Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
IC3 med destinationsdisplay

Udskriv debat

IC3 med destinationsdisplay
Skrevet af KH, 25/1-2009 00:32 (#61)

Sølvpilen skrev:
Jeg kan ikke helt se formålet med dette display. Vognnummersystemet, har altid virket enkelt og effektivt nok.

Det er jo præcis vognmummersystemet man går væk fra når de skal køre regionaltog. Jeg syntes nu det er meget godt, kunne ikke helt forestille mig MR eller DD uden destinationsskilte/displays. Det giver en hvis tryghed for passagerer at de ved hvor toget kører hen.

Personligt har jeg oplevet hvor meget disse displays er ventet. Her fra K09 køres menge RV 33xx-tog med MF mod tidligere MR. Det har skabt lidt forvirring i Vejen og Esbjerg bla, fordi der gennem flere år har kunnet skeldnes mellem RV og IC-tog alene på materialet, men når de blander det sammen så går det galt.

Jeg hilser initiativet velkommen Smile
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger

Antal indlæg: 586
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

SV: IC3 med destinationsdisplay
Skrevet af ic3dk, 25/1-2009 11:04 (#62)

KH skrev: Set i lyset af at der stadig kører to hvide sæt rundt...

Det er hændt de har kørt sammenkoblet. Rent nostalgi.

Sølvpilen skrev: Jeg kan ikke helt se formålet med dette display. Vognnummersystemet, har altid virket enkelt og effektivt nok.

Ja, måske for dig. Men for mange andre vil det gøre dagligdagen langt nemmere, både for de rejsende og personalet. Da jeg rejste meget med IC fra Kh var det ofte man blev spurgt om dette var vognen til Xxx og især op til en weekend var det næsten sikkert man blev spurgt.

Så det var på tide det kom. En kærkommen opgradering.
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert

Antal indlæg: 1822
Status:

Skrevet af Sølvpilen, 25/1-2009 13:01 (#63)

KH skrev:
Sølvpilen skrev:
Jeg kan ikke helt se formålet med dette display. Vognnummersystemet, har altid virket enkelt og effektivt nok.

Det er jo præcis vognmummersystemet man går væk fra når de skal køre regionaltog. Jeg syntes nu det er meget godt, kunne ikke helt forestille mig MR eller DD uden destinationsskilte/displays. Det giver en hvis tryghed for passagerer at de ved hvor toget kører hen.

Personligt har jeg oplevet hvor meget disse displays er ventet. Her fra K09 køres menge RV 33xx-tog med MF mod tidligere MR. Det har skabt lidt forvirring i Vejen og Esbjerg bla, fordi der gennem flere år har kunnet skeldnes mellem RV og IC-tog alene på materialet, men når de blander det sammen så går det galt.

Jeg hilser initiativet velkommen Smile

Trods min tidligere udmelding kan jeg kun være enig. Informationsskærmene på perronerne har dog altid været en stor hjælp. Det er da også klart at tæt togtrafik kan være forvirrende, hvilket aldrig har været tilfældet på de strækninger jeg har benyttet gennem tiderne. Jeg kan derfor kun trække mit tidligere svar tilbage, og indrømme manglen på argumenter Wink
For mit vedkommende, har det nok også noget at gøre med ændring, af togets originale udformning, men funktionel udvikling og ændringer skal der jo til Pfft
Brugers avatar
Sølvpilen

Meget øvet

Antal indlæg: 273
Bopæl: Århus
Alder: 36
Status:

Skrevet af DVG, 25/1-2009 15:46 (#64)

Sølvpilen skrev: Jeg kan ikke helt se formålet med dette display. Vognnummersystemet, har altid virket enkelt og effektivt nok.

Jeg har nu hellere ikke haft problemer, men jeg har prøvet at stå på Jyllingevej st og vente på s-toget, mens der på togviserskiltet stod "C Klampenborg Over København H" og blev spurt om toget stoppede på København H. Derfor kan jeg kun sige at jo mere info jo bedre i den hensende.
Brugers avatar
DVG

Ekspert

Antal indlæg: 1571
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 35
Status:

Skrevet af Anonym Bruger, 25/1-2009 18:12 (#65)

Nu når vi snakker information, opdagede jeg i dag i et lyntog mod Kastrup, at der stod indenfor i toget, over dørene: "Til Lufthavn" og det bliver man jo meget klogere på, så kan det jo være ligegodt med distinationsdisplay, men ellers hilser jeg dem også velkommen, så man kan se om det bagerste togsæt kører helt til Frederikshavn osv.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert

Antal indlæg: 2729
Status:

Skrevet af eg3104, 27/1-2009 10:35 (#66)

KH skrev:
IsoNick skrev: Man begynder nu at opgradere alle MF-sæt med destinationsdisplays.

