Triton skrev: Tror nu nok mere vi har en regering som har spillet fallit. En regering som ikke har en s... forstand på hvordan man får den kollektive trafik til at fungere. Ja, selvfølgelig spiller DSB´s rolle også ind omkring IC4, men nu er det jo kun pressen som har fremlagt sagen, ikke DSB selv. DSB har da nok også sovet lidt i timen. Men grunden til man nu giver dem 12 måneder til at færdige bygge 14 sæt til at kører i landdels trafikken, samt et som skal opfylde alle krav, er en simpel grund. Nemlig, hvis kontrakten bliver opsagt. Så Står DSB betydlig bedre når det retslige efterspil starter. DSB har udmeldt at man ville sørge for erstatnings materiel til de hårdt ramte pendlere på øen. 40 stk dobbeltdækker vogne, som kan leveres inden for 12-14 måneder. Nu skal regeringen jo bare lige huske inden de vasker deres hænder alt for meget. At for to år siden forspurgte DSB trafikministeriet om muligheden for at leje erstatnings materiel indtil IC4 kom. Det blev afvist. At man så nu står i et problem hvor man igen skal vente på noget nyt materiel, er jo bare ærgeligt. Men lige frem DSB´s skyld, den må pressen og den kære regering sku længere ud på landet med, muligvis vendsyssel
Som det også er skrevet tidligere overvejer man kraftigt i øjeblikket om man skal købe 10 nye lokomotiver eller renovere 26 af ME´erne, så man i alt har en flåde på 36 stk. Den beslutning er ikke taget endnu. Grenå banen, forventer man også snart at finde nye tog til, da IC2 jo siger sig selv, ikke kommer forløbig. Der har været en del snak om desiro tog, men den endelig beslutning er hellere ikke taget her endnu. Nu skal det ikke forståes som om jeg prøver på at forsvare DSB, men man skal lige se sagen fra to sider, inden man begynder og kæ... op, omkring det også er for dårligt og DSB´s ledelse burde gå af osv.....
Selvfølgelig har regeringen også et ansvar i denne sammenhæng - den har bl.a. udpeget en bestyrelsen, hvor bl.a formanden er en af 'vennerne', hvilket nok er hans største kvalifikation.
Hvordan man end vender og drejer det, så er det DSB's ledelses ansvar, at få IC4 på skinner, og igennem de sidste 5 år, har ledelsen fortalt 'os' og dermed politikerne, at IC4 var lige på trapperne - det hed vist 'inden sommerferien' - jeg har desværre glemt årstallet
Hvis DSB's ledelse ikke magter opgaven, hvad den ikke har gjort i tilstrækkelig grad, så er det bestyrelsens opgave at 'hjælpe' DSB's ledelse. Hvis det stadig ikke hjælpe må ejeren, i dette tilfælde trafikministeriet, 'hjælpe' bestyrelsen til at indse, at nu gælder det - noget som trafikministeren fuldstændig er gledet af på - og dermed har ministeren ikke levet op til sit ansvar.
Der skete først noget for nylig, da DSB's bestyrelse og ledelse blev truet med fyring, så vågnede man sgu' op inde i Sølvgade, og måtte til at forholde sig til realiteterne, som er at IC4 er forsinket i mere en 5 år, og DSB's mange udmeldinger ikke har været det papir værd de var skrevet på.
Mht. til DSB's forklaring, så frikender den helt DSB, men så sort/hvid er virkeligheden nok ikke, idet DSB bl.a på deres hjemmeside har gjort at stort nummer ud af, man har været helt nede på detaljeplan i udviklingen af IC4, måske denne sans for detaljerne er gået over gevind ?
Et egentlig 'skyldsspørgsmål' er svært at definere, idet DSB holder kortene meget tæt ind til kroppen, der er f.eks. ikke fra DSB's side angivet hvilke problemer der er med IC4, der kan man kun gætte på.
DSB har angiveligt i de sidste 2 år vist, at IC4 lå længere ude i fremtiden, end hvad der officielt er udmeldt, og de kan være disse udmeldinger, der har fået politikerne til at stoppe DSB's planer om erstatningsmateriel for IC4 - for hvad skal man med det, når IC4 kommer 'inden sommerferien'.
Det bedste man kan gøre, er at påbegynde en elektrificering af hovedbanenettet - jo før jo bedre, og så indkøbe noget afprøvet elektrisk materiel - for IC4 kommer aldrig
/Henrik