Kim_Christensen skrev:
Jeg er helt enig i at IC3 i sin nuværende form er et dårlig valg til regionaltrafik, og at en større ombygning til den tid hvor de vil kunne stilles til rådighed for regionaltrafikken vil være en tvivlsom investering i så gammelt materiel.
Problemet er også, at det netop ikke ser ud til at DSB vil udskifte sæderne. I så fald tror jeg ikke at de ville have ombetrukket de gamle sæder? Derudover er ind- og udstigningsforholdene som sagt for ringe, og det vil/kan man ikke ændre på...
Kim_Christensen skrev: Lokomotivtrukne tog kan være godt nok på strækninger med meget trafik, men togsæt kan også sagtens klare opgaven, hvis altså at de kan køre.
Mange jernbaneenthusiaster sværger til lokomotivtrukne tog, men jeg har altså set hvordan man i tidernes morgen kørte dræbende ineffektiv regionaltrafik på Sønderborgbanen med en vrælende MZ og en Cle vogn.
Der er stor forskel mellem regional- og lokaltog. Selvfølgelig skal lokomotiver ikke igen køre småtog på sidebaner.
Lokomotivtrukne regionaltog på hovedstrækninger kan være særdeles effektive. Dog fungerer accelerationen bedst med et ellok, men nyere dieselloks kan nu også levere en ganske fornuftig acceleration.
En ME'er med fire dobbeltdækkere er der da også ganske godt ryk i
Kim_Christensen skrev: MR'erne er godt på vej til at være slidt op, og de skal afløses af et eller andet. Jeg håber at IC4's afløser trækker så meget ud at IC3'erne er skrotningsmodne til den tid, og at IC2 ikke bliver til noget. Måske giver det lejlighed til nytænkning. Der findes sikkert nok materiel på markedet der kan afløse MR, hvis man ikke går for meget op i design-næser..
Ja, MR-togene bliver forhåbentlig afløst af ganske almindelige tyske hyldevarer (forhåbentlig med lidt bedre sæder end det er standard syd for grænsen).
eg3104 skrev: Nu er ES64U4 jo kun en betegnelse for platformen, den kan jo naturligvis også fås som tosystems-lok, Fx Alex/Arrivas Br183.
Ligesom at ES64F4 (Br189) også kan fås som tosystem. Hvad skulle man ellers købe da ES64U2 (Rh1116/Br182) ikke mere produceres.
Hvis man absolut vil have Siemens så har du ret, der findes kun disse to platforme -hvor jeg i øvrigt er lidt i tvivl om hvorvidt ES64F4 stadig kan bestilles, produktionen lukkede jo for et par år siden.