Har også lagt mærke til at der er flere og flere togsæt der bliver ændret til regionaltog...
(Nedlæggelse af toilet, vareautomat indsat, ændret gulv og fornyelse af toiletter)

I de sidste par måneder har både Focon og Protec haft travlt med at lave en masse displays i MF størrelse, så jeg havde en mistanke. Men hvergang jeg har spurgt var der ikke rigtig nogle der vidste noget, men fik blot at vide at de var til "tog" vilket jo er et vidtbegreb.

At køre IC med RE-togsæt, det vender man sig hurtigt til Wink ER-togsættene som har eneret på IC900 løbene til sdb, er jo de rene RE tog. Der er slet ingen service ombord, ingen kiosk vogn og af og til ingen togfører. Shock

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet

Antal indlæg: 351
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:

Skrevet af xCBdk, 27/1-2009 20:16 (#67)

Argh Marc der tager du vidst fejl? Der er som regel altid en salgsvogn i 900 løbene, jeg er i hvert fald ikke kommet ud for at der ingen er med. Heller ej kontrollører.
Brugers avatar
xCBdk

Meget øvet

Antal indlæg: 307
Alder: 34
Status:

Skrevet af kenkari, 27/1-2009 21:09 (#68)

Da jeg kørte med IC-toget fra kbh kl. 5.30 til sønderborg sidst i december, var der både en salgsvogn og en togfører. MEN på vej tilbage med IC-toget kl. 9.57 fra sønderborg var der ikke nogen salgsvogn.
Brugers avatar
kenkari

Meget øvet

Antal indlæg: 276
Bopæl: Ballerup
Alder: 30
Status:

vh
Kenny

Skrevet af ea3011, 28/1-2009 00:27 (#69)

okay

Nu vi snakker salgsvogn. er der nogen herinde der ved hvornår der er en salgsvogn med i 900 løbene for som Kenkari antyder er det hvert løb der en med

men det kan også være at den kommer senere på ruten fra sønderborg fx. kolding eller odense
Brugers avatar
ea3011

Begynder

Antal indlæg: 3
Status:

Skrevet af kenkari, 28/1-2009 01:12 (#70)

ea3011 skrev: okay

Nu vi snakker salgsvogn. er der nogen herinde der ved hvornår der er en salgsvogn med i 900 løbene for som Kenkari antyder er det hvert løb der en med

men det kan også være at den kommer senere på ruten fra sønderborg fx. kolding eller odense

Salgsvognen kom faktisk hele tiden igennem indtil Tinglev, hvor damen sagde: "Nu kommer jeg rundt med salgsvognen igen for en sidste gang inden Sønderborg, og i dag kan vi blandt andet tilbyde... "
Brugers avatar
kenkari

Meget øvet

Antal indlæg: 276
Bopæl: Ballerup
Alder: 30
Status:

vh
Kenny

Skrevet af eg3104, 28/1-2009 10:05 (#71)

kenkari skrev: Salgsvognen kom faktisk hele tiden igennem indtil Tinglev, hvor damen sagde: "Nu kommer jeg rundt med salgsvognen igen for en sidste gang inden Sønderborg, og i dag kan vi blandt andet tilbyde... "

Shock Shock Nu har jeg været med de tog mange gange, (logisk nok når det eneste der kører helt her ud til verdens ende Wink ) og kun to gange har salgsvognen været forbi. Shock Den ene gang var lige før Odense og anden gang mellem Valby og Kh, dette var vel og mærket på to forskellige løb. Syntes godt at kunne komme forbi første gang allerede lige efter Gråsten, fordi der ikke er en Kort og godt i Sdb og Gst. Så bliver det altså en lang tur til Kh, hvis man ikke lige når at proviantere fordi man ikke lige kan finde rundt byen. Shock

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet

Status:

Skrevet af togman, 28/1-2009 12:35 (#72)

Hejsa

Der er ingen faste retningslinier for hvilke tog der er salgsvogn med. Dette skyldes at man er nød til at disponere personalet således at alle togførertjenester er besat og derefter salgsvognsturer. Når salgsvognen er med, så havde man i hvert fald tidligere den regel at den skulle køre mindst 1 gang på sjælland, 1 gang på fyn og 1 gang i jylland. Jeg tror nok det i dag er således at steward/stewadesse stiger af i Tinglev, således at de kan nå et tidligere tog retur mod København, men jeg ved det ikke med sikkerhed efter at alle togføre nu kan køre salgsvognstur.
Med hensyn til togfører, så tror jeg ikke på at der har kørt 900-tog rundt uden togfører, da dette er en klar overtrædelse af reglerne. Det er idag ikke tilladt at køre ic-tog en-mandsbetjent, bl.a. på grund af storebæltsforbindelsen.

Til sidst en privat overvejelse. Når man nu skal rejse langt med toget - hvorfor køber man så ikke sin sodavand, slik eller hvad man ønsker i det lokale supermarked, det er billigere end salgsvognen, og man er sikker på at supermarkedet er der,man ved aldrig med salgsvognen.

MVH Eilif Petersen
Brugers avatar
togman

Medlem

Antal indlæg: 51
Status:

Skrevet af eg3104, 30/1-2009 11:05 (#73)

togman skrev: Til sidst en privat overvejelse. Når man nu skal rejse langt med toget - hvorfor køber man så ikke sin sodavand, slik eller hvad man ønsker i det lokale supermarked, det er billigere end salgsvognen, og man er sikker på at supermarkedet er der,man ved aldrig med salgsvognen.

Det var ikke lige helt det jeg mente, Wink Fx man taget en endags tur til Kbh og man gerne vil have noget til hjem turen. Jeg ved altså ikke hvor det nermeste supermarked ligger henne inærheden af Kh? Wink

Savner helt den gang hvor ERerne havde en lille kiosk i den ene ende, Sad hvor mange togsæt have egntlig den kiosk og hvor mange to vinduer som første og hvor mange har tre?

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet

Status:

Skrevet af Marc, 30/1-2009 21:27 (#74)

Åh ja, det var også dengang de havde den flotte grå/røde indretning. Det er virkelig synd at man gik væk fra det.
Brugers avatar
Marc

Ekspert

Antal indlæg: 1720
Bopæl: Skævinge
Alder: 37
Status:

Skrevet af eg3104, 2/2-2009 12:43 (#75)

Der er også ved at blive produceret nogle mindre displays også til DSB, Hvad skal de bruges til?

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet

Status:

Skrevet af Horsecreek, 3/2-2009 00:28 (#76)

eg3104 skrev: Der er også ved at blive produceret nogle mindre displays også til DSB, Hvad skal de bruges til?
Jeg skal bruge dem som kakler i mit badeværelse :roll:

Hvis du ved der er ved at blive lavet displays af en eller anden art, så må du også selv kunne finde ud af hvad de skal bruges til.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet

Antal indlæg: 368
Bopæl: Slagelse
Alder: 45
Status:

Skrevet af eg3104, 3/2-2009 10:19 (#77)

Horsecreek skrev: Jeg skal bruge dem som kakler i mit badeværelse :roll:

Hvis du ved der er ved at blive lavet displays af en eller anden art, så må du også selv kunne finde ud af hvad de skal bruges til.

Hehe den var god Wink

Det lidt svært da dem der laver dem, ikke ved andet end de skal bruges til tog! Men jeg er ikke den type der giver op når jeg har skrevet her, jeg er stadig på sagen Wink

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet

Status:

Skrevet af xCBdk, 3/2-2009 12:00 (#78)

Marc, du kunne ikke fortælle lidt mere om hvordan de ser ud og hvilken størrelse vi snakker?
Brugers avatar
xCBdk

Meget øvet

Antal indlæg: 307
Alder: 34
Status:

Skrevet af eg3104, 3/2-2009 12:18 (#79)

De skal nok være ca 1,5 meter lange og er indelt i fire kvadratiske tern med ca tre cm mellemrum. Jeg ikke helt sikker da det flere månder siden jeg har set dem sidst. Jeg prøver og ser om jeg kan skaffe nogle billeder fre produktionen af dem.

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet

Status:

Skrevet af KH, 31/5-2009 18:46 (#80)

IsoNick skrev: Det må tiden vise. Jeg er dig svar skyldig. Jeg har stadig kun set sæt 77.

Jeg håber da folk skriver her i tråden, når de spotter nye sæt med displayet på.

MF sæt 20 er også spottet med destinationsdisplay helt identisk med det på MF 77.
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger

Antal indlæg: 586
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: