Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.

Udskriv debat

  Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af WOTL, 3/8-2008 23:10 (#61)

andersj skrev: Øhh, mig bekendt sejlede storebæltsfærgerne der nu sejler Gedser-Rostock lige netop med godsvogne, når der ikke var passagertog. Så dækket må da kunne holde til både skinner og vogne.

Sproglig formulering har aldrig været min stærke side, så jeg prøver igen.
Så længe at man tager en gammel jernbanefærge er der selvfølgelig ikke noget større problem. Jeg tænkte mere på at hvis du tager et almindelig ro-ro skib, som normalt er beregnet til trailere, vil man skulle ind og forstærke dækket. Det er ikke lige at gøre.

trnielsen skrev: Med hensyn til anskaffelsen af nye færger, tror jeg lige man skal afvente hvad der sker med den faste forbindelse fra Rødbyhavn til Puttgarden.

I følge "Søfart" ville de finde ud af noget engang i efteråret. (Ellers kan de vel også vente i måske op til 50 år, før politikerne finder ud af noget)
Brugers avatar
WOTL

Lidt øvet



Antal indlæg: 10
Tilmeldt: 26/3-2007
Alder: 45
Status:



SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 22/8-2008 08:29 (#62)

Det var forventet, at Gedser-Warnemünde ruten ville blive genåbnet i forbindelse med åbning af Warnow-tunnelen for 4-5 år siden, der giver direkte vejadgang fra Warnemünde til havnen og motorvejsnettet uden om centrum i Rostock. Dette skete dog ikke, fordi det på tysk side i mellemtiden var blevet ønskeligt at bibeholde Warnemünde som fredelig by uden gennemkørende biltrafik.
Taberen i dette spil har været jernbaneforbindelsen via Gedser. Fra færgelejet i Rostock Überseehafen er der ca. 1500 meter i kedeligt havneterræn til S-stationen i Seehafen, hvorfra der kun kører tog til Rostock én gang i timen. Sejlplan og togkøreplan er ikke koordinerede, og for rejsende mellem Danmark og det østlige Tyskland er denne rute alt andet end attraktiv. Også set i det lys er Gedserbanen kørt ud på et sidespor.
Derimod er Warnemünde by i sig selv en turistmæssig attraktion med bl. a.
en hyggelig bykerne og fin sandstrand, og Warnemünde Station ligger kun ca. 200 metergangafstand fra det gamle færgeleje. Fra stationen kører der tog mod Rostock 4 gang i timen, således at der er god togforbindelser mod både Rostock og Berlin. Det er derfor attraktivt at retablerer Gedser-Warnemünde ruten som passagerforbindelse.
Der vil imidlertid formentlig aldrig blive grundlag for at retablere Gedser-ruten som jernbanefærge med overførsel af direkte tog. Derimod synes det at være en del fornuft i at overveje retablering af ruten til Berlin over Gedser-Warnemünde med adgang for rejsende via landgangen. Med hensyn til Gedserbanen kunne Lollandsbanen blive operatør med genåbning af Væggerløse som standsningssted til betjening af sommerlandet.

(AM)
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af lbr40, 22/8-2008 10:57 (#63)

Hvis man ser bort fra det gamle togmateriel i 80'erne, så var Gedser-Warnemünde-Berlin en god forbindelse uden togskift. Hvis der - om ruten igen åbnes - bliver tale om et eller flere togskift på ruten København-Berlin, så tror jeg ikke, det vil blive en attraktiv forbindelse.
Jeg er helt enig i, at Warnemünde er en hyggelig lille by at besøge. Sikkert noget helt andet end i DDR-tisden. DB-BahnTV har en førerrumsfilm, der viser ruten Rostock-Warnemünde ruten. Dertil kommer nogle optagelser fra havnen og området omkrig denne.
Det var lige mit "indspark" i denne tråd.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 24/8-2008 08:48 (#64)

ljbanen skrev: Fra færgelejet i Rostock Überseehafen er der ca. 1500 meter i kedeligt havneterræn til S-stationen i Seehafen, hvorfra der kun kører tog til Rostock én gang i timen.
Derimod er Warnemünde (...)
Der vil imidlertid formentlig aldrig blive grundlag for at retablere Gedser-ruten som jernbanefærge med overførsel af direkte tog.
(AM)


