PeterFrost skrev: Altså en DSB ME må ikke bruges til andet end DSB drift, som hovedregl. DSB-M har så lejlighedsvis fået "dispentation" og fået lov til at leje en maskine, til deres egne tog, kun. DSB-M betaler somregl DSB med "værkstedstimer" dvs kørsel af vogne, udlejning af lkf eller andet. Contex og CFL har betalt DSB-M KR. for leje af 1159 og 1401. Disse penge vil DSB-M ikke undvære, samtidig må de ikke leje en lejet ME ud til andre operatøre, derfor havde de kun den mulighed at aflyse, kører med ME eller sige nej til direkte indtjening. Der skal penge til at drive DSB-M, uden penge ingen Sølvpil med alt hvad den skal bruge...
Jeg er med på hvordan tingene hænger sammen, og det giver mig ikke større respekt for, at de gør som de gør, snarere tværtom.
Jeg har ingen respekt overhovedet, for at man lover folk en tur med museumsmateriel, og stiller op med en driftsmaskine, mens at man har museumsmaskiner kørende rundt og varetager driftsopgaver(/sporvedligehold). Så er man nået til et punkt, hvor det er vigtigere for DSB-M at tjene penge og være kommercielle, end det er at vise hvordan jernbanedriften var engang, og så kan jeg egentlig ikke forstå de kan få lov at køre rundt som veteranoperatør!
Havde det nu været en panikløsning, kunne jeg til nøds forstå det, men det er noget man har set komme.
Ricemann skrev: Og hvad ville du så ellers ha gjort? Aflyst? og dermed ha tabt penge, og dermed ha skuffet "hr og fru jensen", som er ligeglad med om det er MY, MX, Mx eller ME som trækker toget.
Det vigtigste er vel at turen bliver gennemført og ikke aflyst.
Så hvis det havde været en ME, 4 Bn vogne og en ABns havde du også jublende betalt ved kasse 1 og kørt med?
Og jo, Hr. og Fru Jensen kender sq ME'erne på lang afstand(omend de nok ikke ved den hedder ME), og Hr. Jensen kan helt garanteret også huske MY (omend han sikkert ikke kan se forskel på MY og MX).!