BÃ¥de som "baneansat" og som borger i Billund, ser jeg meget gerne en bane til Billund.
Hvis beregningerne på antallet af turister i Billund holder stik, vil der komme ca. 5 mill turister til byen om året.
Hvis de ikke kommer i egen bil er eneste reelle tilbud om off. transport bus fra Vejle en gang i time. Bus fra Give og Kolding er ikke et alternativ, de kører end ikke i timedrift.
Personligt tror jeg ikke der vil være grundlag for løsningen videre til Grindsted-Esbjerg.
Derimod mener jeg man bør lave forbindelsen fra Jelling via Billund Airport og Billund by til Kolding, med tilslutning mellem Kolding og Lunderskov.
Derved vil man få en ringbane i Trekantsområdet, som for den givne strækning vil kunne gennemkøres på ca. 1 time, altså vil der med 3 togsæt være mulighed for 20 min. drift rundt i Trekantsområdet, det vil der være ide i, efter min mening.
Desværre tror jeg der er en hel del storpolitik i det her.
Der er selvfølgelig et spørgsmål om økonomi, men derudover er det min personlige tese, at politikkerne ikke ønsker at gøre det for nemt at komme til Billund Airport.
Hvis den transportmæssigt blev et reelt alternativ til CPH, vil staten gå glip af penge, da man har aktier i såvel CPH som i SAS.
Det understøttes også af linieføringen af Herning motorvejen, (ja ved godt det er jernbane det handler om
, i stedet for at føre motorvejen forbi Billund Airport og ned til Kolding, hvor man har pladsen til at lave et ordentligt udfletningssystem, vælger man at føre den udenom Billund og ind til Vejle, endda nord for Vejle, således at trafikken skal over Vejlefjordbroen som i forvejen var fyldt helt op.
Jeg har svært ved at se logikken.