Den, der opmærksomt ankommer med færgen til Rostock Überseehafen kan med åbne øjne se, at der er anlagt en jernbanestation ved siden af færgen med egen landgang. Stationen, der blev anlagt for mindst 10 år siden, har perron og omløbsspor. Sporet går hen over havneterrænet og har naturligvis forbindelse med DBs øvrige net. Stationen er aldrig taget i brug - og enkelte steder er der landet lidt asfalt i skinnerne; men de kan renses.

Da der både i Gedser og Rostock Überseehafen ligger stationer lige op ad færgelejet, vil man også kunne give mulighed for jernbanerejsende landgangspassagerer på begge sider.

Siden nedlæggelsen af togforbindelserne mellem Nykøbing F og Rostock i 1995 har det stort set hele tiden været enighed om, at trafikken skulle genåbnes. Både danske og tyske politikere har mange gange ønsket det; men desværre aldrig samtidig. Scandlines har ved mange lejligheder oplyst, at man gerne vil overføre tog.

Med den kollosale stigning der er sket med overførsel af biler mellem Gedser og Rostock, må man antage, at der tilsvarende er passagerunderlag for gennemgående tog København-Gedser-(Warnemünde)-Rostock-Berlin.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af , 4/9-2008 20:59 (#65)

Forklaringen på det lave passagertal er indlysende af den enkle grund, at køreplanen og markedsføringen er totalt håbløs: Toget ankommer og afgår således på tidspunkter, hvor behovet stort set er nærmest lig nul.
Det hele ligner ganske et primitivt og kluntet forsøg fra DSB´s side på at dokumentere, at forbindelsen er fuldstændig overflødig og urentabel.
Hvis man nu i stedet sørgede for, at toget også ankom og afgik på de tidspunkter, hvor der er et reelt behov - morgen og aften - så ville det kunne gavne både lokale pendler, turister og de rejsende til og fra færgerne Videre skal det slås fast, at Gedserbanen er et væsentligt led i Danmarks hastigt voksende østlige trafikkorridor mod Central- og Østeuropa, hvor markederne er i kraftig vækst. Både gods- og passagertrafikken er inde i en voldsom stigning, der i øjeblikket primært sker via vejnettet. Endelig arbejder Scandlines med planer om en stor havneudvidelse i Gedser, og det bør også tænkes ind i den fremtidige planlægning.
Der kører desuden flere og flere busser i fast rutefart til Berlin og Prag. Jeg mener bare, med det rigtige koncept er passagergrundlaget for en jernbaneforbindelse givetvis til stede.

(AM)
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af caa, 15/10-2008 21:50 (#66)

Det ser ud til at Gedserbanen skal lukker pr. 1/1 2009, læs mere på linket fra Berlingske tidende http://kortlink.dk/berlingske/5vsr hilsen Caa
Brugers avatar
caa

Meget øvet



Antal indlæg: 398
Tilmeldt: 22/4-2004
Alder: 53
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Lokomotivet-lars, 15/10-2008 22:30 (#67)

jep, desværre nedlægges banen, det har de lige sagt i nyhederne.

Det ser SORT ud for Gedser remise, nu kan de fra 1/1 2009 ikke komme nogne steder.
Brugers avatar
Lokomotivet-lars

Lidt øvet



Antal indlæg: 26
Tilmeldt: 8/5-2006
Bopæl: Odense
Alder: 32
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af AllanLoko, 15/10-2008 23:36 (#68)

Ja man må sige det er trist den normale trafik på banen skal nedlægges, men dette betyder jo ikke at det er døden for Gedser remise.

Det er jo sådan at man har mulighed for at beholde strækningen til veterantogs kørsel, jeg vil da råde folkene fra remisen til at komme i gang
med at tage kontakt til såvel banedanmark, og div borgmestere i området.

At folketinget nedlægger banen siger jo bare at der ikke skal køre offenligt trafik på banen, og hvis man laver strækningen om til veteranbane
og evt. sætter hastigheden ned til f.eks 50-60 km/t, så vil man få mindre en de 112 mio. kr køre på banen med veterantog.

Hvis vi skal være ærlige har banen jo faktisk været nedlagt i flere år men så længe det ikke er vedtaget i folketinget så skal der køre tog på banen,
at DSB så selv skubber bag på for at få banen nedlagt, ved kun at have en afgang om dagen er bare sørgeligt.

Det er mit håb at selve strækningen kan bevares, men det vil tiden jo vise og forhåbenlig til andet end bare skinnecykler. Smile

Vh
Allan
Brugers avatar
AllanLoko

Lidt øvet



Antal indlæg: 11
Tilmeldt: 13/5-2008
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 16/10-2008 00:04 (#69)

Det er ulykkeligt, hvis man ikke politisk kan fastholde ønsket om at genoptage den gennemgående jernbanetrafik mellem Nykøbing F og Neustrelitz og deres tilhørende metropoler København og Berlin. Der er masser af potentiale i den forbindelse, hvilket ekspansionen på færgen Gedser-Rostock (Warnemünde) dokumenterer.
Danmark lider stærkt under, at der politisk mangler forståelse for, at landets mange vej- og baneanlæg skal vedligeholdes. Prøv at køre på motorvej E47/E55 på Nordfalster. Eller se, hvordan man ikke længere kan lave togkrydsning i Rødby færge og Masnedø på grund af manglende vedligeholdelse. Nørre Alslev sættes nu omsider i stand. På den konto er det jo - alt for - nemt at lukke strækningen mellem Nykøbing F og Gedser uden tanke på forbindelsen mellem Næstved og Rostock - eller Ringsted og Güstrow. Jernbaner skal ses som net og ikke som enkeltstrækninger.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MSS, 16/10-2008 02:25 (#70)

R.I.P.

Så lykkedes det endelig for DSB at få lukket endnu en strækning...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Marc, 16/10-2008 10:42 (#71)

Selvfølgelig skal det ignoreres at Lollandsbanen gerne ville overtage kørslen på strækningen, og man skal da endelig ikke afprøve at sætte flere afgange ind for at se om det lave passagertal MÅSKE skyldes at den nuværende afgang er lagt på et åndssvagt tidspunkt.

Der er så mange huller i den her løsning så det nærmest er kriminelt
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Ghosttrain, 16/10-2008 11:06 (#72)

Ja det må jo siges at det også er vores lokalpolitikeres skyld at Gedserbanen nu lukkes. Nogen af dem har jo mere travlt med at være ude i verden og foretage sig mærkelige ting ( Var i EB for nylig :lol: ) end de har med at varetage infrastrukturen hernede. Det er i denne situation helt sikkert den forkerte mand der sidder på borgmesterposten. Gid det da bare havde været vores gamle borgmester fra Nykøbing Falster Kommune der havde vundet kommunevalget. Han havde da i det mindste kæmpet for at holde Gedserbanen åben, og for at der skulle være flere afgange på de tidspunkter hvor der er brug for dem
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 69
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Kennie, 16/10-2008 12:23 (#73)

Tja se nu kom jeg jo til at tænke, hvilket kan forkomme he he.
Er det mon ikke muligt at vi/nogle her fra tog-sim kunne komme med en eller anden form for forslag eller noget til at man for politisk side kunne lade Lollandsbanen over tage driften.

Man kunne jo måske lave en form for underskrift indsamling eller noget?

Ja det er jo bare en tanke, og jeg tror da heller ikke det ville få nogle umiddelbare effekt, men så igen, det kan man jo ikke sige før det er afprøvet.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 36
Status:

Hilsen Kennie

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af hec, 16/10-2008 12:28 (#74)

Kennie skrev: Tja se nu kom jeg jo til at tænke, hvilket kan forkomme he he.
Er det mon ikke muligt at vi/nogle her fra tog-sim kunne komme med en eller anden form for forslag eller noget til at man for politisk side kunne lade Lollandsbanen over tage driften.

Man kunne jo måske lave en form for underskrift indsamling eller noget?

Ja det er jo bare en tanke, og jeg tror da heller ikke det ville få nogle umiddelbare effekt, men så igen, det kan man jo ikke sige før det er afprøvet.


hvad tror du selv politikere laver INGEN fejl :?
Brugers avatar
hec

Meget øvet



Antal indlæg: 206
Tilmeldt: 30/3-2008
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 16/10-2008 12:29 (#75)

Det vigtige er ikke, om der kører tog i en tarm til Gedser (dog netfordele); det vigtige er forbindelsen mellem danske og tyske byer.
Hvis Lollandsbanen eller andre vil køre til Berlin, Leipzig eller Dresden er det jo helt fint.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MSS, 16/10-2008 15:03 (#76)

Næh, det er jo det. Efter vedtagelsen af Fehmern-forbindelsen over Rødby har man vel skønnet at Gedserbanen aldrig vil bliver koblet på det internationale net, og derfor er overflødig...
Men det er jo altid trist når baner opgives... Sad
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 50
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af MR-4073, 16/10-2008 15:27 (#77)

Vi må jo bare indse at hverken lokale eller landskendte politikere og DSB ønsker at gøre en indsats for at banen bevares. 112 mio. kr. er rigtig mange penge sæt hvis nu det bliver en total fiasko, og DSB ikke får passagertallet på strækningen til at ændre sig i positiv retning. Men den afgang der køres fra Gedser som det ser ud i dag, vil aldrig få passagertallet til at stige, som der jo før er blevet diskuteret her på sitet.

Jeg tror ikke på der nogensinde kommer internationale tog via Gedser-Rostock overfarten igen. Der skal foretages mange forhandlinger mellem DSB, DB, Scandlines og tilmed politikere såvel i regeringen som lokale. Der vil aldrig dannes enighed mellem disse.

Det er desværre nok ikke en spøg denne gang Sad
Brugers avatar
MR-4073

Erfaren bruger



Antal indlæg: 766
Tilmeldt: 19/8-2005
Bopæl: Lige ved LJ ;)
Alder: 33
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af Tramconsult, 16/10-2008 17:25 (#78)

Læg mærke til, at tråden er kaldt Gedserbanen og ikke Berlinbanen.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af knudbe, 16/10-2008 23:43 (#79)

Den eneste mulighed for at beholde banen er at den overgår til en forening som vil drive den som en slags veteranbane.
Og for at være en veteranbane, behøver materiellet vil ikke at være ældre end 20-25 år...
Men det koster også en del at drive en veteranbane.

Der blev spurgt om "vi" kunne lave en underskriftindsamling. Jeg er bange for at medlemmerne her i forumet kun for ganske enkeltes vedkommende kan siges at have en direkte transportmæssig interesse i strækningen. Underskrifter fra alle andre vil ikke kunne tillægges nogen værdi.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 71
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Gedserbanen renoveres for 112 mio. kr.
Skrevet af stigc, 17/10-2008 08:56 (#80)

Så må alle der vil bare gedserbanen, vel bare flytte til Gedser,
så har deres undreskrift fået værdi Wink
Brugers avatar
stigc

Erfaren bruger



Antal indlæg: 680
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 65
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Afsked på Gedserbanen Real-Life-Tog 3 17-11-2009 21:42
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: