7-2007
Alder: 34
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af my1126, 1/10-2009 06:40 (#77)

Den kommer ud og køre igen den er stort set kun skadet i deformationsonen.

Hilsen Alex
Brugers avatar
my1126

Medlem



Antal indlæg: 56
Tilmeldt: 23/12-2005
Alder: 41
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af Kurt666, 4/10-2009 21:44 (#78)

ikke at der skal gå mudderkastning i den , men deformationszonen på litra MF er nede ved indgangsdørene for passagerer , og ikke indgangsdøren til førerrummet , at den så ikke deformerede der er så uheldigt...
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af Thomas_, 4/10-2009 22:02 (#79)

Er det ikke fordi den er blevet ramt skævt? Hvis den var kørt frontalt ind i et andet tog, kan det godt være den havde deformeret det rigtige sted.?
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 43
Status:



SV: Tog påkørt lastbil på Nordvestbanen! En dræbt!
Skrevet af Kurt666, 5/10-2009 15:56 (#80)

Højst sandsynligt ... intentionen var også bare at rette vedkommende om hvor deformationszonen er på en MF...
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: